Innovatiivinen mobiilisovellus kehittää kaupunkiseutujen pyöräilyä

Julkaistu 5.6.2023
Pyörä pyörätelineessä, taustalla kaupunkimaisema
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Barcelonan yliopiston ympäristötieteiden ja -teknologian instituutin (ICTA-UAB) johtama kansainvälinen tutkijaryhmä julkaisi hiljattain uraauurtavan BiciZen-mobiilisovelluksen sekä iOS- että Android-käyttöjärjestelmälle. Sovelluksen tarkoituksena on edistää kaupunkiseutujen pyöräiltävyyttä ihmisten pyöräilykokemusten kautta. Sovellus kehitettiin viiden yliopiston tutkimusyhteistyönä. Barcelonan ja Tampereen yliopistojen lisäksi projektiin osallistuivat yliopistot Twentestä, Aveirosta ja Dublinista.

BiciZen on avoin yhteisöllinen alusta, joka kerää ja välittää tietoa jokapäiväisistä pyöräilykokemuksista tarjoten arvokasta tietoa pyöräilyinfrastruktuurin parantamiseksi sekä kestävän liikenteen ja ympäristöystävällisten elämäntapojen edistämiseksi.

Innovatiivisena ratkaisuna BiciZen-sovellus antaa pyöräilijöille mahdollisuuden jakaa tietoa ja kokemuksia pysäköintiin, varkauksiin, turvallisuuteen, konflikteihin, esteisiin sekä muihin haittoihin liittyen. Alustalla voi esittää myös kehittämisehdotuksia ja kertoa hyvistä pyöräilykokemuksista. Karttapohjainen sovellus toimii kaikkialla maailmassa.

Sovellus edistää pyöräilyn yhteisöllisyyttä

BiciZenin käyttäjät osallistuvat vuoropuheluun kaupunkiseutujensa pyöräilyninfrastruktuurin tulevaisuudesta tuottamalla dataa, joka auttaa ymmärtämään pyöräilyyn liittyviä käytäntöjä ja ongelmia. Samalla sovellus edistää pyöräilyn yhteisöllisyyttä. Sovellukseen kertyvä anonymisoitu data on avoimesti kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä. Sitä voivat täten hyödyntää pyöräilijöiden ohella kaupunkien ja kaupunkiseutujen kehittäjät, kansalaisjärjestöt ja -aktivistit sekä tutkijat.

BiciZen-projekti oli ECIU-yliopiston SMART-ER-tutkimusinstituutin tutkimuspilotti, jota rahoitti EU:n Horisontti 2020 -ohjelma. ECIU on innovatiivisten eurooppalaisten yliopistojen verkosto (European Consortium of Innovative Universities).

SMART-ER on ECIU:n alaisuudessa toimiva tutkimus-, innovaatio- ja koulutusallianssi (SMART European Regions). Sen avulla jäsenyliopistot voivat yhdessä vastata monimutkaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin kehittämällä tutkimukseen perustuvia ratkaisuja kestävien kaupunkien ja yhteisöjen rakentamiseen YK:n kestävän kehityksen tavoitteen 11 mukaisesti.

Avoimeen tieteeseen sitoutunut BiciZen-tiimi kannustaa kaikkia käyttämään sovellusta ja osallistumaan kaupunkiseutujen pyöräiltävyyden edistämiseen!

BiciZen-sovellus Google Play -kaupassa

BiciZen-sovellus App Storessa

Lue lisää BiciZenin verkkosivuilta.

Tampereen yliopisto, aluetieteen professori Jouni Häkli, p. +358401973664, jouni.hakli [at] tuni.fi

Tampereen yliopisto, ympäristökasvatuksen professori Kirsi Pauliina Kallio, p. +358401904025, kirsipauliina.kallio [at] tuni.fi

Tampereen yliopisto, tutkija Miki Mäkelä, p. +358503086051, miki.makela [at] tuni.fi