Tampereen ja Jyväskylän yliopistot tekevät yhteistyötä opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin vahvistamiseksi

Julkaistu 20.4.2022
Ihmisiä kävelee aulassa, jonka lattiassa teksti problem solved.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Hyvä mielenterveys tukee opiskelijan toimintakykyä ja elämänlaatua. Tarjotakseen opiskelijoilleen matalan kynnyksen mielen hyvinvoinnin palveluja Tampereen ja Jyväskylän yliopistot ovat tiivistäneet yhteistyötään hyvinvointiohjelma Opiskelijan Kompassia kehittämällä.

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT) tuoreen raportin mukaan joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii ahdistuksen ja masennuksen oireista. Opiskelijoiden psyykkinen oireilu on kasvanut huomattavasti erityisesti koronapandemian myötä ja se on selvästi muuta aikuisväestöä yleisempää.

Sekä Jyväskylän että Tampereen yliopistossa on tarve tarjota opiskelijoille oikea-aikaisia ja vaikuttavia palveluita arkiympäristössä. Eräs keskeinen matalan kynnyksen palvelu on Opiskelijan Kompassi (OK), verkkopohjainen hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma, jota on kehitetty ja tutkittu Jyväskylän yliopistossa jo vuodesta 2011.

– Opiskelijan Kompassi auttaa opiskelijaa parantamaan mielen hyvinvointia ja harjoittelemaan taitoja, jotka ovat tärkeitä niin opiskelussa, työelämässä ja ihmissuhteissa kuin elämässä yleisesti. Opiskelijan Kompassin käytettävyyteen ja vaikuttavuuteen liittyvät tutkimustulokset osoittavat ohjelman lisäävän mm. opiskelijoiden hyvinvointia, itseluottamusta ja psykologista joustavuutta sekä taitoja käsitellä stressiä ja ahdistusta, kertoo ohjelman kehittäjä Panajita Räsänen Jyväskylän yliopistosta.

Hänen mukaansa opiskelijoiden tarpeet hyvinvoinnin vahvistamiseksi ovat hyvin yksilöllisiä.

– Siinä missä itsenäinen verkko-ohjelman käyttö on yhdelle riittävä tuki, tarvitsee toinen kannustavaa yksilöllistä ohjausta hyvinvointivalmentajalta. Kolmas kaipaa erityisesti vertaistukea opiskelutovereilta, ja neljäs kohdennetumpaa tukea ammattilaiselta. Kun Opiskelijan Kompassia kehitettiin, kaikki nämä vaihtoehdot tutkittiin huolellisesti, Räsänen sanoo.

Opiskelijan Kompassi huomio opiskelijan yksilölliset tarpeet

Jyväskylän yliopiston hyvien kokemusten perusteella Tampereen yliopisto (TAU) osti Opiskelijan Kompassin käyttöoikeudet keväällä 2020. Tampereella opiskelijoiden on mahdollista käyttää Opiskelijan Kompassia itsenäisenä verkko-ohjelmana tai osana Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojaksoa, jonka on suorittanut tänä lukuvuonna jo 400 opiskelijaa. Keväällä 2022 verkko-ohjelmasta saatiin myös englanninkielinen toteutus kansainvälisille opiskelijoille.

Kokemukset ovat olleet positiivisia. Lähes 90 prosenttia Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojakson suorittaneista Tampereen yliopiston opiskelijoista suosittelee ohjelmaa vertaisopiskelijoilleen. Yli 76 prosenttia opiskelijoista kertoo myös tehneensä konkreettisia hyvinvointia tukevia muutoksia arjessaan tai toiminnassaan.

Tampereen yliopiston opintopsykologi Sonja Pelkonen iloitsee, että nykyään hyvinvoinnista ja ongelmista puhutaan avoimemmin. Opiskelijat myös osaavat entistä paremmin hakea tukea ja apua, jos jokin opiskeluarjessa mietityttää. Tämä näkyy kiinnostuksena opintopsykologipalveluihin ja opiskelutaitoluentoihin.

– Opiskelijat haluavat kehittää hyvinvointitaitojaan myös ennaltaehkäisevästi. Tähän tarpeeseen on pystyttävä vastaamaan varhaisen välittämisen periaatteella ja tarjoamalla monipuolisia työvälineitä itsetuntemuksen kehittämisen tueksi. Hyvinvointiin kannattaa panostaa aina – ei vasta sitten, kun ongelmia ilmenee. On hienoa, että Opiskelijan Kompassi on saatavilla vuorokauden ympäri!

Tampereen ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyö jatkuu

Opiskelijan Kompassin käyttöönotto on lisännyt yliopistojen yhteistyötä. Jatkossa tavoitteena on tehdä myös opiskelijoiden hyvinvointia tukevaa tutkimusta yliopistojen kesken.

– Mitä paremmin ymmärrämme esimerkiksi hyvinvointimuutoksia selittäviä prosesseja, sitä tehokkaampaa tukea pystymme opiskelijoille tarjoamaan. On kiehtovaa tehdä tutkimusyhteistyötä Jyväskylän yliopiston osaajien kanssa, sillä heillä on pitkä kokemus tällaisten muutosprosessien tunnistamisessa, kertovat Tampereen yliopiston psykologian yliopistonlehtori Elina Vierikko ja yliopisto-opettaja Mervi Vänskä, jotka ovat mukana kehittämässä tutkimusyhteistyötä.

Opiskelijan Kompassi -yhteistyötä ovat luotsanneet projektitutkija Panajiota Räsänen, erityisasiantuntija Riikka Reitzer, asiantuntija Rikupekka Oksanen sekä professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta sekä opintopsykologi Sonja Pelkonen, yliopisto-opettaja Mervi Vänskä, yliopistolehtori Elina Vierikko ja erityisasiantuntija Suvi-Päivikki Ikonen Tampereen yliopistosta.

Lue lisää Opiskelijan Kompassista Tampereen yliopiston sivuilta.

Katso video Opiskelijan Kompassista Youtubessa.

Panajiota Räsänen, panajiota.rasanen [at] jyu.fi
Sonja Pelkonen, sonja.pelkonen [at] tuni.fi