Sirkus saapuu yliopistoon: Circus++-hankkeessa luotiin opetussuunnitelma nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen opettajankoulutukselle

Julkaistu 30.5.2022
Pieniä iloisia lapsia jumppamatolla heittelemässä ilmaan värikkäitä huiveja.
Nuoriso- ja sosiaalisessa sirkuksessa tarjotaan sirkusta välineenä käyttäen onnistumisen ja voimaantumisen kokemuksia nuorille sekä erityistarpeisille ryhmille.
Millaisia taitoja vaaditaan sirkusopettajalta ja kuinka niitä voitaisiin opettaa yliopistossa? Näihin kysymyksiin mietittiin vastausta Circus++-hankkeessa, jonka tuloksena on luotu ensimmäinen eurooppalainen kandidaattitutkinto nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen opettajankoulutukseen.

Vuonna 2019 käynnistynyt Youth and Social Circus Arts - an innovative and inclusive education for Europe, Circus++ on Tampereen yliopiston koordinoima kansainvälinen Erasmus+-hanke. Projekti syntyi tarpeesta muodollisesti päteville ammattilaisille, joilla on sirkustaiteen lisäksi myös syvällistä pedagogista osaamista.

Tampereen yliopisto, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta ja Sorin Sirkus järjestävät 15.–16.6. konferenssin Circus Pedagogy – The Future of Creative Education, jossa esitellään uusi opetussuunnitelma ja kuullaan tarkemmin sirkuspedagogiikasta.

Opetussuunnitelma rakentui sirkuksen tarpeita ja traditioita kunnioittaen

Yliopistolehtori ja kasvatustieteiden yksikön päällikkö Tiina Kujala Tampereen yliopistosta kertoo nykyisen hankkeen olevan jatkoa aikaisemmalle sirkuskentän koulutustarpeita kartoittaneelle tutkimustyölle.

– Sirkustaiteessa on epävirallinen kouluttautumisen kulttuuri, joka tarkoittaa usein mestari-kisälli-tyyppistä oppimista. Tutkimuksessa todettiin, että alalla on tarvetta ja halua pätevöitymiselle ja lisäoppimiselle, Kujala sanoo.

Liikuntakasvatuksen yliopisto-opettaja Joonas Kalarin mukaan sirkuksen parissa työskentelee laaja kirjo opettajia, joilla on usein taustalla oma taiteilijanura. Opetusmenetelmissä ja käytännöissä on paljon variaatiota. Koulutuksella pyritään vastaamaan siihen, ettei opetus perustuisi vain mallioppimiseen tai yrityksiin ja erehdyksiin, vaan tukena olisi myös teoriaa.

Opetussuunnitelma rakentui vahvasti sirkuksen traditioita sekä esittävän taiteen luonnetta kunnioittaen. Luovuus on opetuksessa sekä väline että itsetarkoitus.

– Haluamme tarjota nuorille uusia urapolkuja, mutta tutkinnolle on leimallista myös aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja mahdollisuus henkilökohtaisen opintopolun luomiselle. Kentällä on jo valmiiksi paljon osaamista, jota muodollinen pätevyys täydentää, Kujala kertoo

Mitä pitää sisällään ensimmäinen sirkuspedagogiikkaan keskittyvä opettajankoulutus?

Sirkuskentällä tehtäviä on paljon ja osaamista kaivataan opettamisen lisäksi esimerkiksi sirkuskoulun hallinnollisissa tehtävissä.

– Opetussuunnitelman päälinjoiksi muodostuivat sirkustekniikat, didaktiikka ja luovuus sekä nuoriso- ja sosiaalinen sirkus. Päälinjojen lisäksi kokonaisuus sisältää projektinhallintaan, kommunikaatioon sekä tutkimuksen tekemiseen liittyviä opintoja, Kalari kuvailee.

– Tarkoituksena on, että opiskelijat voisivat suorittaa koulutuksen kansainvälisesti eri yliopistoista moduuleita keräten. Liikkuvuuden lisääminen on hankkeelle tärkeä tavoite, Kujala täydentää.

Sirkuspedagogiikkaan keskittyvä alempi yliopistotutkinto avaa opiskelijoille väylän myös jatkokouluttautumiselle, vaikka tohtoriksi saakka. Kalari ja Kujala odottavat koulutuksen lisäävän sirkusaiheista tutkimusta.

– Toivomme, että sirkus löytäisi entistä vahvemmin paikkansa esittävien taiteiden kentässä teatterin, musiikin ja tanssin rinnalla.

Tervetuloa konferenssiin kuulemaan lisää!

Tampereen yliopistolla ja Sorin sirkuksella kesäkuussa järjestettävässä konferenssissa käsitellään sirkuksen pedagogiikkaa teoriassa ja käytännössä. Ensimmäisen päivän ohjelma koostuu opetussuunnitelman esittelystä sekä sirkusalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden puheenvuoroista. Toisena päivänä saadaan työpajatyöskentelyn muodossa maistiaisia tulevasta koulutuksesta.

Konferenssin ensimmäisenä päivänä osallistuminen on mahdollista myös etänä Zoomin välityksellä. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen pedagogiikasta kiinnostuneille taide-, opetus- ja sosiaalialan ammattilaisille ja opiskelijoille.

Lisätietoja:

Tapahtuman ohjelma ja ilmoittautuminen: https://events.tuni.fi/socialcircus2022/
Yliopisto-opettaja Joonas Kalari, 040 7547064, joonas.kalari [at] tuni.fi (joonas[dot]kalari[at]tuni[dot]fi)
Yliopistonlehtori, kasvatustieteiden yksikön päällikkö Tiina Kujala, 040 1904174, tiina.kujala [at] tuni.fi (tiina[dot]kujala[at]tuni[dot]fi)

Hankkeessa on osallisena viisi kansallisesta yliopistosta ja sirkuskoulusta koostuvaa tiimiä. Tampereen yliopiston lisäksi muut yhteistyökumppanit ovat: Sorin Sirkus (FI), Stockholms Konstnärliga Högskola (SE), Circus Cirkör (SE), Galway Community Circus (IE), National University of Ireland Galway (IE), Le Plus Petit Cirque de Monde (FR), Cirqueon Centre for Contemporary Circus (CZ) sekä nuoriso- ja sosiaalisten sirkusten verkosto Caravan Circus Network (BE).

Teksti: Nina Jylhä

Kuva: Katérina Flora