Ilmastonmuutos ja hiiliverot esillä Kansantaloustieteen päivillä

Julkaistu 3.2.2020
John Hassler/ Kuva: Tukholman yliopisto/Niklas Björling
Professori John Hassler puhuu hiiliveroista ja ilmastonmuutoksen vaikutusten tutkimisesta Kansantaloustieteen päivillä Tampereella. Kuva: Tukholman yliopisto/Niklas Björling
Verotuksen rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa nousee esille 42. Kansantaloustieteen päivillä Tampereella 6.–7.2.2020.

Konferenssin keynote-esitelmän pitää professori John Hassler Tukholman yliopistosta. Professori Hasslerin tutkimus keskittyy mm. ilmastonmuutoksen vaikutusten tutkimiseen, ja hänen esitelmänsä aiheena ovat hiiliverot.

– Verotus on merkittävin yksittäinen keino, jolla julkinen sektori vaikuttaa talouteen, sanoo Tampereen yliopiston taloustieteen professori Kaisa Kotakorpi.

– Usein nähdään, että verotus haittaa markkinatalouden toimintaa, ja se on välttämätön paha hyvinvointivaltion rahoittamiseksi. Joissain tilanteissa, kuten ilmastonmuutoksen torjunnassa, verotus voi kuitenkin itsessään olla tärkeä ohjauskeino, joka korjaa markkinatalouden vääristymiä.

Lisäksi konferenssissa pidetään noin 100 muuta esitelmää talouden ajankohtaisista aiheista kahden päivän aikana.

Kansantaloustieteen päivien järjestäjiä ovat Taloustieteellinen Yhdistys ja Tampereen yliopiston taloustieteen opintosuunta.

– Kansantaloustieteen päivät on suurin ja merkittävin vuosittain järjestettävä taloustieteen tutkimuksen tapahtuma Suomessa. Yhteensä konferenssiin odotetaan noin 150 osallistujaa – tutkijoita, virkamiehiä ja muita talouspolitiikan vaikuttajia, kertoo Taloustieteellisen Yhdistyksen puheenjohtaja Juuso Vanhala.

Lisätietoja:
Kaisa Kotakorpi, puh. 050 – 318 2487