Hyppää pääsisältöön
Ajassa | Koulutus

Kansainväliset opiskelijatiimit koodasivat oppimisen tekoälyavustajia ECIU-hackathonissa

Julkaistu 24.3.2025
Tampereen yliopisto
Joukko eri kansallisuuksia edustavia opiskelijoita tekee ryhmätyötä hilpeissä tunnelmissa.
Tampereen yliopiston ja ECIU-yliopiston yhteinen AI-hackathon –tapahtuma järjestettiin 12.–14.3.2025 Nokia Arenan Paidiassa Tampereella. Kyseessä oli isoin Tampereen yliopiston järjestämä monikansallinen ja paikallaoloa edellyttävä haastetapahtuma sekä yksi ECIU-yliopiston suurimmista opiskelijatapahtumista. Osallistujia oli kahdeksasta eri yliopistosta ympäri Eurooppaa. Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston ja ECIU-yliopiston järjestämässä AI-hackathonissa kansainväliset opiskelijatiimit pääsivät kehittämään henkilökohtaisia tekoälyavustajia, joilla tulevaisuudessa voitaisiin parannella oppimisympäristöjä ja -kokemuksia. Tekoälyavustajat saattavat tarjota oppijalle esimerkiksi reaaliaikaista palautetta, henkilökohtaisesti räätälöityjä oppimissuunnitelmia tai apua vaikeiden asioiden käsittelyyn. Opiskelijoille tapahtumasta jäi käteen tiimityö- ja ongelmanratkaisutaitojen lisäksi esimerkiksi osaamista uusimmista tekoälytekniikoista sekä mahdollisuus verkostoitua alan asiantuntijoiden kanssa.

AI-hackathon tapahtumassa otettiin kansainvälisten opiskelijatiimien johdolla askel kohti tulevaisuutta, jossa tekoälyavustajat ovat keskeisessä roolissa oppimisympäristöissä ja –kokemuksissa. Hackathon alkoi verkko-osuudella vuoden 2025 alkupuolella, jota seurasi Nokia Arenan Paidiassa järjestetty työpajaosuus viikolla 11. Työpajaosuudessa syntyi tekoälyprototyyppejä, joita alan asiantuntijat arvioivat käytännöllisyyden ja vaikuttavuuden perusteella.

Tampereen yliopiston tietojohtamisen professori ja ECIU-yliopistohankkeessa digitaalisten osaamistodisteiden sekä joustavien oppimispolkujen kehitystyötä johtava Henri Pirkkalainen kertoi olleensa iloisesti yllättynyt opiskelijoiden aikaansaannoksista, sillä ne olivat todella monipuolisia.

‒Luulen, että tulevaisuudessa etenkin tällaisella assistentti -tyyppisellä tekoälyllä tulee olemaan iso rooli oppimisessa. Tekoäly ei hoida kriittistä ajatustyötä, vaan se auttaa hallitsemaan isoja kokonaisuuksia. Opiskelija voisi käyttää assistenttia muun muassa uran suunnitteluun tai opintojen navigointiin. Esimerkiksi tällaiseen hackathonissa syntyneitä tekoälyprototyyppejä on suunniteltu, Pirkkalainen toteaa.

Tekoälykeskeinen tulevaisuus kiinnostaa mutta myös huolettaa

AI-hackathon -tapahtuma herätti opiskelijoissa mielenkiintoa erityisesti siksi, että tekoälyn tulevaisuus kiinnostaa. Tampereen yliopistossa tuotantotaloutta opiskeleva Aapo Piirainen kertoi tekoälyn nousseen niin isoksi ilmiöksi, että sen ymmärtäminen on tulevaisuudessa tärkeää. 

Tekoälykeskeinen tulevaisuus herätti myös huolta.

‒Pelkään, mitä tapahtuu tulevaisuudessa ja millaiseksi ihmiset tulevat, kun kaikki käyttävät tekoälyä. Työkalun taustalla olevia prosesseja tulisi ymmärtää hyvin, jotta sitä voi käyttää oikein. Hackathonista on saanut paljon juuri tällaista tietoa, huomauttaa kansainvälisen Tampereen yliopiston liiketoiminnan opiskelija Mathias Vortex.

Tekoälyn potentiaalisten negatiivisten puolten raportointi olikin osa hackathonin tehtävänantoa.

‒Vähän pitää olla jalat maassa ja tiedostaa, mitä potentiaalisia negatiivisia vaikutuksia tekoälyllä on. Helposti annamme sille liian ison roolin ja oma päänsisäinen prosessointi jää vähemmälle, mikä ei ole hyvä, Pirkkalainen toteaa.

Henri Pirkkalainen johtaakin kolmen eri tieteenalan välistä EVIL-AI- tutkimusprojektia, jossa pyritään tunnistamaan tekoälyyn liittyviä negatiivisia puolia.

Osallistujille hackathon oli upea kansanvälinen kokemus

AI-hackathonin tarjoamat oppimismahdollisuudet ja eri taustoista tulevien opiskelijoiden välinen ilmapiiri saivat osallistujilta paljon kiitosta. Esimerkiksi tapahtumaan osallistunut Tampereen yliopiston tietojohtamisen jatko-opiskelija, Helsingin yliopiston dosentti Anssi Yli-Jyrä kertoi toteuttaneensa puolalais-italialais-suomalaisen tiiminsä kanssa rauhaa välittävän, äänellä keskustelevan 3D-avatarin. Sitoutuneen ja monipuolisen tiimin avulla tekniikan haltuunotto onnistui lyhyessä ajassa. Mathias Vortex niin ikään kiitteli monipuolisesta ja monialaisesta tiimistä, jonka kanssa tekoälyavustajia sai kehitellä. 

Myös Aapo Piirainen kertoo pitäneensä kokemuksesta, sillä se mahdollisti tutustumisen erilaisiin ihmisiin kuin kampuselämässä hän yleensä pääsee tutustumaan. Monipuolisista kansainvälisistä yhteyksistä on myös tulevaisuudessa hyötyä.

Neljä opiskelijaa kaulakkain näyttävät iloisena peukkua.
‒ Hackathon on ollut tosi hyvin järjestetty. Luulen, että tästä kokemuksesta on hyötyä tulevaisuudessa. Esimerkiksi tapahtumassa muodostuneiden opiskelijaverkostojen ja tekoälyasiantuntijayhteyksien kautta saattaa aueta mahdollisuuksia muihinkin tekoälyprojekteihin, tiivistää Aapo Piirainen (toinen oikealta). Tiimikavereina William Mitchell ja Asif Ibtehaz (Tampereen yliopisto) sekä Phoebe Iglesias Cividanes (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB).
Kuva: Jonne Renvall

ECIU-yliopistossa ratkaistaan tosielämän haasteita

ECIU-yliopiston tavoitteena on yhdistää opiskelijat, tutkijat ja elinikäiset oppijat sekä kaupungit, yritykset ja yhteisöt ratkaisemaan tosielämän haasteita. AI-hackathon oli isoin Tampereen yliopiston järjestämä monikansallinen ja paikallaoloa edellyttävä haastetapahtuma sekä yksi ECIU-yliopiston isoimmista opiskelijatapahtumista. Osallistujia oli paikalla kahdeksasta ECIU:n jäsenyliopistosta. Tampereen yliopisto on yksi ECIU:n 14 jäsenyliopistosta.

Lue lisää ECIU-yliopistosta

Kirjoittaja: Lotta Teppo