Suomi edelleen lukutaidossa maailman parhaiden joukossa - Tampereen yliopiston tutkijat mukana PISA-tutkimuksen tutkijaryhmässä

Julkaistu 3.12.2019
PISA-arvioinnin tutkijat ryhmäkuvassa
Suomen PISA-konsortion tutkijat ryhmäkuvassa: Mari-Pauliina Vainikainen (TAU), Ninja Hienonen (TAU), Meri Lintuvuori (TAU), Arto Ahonen (JY), Kari Nissinen (JY), Juhani Rautopuro (JY), Jenna Hiltunen (JY), Jouni Vettenranta (JY), Marjo Sirén (JY) ja Kaisa Leino (JY).
Vuoden 2018 PISA-tutkimus on valmistunut. OECD:n osaamistuloksia mittaavassa arvioinnissa pääalueena oli lukutaito.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten 15-vuotiaiden lukutaito oli edelleen OECD-maiden kärkeä, mutta tyttöjen lukutaito on Suomessa reilusti parempi kuin poikien. Suomalaisnuorten matematiikan osaaminen on pysynyt ennallaan, mutta muiden luonnontieteiden osaaminen on heikentynyt vuoden 2015 PISA-tutkimukseen verrattuna.

Tutkimus toteutettiin Jyväskylän ja Helsingin yliopiston konsortiona. Helsingin osuuden toteuttamisesta vastasivat Tampereen ja Helsingin yhteisen Koulutuksen arvioinnin tutkimusryhmän tutkijat kasvatustieteiden apulaisprofessori Mari-Pauliina Vainikainen, projektipäällikkö Ninja Hienonen ja tutkija Meri Lintuvuori Tampereen yliopistosta.

PISA-tutkimusohjelma selvittää kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista lukutaidon, matematiikan osaamisen ja luonnontieteiden osaamisen sisältöalueilla. PISA-tulokset julkistettiin nyt seitsemännen kerran.

Ks. OKM:n tiedote: PISA 2018: Suomi lukutaidossa parhaiden joukossa