Tampereen yliopiston opettajankoulutus 100 vuotta

Julkaistu 12.12.2019
Tampereen yliopiston opettajankoulutuksen 100-vuotias historia ulottuu vuoteen 1919, jolloin perustettiin Hämeenlinnaan opettajaseminaari. Kansakoulunopettajaksi valmistavat opettajaseminaarit lakkautettiin peruskoulu-uudistuksen yhteydessä 1960-ja 1970-lukujen taitteessa.

Hämeenlinnan opettajaseminaari lakkautettiin vuonna 1974, jolloin Hämeenlinnan opettajankoulutus siirtyi Tampereen yliopiston alaisuuteen. Vuonna 2012 luokanopettajankoulutus siirtyi Hämeenlinnasta Tampereelle.

– Opettajankoulutuksen historian tärkein uudistus lienee tutkinnon muuttaminen maisterintutkinnoksi vuonna 1979. Suomi oli ensimmäinen maa, joka nosti kelpoisuusvaatimukset tälle tasolle. Tuon uudistuksen vaikutukset näkyvät nyt koulun ja koulutuksen hyvinä tuloksina kansainvälisissä vertailuissa, sanoo kasvatustieteen professori Eero Ropo.

Yliopistollistaminen on Ropon mukaan muuttanut opettajien tapaa hahmottaa ongelmia ja ratkaista niitä.

– Lisäksi maisteritutkinnon suorittaneilla on tiettyä suvereniteettia ja luovaa kriittisyyttä sen suhteen, mitä koulussa pitäisi lapsille opettaa ja mitä heidän pitäisi oppia.

Nykyisin Tampereen yliopistosta valmistuu vuosittain 80 luokanopettajaa ja satakunta aineenopettajaa. Luokanopettajan tutkinto-ohjelma on yksi Tampereen yliopiston suosituimpia hakukohteita.

Ks. Eero Ropon koko haastattelu: Opettajallakin pitää olla aikaa oppia

---
Tampereen opettajankoulutuksen 100-vuotisjuhlaa vietetään Tampere-talon Maestro-salissa perjantaina 13.12. klo 10-12. Ks. ohjelma

Iltapäivällä kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan uudet professorit pitävät juhlaluentonsa klo 14-16 yliopiston Pinni B -rakennuksen salissa 1100:
- Professori Jaakko Kauko: Tieto ja valta koulutuspolitiikassa
- Professori Kristian Kiili: Pelillinen oppiminen: uskomuksista tutkimusperustaisiin käytäntöihin
- Professori Mari Murtonen: Korkeakoulupedagogiikka voimavarana

Lisätietoa tilaisuuksista: Mari Halkola, mari.halkola [at] tuni.fi,  050 318 7657

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 12.12.2019