Norssin lukio sai uudet laboratoriotilat

Julkaistu 9.5.2019
Arja Aalto-Laaksonen ja Juha Järvinen, norssin labra
Arja Aalto-Laaksonen ja Juha Järvinen esittelemässä normaalikoulun lukion uusia laboratoriotiloja.
Opetussuunnitelmissa painotetaan nykyisin yhä enemmän kokeellista opetusta. Norssin lukiolla sekä opettajat että opiskelijat pääsevät nyt entistä paremmin tutustumaan luonnontieteisiin käytännön kokeiden kautta.

Keskustan kampuksella sijaitseva normaalikoulun lukio on saanut uudet laboratoriatilat. Tilat ovat jo opetuskäytössä, mutta viralliset avajaiset järjestetään 15. toukokuuta. Sekä opettajat että opiskelijat ovat kehuneet uusia tiloja.

– Kemia, fysiikka ja biologia ovat pohjimmiltaan kokeellisia tieteitä. Opetussuunnitelmat ovat myös menneet jatkuvasti kokeellisempaan suuntaan, matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja Juha Järvinen toteaa.

Uudet tilat palvelevat lukiolaisten lisäksi myös opetusharjoittelijoita. Tuntien suunnittelu ja pitäminen helpottuvat, kun tilat ovat riittävän suuret ja laitteet asianmukaiset. Aiemmin lukion luonnontieteellinen kokeellinen opetus järjestettiin Virran tiloissa, joka oli mitoitettu 16 hengelle.

Työturvallisuuteen on panostettu

Uuden laboratoriotilan vieressä on normaali luokkahuone. Tämä mahdollistaa teoreettisen ja kokeellisen opetuksen sujuvan yhdistämisen.

– Opettaja voi halutessaan jakaa isomman ryhmän kahtia. Lukiossa ryhmäkoot ovat joskus 30 hengen kokoisia, Järvinen sanoo.

Laboratoriosta on myös suora yhteys valmistelutilaan, jossa opettaja ja opetusharjoittelijat voivat valmistella tunnilla tarvittavia kemikaaleja ja koeasetelmia. Työturvallisuutta parantavat sekä valmistelutilan että laboratorion vetokaapit. Tarvittaviin paikkoihin työpisteiden kohdalle on myös lisätty kohdepoistoja.

Kokeellinen opetus
Fysiikan tunnilla opiskelijat tutustuvat aaltoliikkeeseen muun muassa metallijousien avulla.

Luonnontieteiden suosio on nousussa

Tampereen yliopiston normaalikoulun lukiossa matemaattis-luonnontieteellisten aineiden suosio on nousussa. Järvinen uskoo, että kokeellisuuden avulla oppimisesta voidaan tehdä kiehtovampaa.

– Opiskelijoilta tulee hyvää palautetta kokeellisesta opetuksesta. Kokeellisen opetuksen kautta fysiikka, kemia ja biologia aukeavat opiskelijoille paljon paremmin, Järvinen sanoo.

Normaalikoulun lukion rehtori Arja Aalto-Laaksosen mielestä Tampereen uusi yliopisto avaa uusia mahdollisuuksia luonnontieteistä kiinnostuneille lukio-opiskelijoille.

– Kun kolme vuotta sitten tulimme keskustan kampukselle, yhteistyö meidän ja yliopiston välillä alkoi lisääntyä entisestään. Nyt uuden yliopiston aikana meidän opiskelijoilla on erinomaiset mahdollisuudet tutustua korkeakouluopiskeluun, Aalto-Laaksonen sanoo.

Norssin lukiolaiset ovat esimerkiksi päässeet tekemään laboratoriotöitä lääketieteellisen tiedekunnan puolella. Lukiolaisilla on myös mahdollisuus suorittaa kursseja yliopistolla.

Opiskelijat liikkuvat myös toiseen suuntaan.

– Meillä on joka vuosi yliopisto-opiskelijoita kielikursseilla. Jos he haluavat aloittaa uuden kielen, eikä kielikeskuksen kursseille mahdu, he voivat saada opetusta meilläkin. Lisäksi meillä on yliopiston kanssa paljon sellaista yhteistyötä, joka ei suoraan liity mihinkään tiettyyn kurssiin, Aalto-Laaksonen toteaa.

Lukiolaiset pääsevät tutustumaan yliopistomaailmaan jo ennen valkolakkia

Toisen vuoden opiskelija Katariina Koski osallistui molekyylibioteknologian kurssille, jonka aikana hän pääsi tutustumaan lääketieteen tutkimukseen. Lukion jälkeistä suuntaa Koski ei vielä ole päättänyt, mutta matemaattis-luonnontieteelliset aineet kiinnostavat häntä.

– Tuo molekyylibioteknologian kurssi oli hieno kokemus. Opin sen aikana asioita, joita käsiteltiin sitten viime jaksossa toisella biologian kurssilla. Ehdottomasti siitä oli apua, Koski toteaa.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall

Normaalikoulun uusiin laboratoriotiloihin voi tutustua avajaisissa 15.5. kello 15-17. Tilaisuus on kaikille avoin.