Jane ja Aatos Erkon Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa turvallisten ja tehokkaiden viruslääkkeiden ja rokotteiden kehittämiseen

Julkaistu 15.5.2024
Minna Hankaniemi työskentelee laboratoriossa.
Minna Hankaniemi on yksi COMBATVIRUS-tutkimuskonsortion vetäjistä. Konsortiossa seulotaan antiviraalisia yhdisteitä, jotka toimisivat sekä tehokkaina viruslääkkeinä että turvallisten rokotteiden tehosteaineina.Kuva: Emil Bobyrev
Vuoden ensimmäisellä myöntökierroksella maaliskuussa Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi avustuksia 12,3 miljoonalla eurolla kaikkiaan 18 hankkeelle. Lääketieteen aloille myönnettiin 9,8 miljoonaa euroa 13 hankkeelle. Tampereen yliopiston dosentti Minna Hankaniemi on partnerina suurimman avustuksen saaneessa tutkimuksessa.

Jane ja Aatos Erkon Säätiö myönsi maaliskuussa poikkeuksellisen määrän avustuksia lääketieteen aloille. Kierroksen suurimman avustuksen, 1 680 000 euroa, sai mikrobiologian ja virologian alan COMBATVIRUS-tutkimuskonsortio. Sitä vetää Helsingin yliopiston professori Sarah Butcher yhdessä Jyväskylän yliopiston professori Varpu Marjomäen sekä Tampereen yliopiston dosentti Minna Hankaniemen kanssa. Hankaniemi toimii Tampereen yliopiston Virologia ja rokoteimmunologia -tutkimusryhmän ryhmänjohtajana.

Korona- ja enterovirukset rasittavat merkittävästi terveydenhuoltoa ja kansantaloutta. Virustartunnat heikentävät toimintakykyä, aiheuttavat taloudellisia menetyksiä ja voivat johtaa kuolemaan. Lisäksi virukset muuntuvat ja voivat aiheuttaa uusia epidemioita, mutta myös kroonisia sairauksia, kuten sydänlihassairautta tai tyypin 1 diabetesta.

– COMBATVIRUS-tutkimuskonsortion tavoitteena on tuottaa tehokkaita viruslääkemolekyylejä, jotka toimivat sekä turvallisina että kohtuuhintaisina viruslääkkeinä, mutta myös tärkeinä rokotteiden stabilisaattoreina ja tehosteaineina, Hankaniemi kertoo.

Tätä varten COMBATVIRUS-ryhmä suorittaa rakenteellisia määrityksiä entero- ja koronaviruksille sekä viruksen kaltaisille partikkeleille. Viruksen kaltaiset partikkelit eli VLP:t ovat viruksen proteiinikuoria. Ne muistuttavat luonnollista virusta, mutta eivät sisällä viruksen perimää eivätkä voi aiheuttaa tartuntaa. Perinteisiä viruksiin perustuvia rokoteteknologioita ei voida soveltaa useimmille enteroviruksille, mutta viruksen kaltaisten partikkeleiden etuna on laaja sovellettavuus.

– Tuotamme viruksen kaltaisten partikkeleiden avulla rokotteita, jotka saavat aikaan mahdollisimman laajakirjoisen ja pitkäaikaisen immuunivasteen enteroviruksia vastaan. Hyödynnämme viruksen kaltaisia partikkeleita myös viruslääkkeiden seulonnassa, ja pyrimme lisäksi kehittämään viruslääkkeistä tehosteaineita VLP-rokotteille. Rokotteilla saamme estettyä virusinfektion sekä viruksen aiheuttaman taudin, mutta myös pysäytettyä viruksen tarttumisen eteenpäin. Mikäli rokoteannostelu jää puutteelliseksi, tauti olisi mahdollista saada kuriin kehittämillämme viruslääkkeillä, Hankaniemi sanoo.

COMBATVIRUS-konsortion tutkijat kartoittavat viruslääkkeitä seulomalla yhdisteitä sekä luonnossa esiintyvistä materiaaleista – kuten sieni- ja kasviuutteista – että synteettisten lääkeaineiden joukosta. Lisäksi he selvittävät viruslääkkeiden toimintatapoja atomitason rakennetutkimuksilla. Niiden avulla he pystyvät määrittämään lääkkeiden sitoutumistapoja viruksiin ja viruksen kaltaisiin partikkeleihin.

Stabiloitujen, turvallisten ja tehokkaiden VLP-rokotteiden tuottamisen rinnalla COMBATVIRUS-ryhmän tavoitteena on, että heidän kehittämillään viruslääkkeillä ja rokotteiden tehosteaineilla mahdollistetaan myös rokotteiden maailmanlaajuinen toimitus ilman kallista kylmäketjua.

– Siksi näillä rokotteilla voi olla edellytyksiä jopa laumaimmuniteetin luomiseen, Hankaniemi korostaa.

Nelivuotinen hanke alkaa 1.6.2024

COMBATVIRUS-tutkimuskonsortiota johtaa Helsingin yliopiston professori Sarah Butcher (keskellä) yhdessä Jyväskylän yliopiston professori Varpu Marjomäen (vas.) sekä Tampereen yliopiston dosentti Minna Hankaniemen kanssa.
Kuva: Minna Hankaniemi