Koekäytössä: Library of Latin Texts sekä Loeb Classical Library

Julkaistu 13.4.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Classical_Library
Kirjaston asiakaskyselyssä toivotut aineistot Library of Latin Texts Online (LLO) sekä Digital Loeb Classical Library on otettu koekäyttöön korkeakouluyhteisölle ja Taysille. Koekäytön aikana kerätään palautetta ja seurataan aineistojen käyttömääriä, joten ole aktiivinen!

Brepoliksen kustantama LLO sisältää kokotekstiaineistot: the Library of Latin Texts, the Monumenta Germaniae Historica, the Archive of Celtic-Latin Literature ja the Aristoteles Latinus Database sekä sanakirjakokonaisuuden Database of Latin Dictionaries. Aineistoa löytyy siis antiikin ajoilta meidän päiviimme saakka.

Kokoelma tarjoaa mm. mahdollisuuden lukea kokonaisia tekstejä, etsiä ilmauksia tai sanoja ja tutkia niiden viittaussuhteita ja sanamuotojen muuttumista.
Koekäyttö jatkuu vuoden 2022 loppuun saakka. Suora linkki Latin Texts Online aineistoon (vaatii etäkäytössä Tuni-tunnuksella kirjautumisen).
Lisätietoja ja videoesittelyn ranskaksi ja englanniksi löydät kustantajan sivuilta.

Harvard University Pressin kustantama Loeb Classical Library on alkujaan James Loebin vuonna 1911 perustama kokoelma, joka sisältää antiikin ajan sekä klassista kreikkalaista ja latinankielistä kirjallisuutta että niiden englanninnokset: mm. eeppistä ja lyyristä runoutta, tragedioita, komedioita sekä historiaa ja filosofiaa.

Digital Loeb Classical Libraryn sisältö päivittyy ja laajenee jatkuvasti. Myös uusia käännöksiä on tehty ja esimerkiksi vanhoista painoksista poistettuja viittauksia on lisätty takaisin. Lisätietoa aineistosta kustantajan sivuilla. Aineiston koekäyttö päättyy 10.6.2022.

Tutki ja käytä aineistoja aktiivisesti ja lähetä meille palautetta!

Lisätietoja ja palautteet: hankinta.kirjasto [at] tuni.fi (hankinta[dot]kirjasto[at]tuni[dot]fi)