Muusikon tutkinto-ohjelmassa uusi esittävän ja luovan säveltaiteen suuntautuminen - opinnot vastaavat alan monipuoliseen kysyntään

Julkaistu 19.2.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Nuori mies soittaa flyygeliä keskittyneesti.
Tampereen ammattikorkeakoulu tarjoaa syksystä 2024 lähtien Muusikko (AMK) -tutkinto-ohjelmassa uutta esittävän ja luovan säveltaiteen suuntautumista. Koulutuksella halutaan vastata työelämän kysyntään ja täydentää TAMKin tarjoamaa musiikkipedagogin koulutusta. Haku tutkinto-ohjelmaan käynnistyy 13. maaliskuuta.

Muusikon tutkinto-ohjelman esittävän ja luovan säveltaiteen suuntautumisessa kouluttaudutaan oman instrumentin ammattiosaajaksi, säveltäjäksi, kuoronjohtajaksi tai orkesterinjohtajaksi korkeatasoisessa ohjauksessa. Jo aiemmin tarjolla olleeseen musiikkipedagogin koulutukseen verrattuna opinnoissa keskitytään vahvemmin opiskelijan painotuksen mukaan yhteismusisointiin eri muodoissaan, säveltämiseen, kuoronjohtoon tai orkesterinjohtoon. Koulutuksessa painottuu klassinen musiikki.

Uuden suuntautumisen lanseeraamisen taustalla ovat kentältä kuullut toiveet ja aito osaajakysyntä. Työelämäyhteydet näkyvät selkeästi myös koulutuksen sisällöissä ja sen ohella opiskelijoille tarjolla olevissa produktiomahdollisuuksissa.

– Olemme tehneet jo aiemmin paljon Orkesteriakatemia-yhteistyötä muun muassa Tampere Filharmonian ja Puolustusvoimien kanssa, ja tämä yhteistyö kehittyy jatkossa varmasti vielä edelleen. Myös kapellimestarikoulutuksen puolella on tarvetta uusille osaajille, ja selkeitä toiveita on esitetty lisävaihtoehtojen saamiseksi musiikkipedagogin tutkinnon rinnalle, toteaa musiikin osaamispäällikkö Timo Salo.

Tampere on otollinen paikka ponnistaa ammattimuusikon uralle

Uusi suuntautuminen lähtee käyntiin suhteellisen kompaktilla aloituspaikkamäärällä: paikkoja on tarjolla ensimmäisessä hakuerässä seitsemän. Suuntautumisen tutkintovastaava, kuoronjohdon lehtori Markus Yli-Jokipii uskoo ja toivoo, että paikoista tullaan näkemään hyvätasoista kilpailua.

– Hakijoiden musiikkikoulutushan on alkanut käytännössä jo paljon ennen meille hakemista. Pohjaosaaminen on monella varmasti jo valmiiksi vahvaa, mutta ohjelmassa annetaan opiskelijoille ennen kaikkea valmiudet toimia ammattimuusikkona tulevaisuuden työelämässä, Yli-Jokipii kertoo.

Käytännön opiskelu sisältää muun muassa ohjattuja projektiopintoja ja painotuksen mukaan oman instrumentin, säveltämisen, kuoronjohdon tai orkesterinjohdon taidon edistämistä sekä ammattikorkeakouluopintoihin sisältyviä normaaleja opintosuorituksia, mukaan lukien opinnäytetyö. Tarjolla on myös erilaisia käytännön produktioita, joihin opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua oman kiinnostuksen mukaan.

– Opintosisällöt on suunniteltu niin, että opiskelijat todella pääsevät tekemään ja harjoittelemaan. Meillä on myös erinomainen, motivoitunut opettajakunta sekä tiiviit työelämäyhteydet. Ohjelma antaa hyvät eväät hakijoille, jotka haluavat toimia aktiivisesti muusikkona työelämässä. Huomioon otetaan nyt entistä enemmän myös kansainvälinen näkökulma, sillä olemme tietoisesti poistaneet esteitä tutkinto-ohjelmiemme kansainvälistymisen tieltä, Timo Salo sanoo.

Markus Yli-Jokipii kertoo Tampereen olevan ammattimuusikoksi haluavalle erinomainen paikka niin opintojen suhteen kuin niiden ulkopuolella. Kulttuurielämä kaupungissa on erittäin vahvaa, minkä lisäksi maantieteellinen sijainti avaa muusikoille hienoja mahdollisuuksia.

– Muusikon töitä on helppo tehdä niin Tampereella kuin Tampereelta käsin muuallakin. Tämä on meille totta kai iso vahvuus. Maantieteellisen sijainnin lisäksi työmahdollisuuksia vahvistaa se, että meillä on täällä erinomaisen vahva musiikin ammattilaiskenttä, Yli-Jokipii toteaa.

Haku käynnistyy 13. maaliskuuta 2024 ja päättyy 27. maaliskuuta 2024. Opiskelupaikkoja on 7 kpl, joista neljä on varattu ensikertalaisille. Opinnot alkavat syksyllä 2024.

Lue koulutuksen esittely: Muusikon tutkinto-ohjelma, esittävä ja luova säveltaide

Tutustu koulutukseen ja hae: Opintopolku.fi

Lisätietoa:
Markus Yli-Jokipii, markus.yli-jokipii [at] tuni.fi (markus[dot]yli-jokipii[at]tuni[dot]fi), p. 050 3119 589

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Konsta Leppänen