Tampereen yliopiston tiedekuntien dekaanit on valittu

Julkaistu 4.10.2023
yliopiston lippu
Tampereen korkeakoulusäätiön hallitus nimitti 3.10. kuuden tiedekunnan dekaanit. Yhden tiedekunnan dekaanin tehtävän täytön valmistelua jatketaan. Dekaanien viisivuotinen toimikausi alkaa 1.1.2024.

Rehtori Keijo Hämäläisen esittelystä hallitus nimitti dekaaneiksi seuraavat henkilöt:

Yhteiskuntatieteiden tohtori Liisa Häikiö, yhteiskuntatieteiden tiedekunta. Häikiö toimii nykyisin sosiaalipolitikan professorina Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa. Hän on toiminut tiedekunnan varadekaanina vuosina 2017-2021.

Filosofian tohtori (fysiikka) Martti Kauranen, tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta. Kauranen toimii nykyisin Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan dekaanina. Hän on toiminut aikaisemmin yksikön johtajan, dekaanin sekä professorin tehtävissä Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Tekniikan tohtori Antti Lönnqvist, johtamisen ja talouden tiedekunta. Lönnqvist toimii nykyisin Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnan dekaanina sekä yhteiskunnallisen vuorovaikuttamisen neuvoston puheenjohtajana. Tätä ennen hän on toiminut mm. Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun dekaanina.

Lääketieteen tohtori Seppo Parkkila, lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta. Parkkila toimii nykyisin Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan dekaanina. Hän on toiminut aikaisemmin tiedekunnan koulutuksesta vastaavana varadekaanina sekä professorina. Parkkila toimi Tampereen yliopiston tutkimuksesta vastaavana vararehtorina vuosina 2016-2018.

Kasvatustieteiden tohtori Tiina Silander, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. Silander toimii nykyisin opetus- ja kulttuuriministeriön lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen osaston koulutuksen vastuualueen johtajana. Aikaisemmin hän on toiminut Jyväskylän yliopiston opettajakoulutuslaitoksen johtajana.

Tekniikan tohtori Jyrki Vuorinen, informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta. Vuorinen on toiminut Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan dekaanina 1.1.2019-28.2.2023 sekä Vaasan yliopiston koulutusta vastaavana vararehtorina 1.3.2023 lukien. Aikaisemmin Vuorinen on toiminut dekaanina ja professorina Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Rakennetun ympäristön tiedekunnan dekaanin tehtävän täytön valmistelua jatketaan yhdessä valmisteluryhmän ja tiedekunnan kanssa, koska haussa kärkeen valitut hakijat tulivat valituksi yliopiston muihin johtotehtäviin.

Rehtori Keijo Hämäläinen on erittäin tyytyväinen sekä lopputulokseen että prosessiin.

- Tiedekuntakohtaiset valintaryhmät ovat tehneet huolellista työtä ja saamme erinomaiset dekaanit tiedekuntiin. Kokonaisuutena johdossa tapahtuu tasapainoisella tavalla uusiutumista, mutta samalla myös jatkuvuus on turvattu.

Rehtori nimesi kunkin tiedekunnan dekaanin tehtävän täyttöä varten valmisteluryhmän, johon tiedekuntaneuvostot valitsivat keskuudestaan kolme jäsentä.

Tampereen korkeakoulusäätiön hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta kiittää valintaprosessiin osallistuneita tiedekuntien edustajia aktiivisesta ja huolellisesta työstä. – Hyvällä yhteistyöllä saimme valittua hyvistä hakijoista parhaat dekaanit johtamaan tiedekuntia.