Kampusareena palkittiin kiinteistöjen kestävästä kehityksestä

Julkaistu 25.3.2021
Kampusareena Tampereen Hervannassa kesäisessä arkistokuvasssa
Kesäinen Kampusareena muutaman vuoden takaisessa arkistokuvassa. Taustalla näkyvä viherkatto on suurin biodiversiteettialue kaikista Suomen viherkatoista ja suosittu tapaamispaikka. (Kuva: Virpi Andersin)
Tampereen korkeakouluyhteisön Hervannan kampuksella sijaitseva Kampusareena on palkittu kestävän kehityksen ansioista. Kansainvälisen kiinteistö- ja rakennusalan palkinnon myönsi monialainen tutkimusorganisaatio BRE Group gaalawebinaarissa 23. maaliskuuta.

BRE Group palkitsee vuosittain henkilöitä, projekteja ja organisaatioita, jotka edistävät kestävää kehitystä rakennusten suunnittelussa, kehityksessä, hallinnoinnissa ja kiinteistöjen ylläpidossa.

Viidettätoista kertaa järjestetyssä BREEAM Awards -juhlassa kilpailtiin eri sarjoissa rakennuksen käyttötavan sekä elinkaaren vaiheen mukaan. Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n omistama, vuonna 2015 valmistunut Kampusareena sai viime vuonna ylläpitovaiheen BREEAM In-Use -sertifikaatin. Nyt Kampusareena voitti käytössä olevien rakennusten luokan julkisen sektorin sarjassa. Muina finalisteina oli kaksi kohdetta Norjasta ja yksi Ruotsista.

Tampereen korkeakouluyhteisön tila- ja kiinteistöpalveluiden johtaja Pertti Iso-Mustajärvi kiittää yhteistyötä Suomen Yliopistokiinteistöt SYKin kanssa. Kampusareena on tärkeä osa korkeakouluyhteisön kestävän kehityksen työtä ja tavoitteita.

– Tämä kansainvälinen tunnustus on erinomainen osoitus Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n näkemyksellisestä työstä sekä onnistuneesta yhteistyöstä yliopiston kanssa. Kampusareena on Tampereen yliopiston Hervannan kampuksen toimintoja kokoava, arkkitehtuurillisesti ympäristöön hyvin istuva rakennus, joka edistää erinomaisesti yliopiston toiminnan ja kestävän kehityksen tavoitteita, Pertti Iso-Mustajärvi sanoo.

Kampusareena oli valmistuessaan ensimmäinen monikäyttäjäkohde yliopistorakennuksista Suomessa. Rakennus tuo opiskelijoiden ja tutkijoiden lisäksi yrityksiä yhteen useilta toimialoilta. Ympäristönäkökulma on Kampusareenan oleellinen tavoite sen lisäksi, että rakennus mahdollistaa ihmisten kohtaamisen ja yhteistoiminnan ja toteuttaa siten sosiaalista vastuuta.

Yhdeksällä kerroksellaan ja rinnemäisellä viherkatollaan Kampusareena on visuaalinen kohde koko ympäröivälle naapurustolle. Viherkatto on suurin biodiversiteettialue kaikista Suomen viherkatoista. Monimuotoisen kasvillisuuden lisäksi katolla on myös hyönteishotelleja.

Kampusareenalla on viherkaton lisäksi energiatavoitteet, joita toteutetaan mm. aurinkopaneeleiden ja ilmanvaihdon avulla. Kampusareenalla on 560 paneelia, jotka toimivat torniosassa myös aurinkovarjoina.

Kampusareenan kontribuutio kestävälle kehitykselle näkyy myös siinä, että rakennus on onnistunut tukemaan paikallisyhteisöjä. Käyttömahdollisuuksia on niin sisällä kuin ulkona, sekä työ- että vapaa-aikana. Kesällä viherkatto toimii tapaamispaikkana. Talvella opiskelijat ja lapset ovat käyttäneet kattoa esimerkiksi mäenlaskuun.

Uutislähde: Suomen Yliopistokiintöt SYK tiedote

Kestävä kehitys Tampereen korkeakouluyhteisössä