Tekniikka ja informaatiotiede menestyivät QS-rankingissa – kaikki yliopiston laajat alat mukana

Julkaistu 6.4.2022
Reseach activities such as laboratory and a person taking a photo.
Tekniikka menestyi Tampereen yliopiston aloista parhaiten uudessa QS-yliopistovertailussa. Tulos annetaan QS:n tieteenalakohtaisessa rankingissa, jossa Tampereen yliopiston alat sijoittuivat kaikissa laajoissa alakokonaisuuksissa. Vertailtaessa oppialoja informaatiotiede pääsee sijalle 12 maailman yliopistojen joukossa. Sadan parhaan joukkoon yltävät myös viestintä- ja mediatieteet omassa vertailussaan.

QS World University Rankings by Subject 2022 listaa tieteenaloja 1 543:sta korkeakoulusta. Instituutiot rankataan viidessä laajassa tieteenalojen kokonaisuudessa sekä tarkemmin oppialoilla, joita QS listaa tänä vuonna 51 kappaletta.

Tampereen yliopisto sijoittuu jokaisessa laajassa tieteenalassa. Parhaiten menestyi viime kerran tavoin tekniikka, joka on sijalla 297. Lääke- ja biotieteet ovat sijalla 343 ja luonnontieteet sijalla 369. Sekä humanistiset tieteet että yhteiskunta- ja johtamistieteet sijoittuvat luokkaan 401–450.

Informaatiotutkimus jatkaa maailman kärjessä

Laajat alakokonaisuudet jakaantuvat QS-vertailussa tarkempiin oppialoihin. Tampereen informaatiotutkimus jatkaa viime vuosien menestystään ja nousee sijalle 12 maailmassa. Viestintä- ja mediatutkimus sijoittuu sadan joukkoon. Kolmanneksi parhaiten pärjäsivät kasvatustieteet, jotka sijoittuvat luokkaan 151–200.

Tekniikan aloista materiaalitieteet sekä sähkötekniikka ja elektroniikka yltävät 250:n joukkoon. Tietojenkäsittelytiede ja tietoliikennejärjestelmät paransivat sijoitustaan ja ovat nyt 300:n ryhmässä. Samaan sijaluokkaan pääsevät myös lääketiede, psykologia sekä englantilainen filologia.

QS-rankingissa käytetään indikaattoreina akateemista mainetta, valmistuneiden mainearvoa työnantajien keskuudessa, tutkimusviittauksia sekä tieteellisen julkaisutoiminnan laajuutta ja vaikuttavuutta. Laajoilla tieteenaloilla QS käyttää ensi kertaa indikaattoria, joka mittaa kansainvälistä tutkimustoimintaa ja -yhteyksiä (International Research Network -indikaattori).

Viittauksista parhaimmat pisteet Tampereella saa englantilainen filologia. Akateemisessa maineessa menestyy informaatiotutkimus, kun viestintä- ja mediatieteelle puolestaan tulee mainepisteitä työnantajilta.

QS-rankingin toteuttaa riippumaton QS Quacquarelli Symonds -organisaatio.

Kesäkuussa 2021 julkaistussa kokonaisvertailusssa Tampereen yliopisto sijoittui parhaan kolmanneksen joukkoon sijalle 414. Tuolloin QS listasi 1 300 yliopistoa maailmalta.

QS World University Rankings by Subject 2022
(Siirryt linkistä sivustolle www.topuniversities.com)

Kuva: Jonne Renvall