Kansainvälinen tutkimus kehittää lasten harvinaisen verisyövän hoitoa

Julkaistu 15.2.2023
Sauli Palmu
Dosentti Sauli Palmu työskentelee sekä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa että Tampereen yliopistossa. Hänen tutkimusryhmänsä toimii yliopiston lasten, nuorten ja äitien terveyden tutkimuskeskuksessa TamCAMissa.
Ylilääkäri, dosentti Sauli Palmu Taysista ja Tampereen yliopistosta toimii Suomen päätutkijana kansainvälisessä leukemiatutkimuksessa, joka sai kolmen miljoonan euron EU-rahoituksen. Tavoitteena on löytää yksilöllisiä hoitoja erityisesti huonoennusteisten tautitapausten hoitoon.

Lasten harvinaiseen verisyöpään, akuuttiin myelooiseen leukemiaan (AML) kehitetään nykyistä tehokkaampaa hoitoa kansainvälisessä tutkimuksessa. EU rahoittaa 3 miljoonalla eurolla 16 maan yhteistyötä, jossa Suomi on mukana. Suomen osuus rahoituksesta on 200 000 euroa.

Tautiin sairastuu Suomessa vuosittain noin viisi lasta. Ruotsissa tapauksia on vuosittain noin 15. Nykyisellä hoidolla, sytostaattilääkityksellä ja joskus luuydinsiirrolla, noin 80 prosenttia lapsista paranee.

— Tutkimuksen tavoitteena on löytää yksilöllisiä hoitoja syöpäsolujen geneettisten ominaisuuksien perusteella, eli parantaa nykyisin huonoennusteisten tautitapausten hoitoa, kertoo ylilääkäri, dosentti Sauli Palmu Tampereen yliopistollisesta sairaalasta (Tays) ja Tampereen yliopistosta.

— Tutkimuksessa on hoidossa mukana uusia lääkkeitä. Toisaalta tutkimme sitä, voisiko parempiennusteisten tautimuotojen kyseessä ollessa hoitoa keventää ja näin vähentää hoidon aiheuttamia haittoja.

Hankkeessa ovat mukana kaikki Suomen yliopistosairaaloiden lasten veri- ja syöpätautien yksiköt. Palmu koordinoi Suomessa tehtävää tutkimusta Tampereen yliopiston TamCAM-tutkimuskeskuksessa ja on Suomen päätutkija. Rahoitusta hallinnoi Tays.

Childhood International Protocol – Acute Myeloid Leukaemia 2022 – tutkimukseen (CHIP- AML22) osallistuu 14 EU:n jäsenmaata. Lisäksi mukana ovat Hong Kong ja Israel. Koko hanketta koordinoi Skånen yliopistollinen sairaala Lundissa.

Tutkimus jatkuu vielä viitisen vuotta sen jälkeen, kun EU-rahoitus päättyy vuoden 2025 lopussa. Syynä on se, että tutkimuksessa on hoidettava ja arvioitava tietty määrä lapsia, jotta tieteellisiin kysymyksiin saataisiin luotettavat vastaukset.

Kuva: Anne Kohtala