Rakennetun ympäristön tutkimus Tampereen yliopistossa sai SAFA-palkinnon

Julkaistu 5.5.2023
Purettavaksi suunnitelluista runko-osista rakennettua betonitaloa asennetaan työmaalla.
Betonirakenteisen pilottitalon purettavaksi suunniteltu runko asennettuna. Kuva: Aki Loponen / Pictuner Oy
Tampereen yliopistossa tehty rakennetun ympäristön tutkimus ja Lahden kaupunki ovat saaneet Suomen Arkkitehtiliiton (SAFA) myöntämän SAFA 2023 -palkinnon. Molemmat palkitut ovat kunnianhimoisesti edistäneet kestävää rakennettua ympäristöä strategian ja tutkimuksen välinein.

Palkinto myönnettiin 5.5.2023 Arkkitehtipäivillä Vantaalla. SAFAn tämän vuoden teemana on luonnon monimuotoisuus, ja se halusi antaa tunnustusta kestävää kehitystä laajasti edistäneille hankkeille.

– Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tutkimusohjelmissa tehdään vaikuttavaa, kansainvälistä tutkimusta kestävien rakentamisen, korjaamisen ja yhdyskuntasuunnittelun ratkaisujen parissa. Tutkimustuloksia on myös ansiokkaasti nostettu julkiseen keskusteluun, , palkintolautakunnan puheenjohtaja Raine Vihelmaa  perustelee.

Lahden kaupunki puolestaan on linjakkaasti edistänyt hyvää elinympäristöä ja hiilineutraalisuustavoitteita. Strategisia linjauksia on systemaattisesti viety käytäntöön: Lahti muun muassa nimettiin ensimmäisenä suomalaisena kaupunkina Euroopan ympäristöpääkaupungiksi vuonna 2021.

Kestäviä ratkaisuja käytännön rakentamisen tarpeisiin

Tampereen yliopiston rakennustekniikan ja arkkitehtuurin tutkimusyksiköissä on käynnissä useita käytäntöön sovellettavia kestäviä ratkaisuja edistäviä tutkimushankkeita, joissa yksiköt työskentelevät sekä erikseen että yhteistyössä.

– Rakennustekniikan puolella tutkimusta tehdään tällä hetkellä muun muassa vähähiilisten ja luonnonmukaisten rakenneratkaisujen parissa sekä rakennuselementtien uudelleenkäytön edistämiseksi, kertoo yksikön päällikkö, professori Kalle Kähkönen.

– Arkkitehtuurin tutkimusyksikön hankkeet kattavat kestävyyden kenttää laajasti: arkkitehtikoulutuksen kehittämisestä ja biodiversiteetin edistämisestä rakennetussa ympäristössä liimattomien puurakenteiden kehittelyyn, sanoo arkkitehtuurin yksikön johtaja, professori Olli-Paavo Koponen.

SAFA-palkinto jaetaan vuosittain tunnustuksena kunnalle tai muulle julkiselle tai yksityiselle yhteisölle tai yritykselle, joka on toiminut esimerkillisellä tavalla hyvän suunnittelun edellytysten ja tulosten aikaansaamiseksi. Palkinnon saajan valitsee Suomen Arkkitehtiliiton, Suomen Kuntaliiton ja ympäristöministeriön edustajista koostuva lautakunta.

Essi Nisosen diplomityö paras Tampereen yliopistossa

Ehdolla vuosittain jaettavan Wuorio-palkinnon saajaksi on kustakin kolmesta arkkitehtuurin opetusta tarjoavasta yliopistosta parhaaksi valittu arkkitehtuurin diplomityö.

SAFA arvioi vuoden ansiokkammaksi diplomityöksi  ja Wuorio-palkinnon saajaksi Aalto-yliopiston Emma Komin työn "Lintukadon ehkäiseminen arkkitehtuurin keinoin".

Tampereen yliopiston parhaaksi diplomityöksi valittu Essi Nisosen ”Architecture as sustainability – educating the transformative practitioner” haastaa nykyisen arkkitehtien koulutuksen ja ratkaisujen metodiikan aikamme suurista kysymyksistä jälkeenjääneenä.

Oulun yliopiston parhaaksi diplomityöksi valikoitui Irina Garnetsin ”Schisms — Essays on spaces for other”.

Palkintoraadin mukaan vuoden parhaiksi nostettuja diplomitöitä yhdistää ajankohtaisuus, ennakkoluulottomuus ja uskaliaisuus. Lisäksi työt luotaavat rohkeasti ja syvällisesti kriisiytyneen aikamme arkkitehtuurin arvoja ja tehtäviä.

Lue lisää SAFAn verkkosivuilta.

Olli-Paavo Koponen
olli-paavo.koponen [at] tuni.fi