TAMKin uusi Fiiliskeskus tarjoaa palveluja hyvinvoinnin tueksi

Julkaistu 1.4.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Fiiliskeskus TAMK
Haluatko työpaikallesi työhyvinvointi- tai painonhallintaryhmän? Tarvitsetko yksilöllisen harjoitusohjelman tai lihaskäsittelyn? Askarruttaako tasapainosi? Näitä ja monenlaisia muita hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä palveluja tarjoaa Tampereen ammattikorkeakoulun uusi Fiiliskeskus.

Fiiliskeskuksessa terveys- ja sosiaalialan opiskelijat tuottavat erilaisia hyvinvoinnin palveluja osana opintojaan. Tarjolla on sekä valmiita palvelukokonaisuuksia että yhdessä asiakkaiden kanssa suunniteltuja kokonaisuuksia.

– Asiakkaiksemme ovat tervetulleita yksityishenkilöiden lisäksi muun muassa työpaikat, koulut tai päiväkodit, Fiiliskeskuksen koordinaattori Soile Iivonen kertoo.

Myytävät palvelut toteutetaan ohjattuina joko asiakkaan luona tai TAMKin tiloissa. Palvelujen hinnat pidetään edullisina.

– Opiskelijamme ovat jo hyvin ammattitaitoisia. Moniammatilliset ryhmät takaavat sen, että pystymme vastaamaan asiakkaidemme hyvinkin erilaisiin toiveisiin ja tarpeisiin.

Yrityksille ja yksityishenkilöille tarjontaa

Työpaikoille ja yrityksille Fiiliskeskus tarjoaa esimerkiksi työhyvinvointiryhmiä tai ensiapukoulutusta. Yrityksille tarjottava muutaman kuukauden työhyvinvointipaketti voi sisältää erilaisia mittauksia, luentoja, ohjattua liikuntaa ja muita hyvinvointia tukevia toimenpiteitä.

– Päiväkotiryhmille meillä on tarjolla pupuhoitola, jonne lapsi voi tuoda mukanaan sairastuneen pehmolelun, jota hoidetaan ja annetaan hoitoohjeita kotiin vietäväksi.

Helpparit uutuutena

Uusia terveysalalle tarkoitettuja palveluja ovat esimerkiksi potilashelppari, kotiutushelppari, omaishelppari ja kaverihelppari.

– Potilashelpparipalvelua pilotoimme parasta aikaa maksutta Tampereen yliopistollisen sairaalan potilaille toimialueella 1. Tässä palvelussa sairaanhoitajaopiskelijat auttavat ja kulkevat potilaan rinnalla sairaalassa koko päiväkäynnin ajan, auttavat liikkumisessa ja opastavat paikasta toiseen, Iivonen kertoo.

Potilashelpparipalvelua voivat tilata syksystä 2019 lähtien myös muut asiakkaat.

Fysioterapiaklinikasta palveluja laidasta laitaan

Fysioterapiaklinikka, aikaisemmalta nimeltään Hyvinvointiklinikka, toimii osana Fiiliskeskusta. Siellä palveluihin kuuluvat muun muassa toimintakykykartoitukset, kehonkoostumusmittaukset, polkupyöräergometritestit, lihastasapainokartoitukset ja lihashuoltokäsittelyt sekä ryhmätoiminta.

Lisäksi Fiiliskeskus järjestää erilaisia hyvinvointi-, terveyskioski- ja terveystoritapahtumia eri puolilla Pirkanmaata, monialaisesti hyvinvointi- ja sosiaalialan, terveysalan ja liiketalouden opiskelijoiden voimin.

– Tarjoamme myös teemapäiviä hyvinvoinnin edistämiseen liittyvistä aiheista. Kannattaa ottaa rohkeasti meihin yhteyttä ja kertoa toiveista, Fysioterapiaklinikkaa vetävä klinikkavastaava Terhi Korkola kertoo.

Lisätietoja: Soile Iivonen, Fiiliskeskuksen koordinaattori, TAMK, soile.iivonen [at] tuni.fi (soile[dot]iivonen[at]tuni[dot]fi), p. 040 647 3807
Terhi Korkola, Fysioterapiaklinikan klinikkavastaava, TAMK, terhi.korkola [at] tuni.fi (terhi[dot]korkola[at]tuni[dot]fi), p. 040 662 7899

Fiiliskeskuksesta voi varata ajan myös netin kautta.

Kuvassa: Soile Iivonen (vas.) ja Terhi Korkola
Kuva: Saara Lehtonen