Peru tekemäsi varaukset kirjoista joita et tarvitse – älä palauta lainojasi kirjastoon

Julkaistu 8.4.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Korona Pääsisäismunat
Mikäli sinulla on varauksia aineistoon, jota et enää tarvitse, poista varaukset Andorista. Älä palauta kirjoja sulkuaikana. Aluehallintoviraston ohjeen mukaan kirjastoihin palautettua aineistoa ei voida käsitellä kahteen viikkoon mahdollisen tartuntavaaran vuoksi.

Kirjastojärjestelmä Andorissa on runsaasti varauksia aineistoon. Osa varauksista alkaa olemaan jo varmasti ns. vanhentuneita käyttötarkoitukseltaan ja odotettavissa on, että kevätlukukauden aikana aineisto ei liiku normaaliin tapaan takaisin kirjastoon. Mikäli sinulla on siis asiakastiedeoissasi varauksia, joita et enää tarvitse, niin käy poistamassa turhat varaukset. Tällä helpotat aineiston kiertoa kriisitilanteen jälkeen ja sujuvoitat kaikkien opiskeluaineiston saatavuutta jatkossa.

Aluehallintovirasto on ohjeistanut kirjastoja palautuvan aineiston käsittelyyn. Ohjeen mukaan käsittelemme palautuvan aineiston vasta 2 viikon varoajan jälkeen. Tämän vuoksi aineiston palautukset näkyvät asiakastiedoissa pidemmällä viiveellä. Emme suosittele aineiston palauttamista kirjastoihin epidemian aikana, vaan toivomme että palautat lainaamasi aineiston vasta kirjastojen avauduttua.

Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun tilat, mukaan lukien kirjastot, on suljettu keskiviikosta 18.3. alkaen ainakin 13.5.2020 asti, mutta poikkeusjärjestelyjä varaudutaan samalla jatkamaan lukukauden loppuun asti, jos epidemian rajoittaminen sitä vaatii.

Kirjaston tilojen sulkeutumisesta huolimatta kirjaston kaikki verkkopalvelut jatkavat normaalisti.

Tästä linkistä pääset lukemaan kirjaston toiminnasta koronaviruksen aikana - linkin sisältöä päivitetään jatkuvasti.