Tampereen yliopiston opiskelijat voittivat Uutisraivaaja-palkinnon – projektin tavoitteena on toteuttaa tekoälypohjainen uutistenlukija lapsille

Uutiskamut-projektissa Iida Vashko ja Pihla Saravirta toteuttavat lapsille suunnatun tekoälypohjaisen uutistenlukijan. Ideana on se, että uutistenlukija pystyy muodostamaan minkä tahansa median journalistisesti tarkistetusta uutisvirrasta lapsiystävällisitä sisältöä, kertoo Saravirta.
– Uutinen toteutetaan videon muodossa, ja eläinhahmo voisi esittää sen, sanoo Saravirta.
Tietoa lapsille ja nuorille luotettavista lähteistä
Saravirran ja Iida Vashkon mukaan projektissa keskeistä on sijoittaa tulevaisuuden lukijoihin.
– Mitä aikaisemmassa vaiheessa pystymme vaikuttamaan siihen, että lapset ja nuoret saavat tiedot luotettavista lähteistä, sitä parempi, toteaa Saravirta.
– Nuoret käyttävät paljon TikTokia, ja tekoälyn käyttö yleistyy. Informaatiota tulee entistä enemmän tarjolle, jolloin luotettavan ja tarkistutetun tiedon merkitys korostuu, kertoo Saravirta.
Tekoälyä voidaan hyödyntää myös eettisesti
Saravirta ja Vashko haluavat tuoda Uutiskamut-projektin avulla esille myös toista puolta tekoälystä.
– Tekoäly on vielä tuntematon monille ihmisille. Ajattelimme, että tekoälypohjaisen uutistenlukijamme avulla lapset ja ehkä jopa aikuiset pääsisivät paremmin tekoälyn maailmaan ja näkevät, mitä kaikkea tekoälyn avulla voi oikeasti toteuttaa, Vashko kertoo.
– Tekoälyä ei tarvitse nähdä pelottava, ja tekoälyllä sisältöä voi tehdä myös eettisesti ja luotettavasti. Haluamme korostaa, että eettisyyden merkitys kasvaa erityisesti silloin, kun tehdään lapsille uutisia, Saravirta kertoo.
Uutiskamut julkaisuun vuoden kuluessa
Saravirran ja Vashkon tavoitteena on kehittää Uutiskamut-tuotetta pidemmälle vaiheittain.
Projektissa tehdään esimerkiksi käyttäjätestausta, jonka avulla pyritään ymmärtämään paremmin lasten ja vanhempien kokemusta tuotteesta. Käyttäjäkokemuksen avulla voidaan pohtia myös tuotteen eettistä puolta.
Vashko kertoo, että Uutiskamut-projektin kehitystyö etenee pikkuhiljaa, mutta tavoitteellisesti.
– Tuote pitäisi olla julkaistavissa vuoden kuluessa, hän toteaa.
Kirjoittaja: Matleena Lemberg





