Pirkanmaalaiset pk-yritykset saavat hankkeesta apua kiertotalouden haasteisiin

Julkaistu 5.11.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
asvi kasvaa kolikoista lasipurkin ulkopuolella vihreällä luonnollisella taustalla.
Pirkanmaan teolliset symbioosit (PITS) -hanke järjestää yhdessä Circwaste-hankkeen ja Motiva Oy:n kanssa alueen yrityksille työpajan, jossa aktivoidaan jäte- ja sivuvirtamateriaalien tehokasta kiertoa digitaalisen Materiaalitori-palvelun avulla. Tapahtumat järjestetetään Tampereella, Virroilla ja Sastamalassa sekä verkossa.

PITS-hanke järjestää yhteensä kuusi työpajaa, joiden tavoitteena on saada Pirkanmaan alueen materiaalivirrat tehokkaaseen käyttöön, auttaa uusien teollisten symbioosien muodostumista ja olemassa olevien tehostumista. Hankkeessa hyödynnetään alueellisen tutkimus- ja innovaatiotoiminnan vahvuuksia.

Hankkeen kolmannessa "Materiaalivirrat rahaksi" -työpajassa yritykset oppivat tunnistamaan organisaatioidensa mahdolliset hukkaresurssit ja saavat käytännön tukea Materiaalitorin käyttöönottoon ja hyödyntämiseen.

Materiaalitori on digitaalinen kohtaamisalusta jätteiden ja sivuvirtojen tarjoajille ja hyödyntäjille. Tuloksena yritysten jätekustannukset pienenevät ja luonnonvaroja säästyy. Halutessaan yritykset pääsevät myös tapaamaan kasvokkain muita alueen yrityksiä ja verkostoitumaan.

Tapahtuma järjestetään keskiviikkona 24.11.2021 klo 12–14 samanaikaisena toteutuksena Tampereella (paikka ilmoitetaan myöhemmin), Sastamalassa suomalaisen kirjan museo Pukstaavissa ja Virroilla nuorisokeskus Marttisissa sekä verkkotapahtumana Zoomissa.

Tapahtuma on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat luoda lisäarvoa resurssien käyttöä tehostamalla – siis esimerkiksi hyödyntää omassa toiminnassaan jonkun muun organisaation tuottamaa sivuvirtaa tai saada tuloja myymällä omia sivuvirtojaan toiselle yritykselle.

PITS-hanke tukee pk-yrityksiä kiertotalousratkaisujen kehittämisessä

Kiertotalouden tavoitteena on siirtymä lineaaritaloudesta kohti ilmastoneutraalia, luonnon kantokykyä edistävää, resurssitehokasta ja kilpailukykyistä taloutta. Erityisesti pk-yritykset tarvitsevat tukea kiertotalouden ratkaisujen kehittämisessä. Hankkeen tarkoituksena on vastata siihen tarpeeseen.

Hanke keskittyy erityisesti paperi- ja pakkausteollisuuteen (metsäteollisuus), rakentamisen ja rakennetun ympäristön sekä elintarviketeollisuuden liiketoiminnan kasvun ja uuden kiertotaloutta edistävän palveluliiketoiminnan alkamisen tukemiseen. Kaikki yritykset alasta riippumatta ovat kuitenkin tervetulleita mukaan toimintaan ja tapahtumiin!

Lisätietoja:

Noora Markkanen, pjojektipäällikkö, Tampereen ammattikorkeakoulu, noora.markkanen [at] tuni.fi

Ilmoittautumislinkki tapahtumaan (ilmoittaudu 10.11. mennessä)

Hankkeen verkkosivut

Teksti: Noora Markkanen