Hervannan kampukselle avattava Sandvik Lounge tiivistää yhteistyötä huippuosaajien ja opiskelijoiden kanssa

Julkaistu 7.9.2022
Jani Vilenius Sandvikilta ja Pasi Vakaslahti Tampereen yliopistosta seisovat suuren työkoneen edessä Hervannan kampuksella.
Teknologiajohtaja Jani Vilenius Sandvikilta ja kumppanuuspäällikkö Pasi Vakaslahti Tampereen yliopistosta löytävät erilaisia yhteistyön tiivistämisen tapoja liikkuvien työkoneiden digivihreän siirtymän edistämiseksi.
Uusien teknologisten, digitaalisten ja sähköistymisratkaisujen kehittäminen ja kaupallistaminen vaativat vuosien tieteellistä tutkimusta ja uusien arvoketjujen kehitystä yhdessä monien yhteistyötahojen kanssa. Sandvik on tehnyt merkittävää yhteistyötä yliopistojen ja eri tutkimuslaitosten kanssa jo vuosikymmenien ajan. Nyt Sandvik tiivistää yhteistyötä huippuosaajien kanssa ja perustaa Sandvik Loungen Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle.

Sandvikille olennaista on yhteistyö eri toimijoiden välillä: parhaiden yhteistyökumppaneiden, tulevaisuuden osaajien ja toimintamallien löytäminen sekä huippututkimuksen hyödyntäminen. Hervannan kampuksen Kampusareenalla sijaitsevan Sandvik Loungen avulla digitalisaatio- ja automaatioteknologioiden kasvumahdollisuudet tuodaan avoimesti näkyville opiskelijoille ja tutkijoille. Näin parannetaan yhteistyötä kansainvälisten opiskelijoiden kanssa ja tiivistetään yhteistyötä kaikkien huippuosaajien kanssa.

– Nykyisessä liiketoimintaympäristössä monitahoisella yhteistyöllä, avoimella innovaatio- ja tuotekehitystyöllä hyvän, osaavan verkoston kanssa on erittäin suuri merkitys. Tällä hankkeella haluamme tulla lähemmäs opiskelijoita, edistää opiskelijoiden oppimista ja työelämätaitoja, kertoo teknologiajohtaja Jani Vilenius Sandvikilta.

Sandvik Lounge helpottaa opiskelijoiden yhteydenottoja, työpaikka- ja jatko-opiskelumahdollisuuksien tehokkaampaa tiedottamista ja tuo näkyväksi työelämän ajankohtaiset teemat ja osaamistarpeet opiskelijoille.

– Jalkautuminen yliopistolle mahdollistaa säännölliset päivittäiset kontaktit opiskelijoihin, tapaamiset Sandvikin johdon kanssa, erilaiset Sandvik-tapahtumat, luento- ja asiantuntijavierailut, rekrytointitapahtumat ja jo aiemmin käynnistetyn DSII -teollisuuden tohtorikoulun paremman hyödyntämisen. Tämä on myös hyvin linjassa Business Finland Shift ’25 -tavoitteiden kanssa: osaajaverkoston kasvattaminen ja turvaaminen Suomessa, Vilenius sanoo.

– Tampereen yliopisto ja teollisuus ovat alkaneet yhteistyössä rakentaa liikkuvien työkoneiden huippuosaamisen alustaa. Alustan rakentamisella mahdollistetaan huippututkimus ja alan osaajien saatavuus jatkossa. Sen avulla myös edistetään vihreää ja digitaalista kaksoissiirtymää. Sandvikin sijoittuminen kampukselle on yksi luonteva askel tässä kehityspolussa, kumppanuuspäällikkö Pasi Vakaslahti Tampereen yliopistosta sanoo.

– Tampereen korkeakouluyhteisö tarjoaa yhteistyön tiivistämisestä kiinnostuneille kumppaneille erilaisia palveluita ja osallistumisen muotoja. Kannattaa tutustua esimerkiksi Kampusklubin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Ottakaa rohkeasti yhteyttä, löydämme yhdessä juuri teidän yrityksenne tarpeisiin sopivan ratkaisun, Vakaslahti kannustaa.

Lue Sandvikin tiedote

Tutustu Shift ´25 -hankkeeseen

Tampereen korkeakouluyhteisön palvelut yrityksille ja yhteisöille - tutustu!

Yhteyshenkilö