Finlaysonin kattokahvilassa kukin kurkottelee kohti unelmiaan

Julkaistu 15.6.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Säde Konttinen ja Iida Koskinen
Café Katto on elämys jo maisemien takia, sillä kattokahvilasta näkyy koko Tampere. Suomesta löytyy kattoravintoloita, mutta vastaavaa konseptia ei täällä ole ennen nähty.

Kahvilaan etsittiin sopivia yrittäjiä ja kaikista halukkaiden joukosta meidän kuusihenkinen tiimi tuli valituksi esitelmämme perusteella, muistelevat Säde Konttinen ja Iida Koskinen, jotka työskentelevät pian avattavan kattokahvilan yrittäjinä.

Molemmat opiskelevat Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemiassa tiimijohtajuutta ja yrittäjyyttä toista vuotta samassa tiimissä, Evisionissa.

Support local -ajattelua toteuttamassa

Idea kattokahvilan perustamiseen lähti Finlaysonin alueen 200-vuotisjuhlakonseptista. Suunnitelmat käynnistettiin marraskuussa 2019.

Konsepti on ainutkertainen, koska toimitaan vahvasti yhteistyössä paikallisten yrittäjien kanssa, Koskinen kertoo.

Elämysyritys Amazing City järjestää kattokävelyt vanhalla tehdasalueella osana Finlaysonin 200-vuotisjuhlia, mutta katolta löytyy myös puutarha ja hyötypuutarha, joista kahvila saa yrttejä ja salaatteja. Puutarhasta vastaa paikallinen yrittäjä, Omatarhuri Oy. Useiden yhteistyöverkostojen ja yrittäjien lisäksi Proakatemian opiskelijoilla on apunaan myös uutterat mehiläiset paikalliselta Korpikuusikon mehiläistarhalta. Niidenkään panosta ei voi sivuuttaa, sillä ne tuottavat kahvilalle omaa hunajaa. Yksi mehiläispesistä näkyy kattokahvilan lasiseinän takaa.

Pyrimme support local -ajatteluun eli mukaan halutaan PK-yrityksiä. Ajatuksena on, että kaikki pääsevät loistamaan omalla osaamisellaan, Koskinen sanoo.

Kasviviljelmiä katolla
Katolta löytyy myös puutarha ja hyötypuutarha, joista kahvila saa yrttejä ja salaatteja.

Vanha sauna taipui kahvilaksi

Käytännön toteutuksiin päästiin jo alkuvuodesta 2020. Koskinen kertoo, että kahvila on rakennettu vanhoihin saunatiloihin.

Ensimmäisessä vaiheessa saimme suunnitelmat muutostöihin.  Muutostöiden myötä saimme tästä kahvilan, Koskinen sanoo.

Kahvilan tapetti on Klaus Haapaniemen suunnittelema ja se toimi lähtökohtana seinien väreille. Niitä katsoimme yhdessä arkkitehti Petri Pussisen kanssa, kertoo Koskinen.

Kattokahvila täytyy nähdä ja kokea itse!

Konttinen lupaa, että kahvila tarjoaa elämyksiä ja laadukasta asiakaspalvelua. Lisäksi laatua on luvassa myös keittiön puolelta. Hän kuvailee, että Tampere on lähtenyt rakentumaan Finlaysonilta, joten tämä paikka on kaiken alku ja juuri.

Meillä on mahtava ja mielenkiintoinen konsepti tarjolla, mutta se täytyy nähdä ja kokea itse paikan päällä. Sitä ei voi sanoin kuvailla, kehottaa Koskinen.

Tämä on opettavainen ja mielenkiintoinen kokemus kaikilla osa-alueilla. Olemme kiitollisia tästä kokemuksesta, että olemme saaneet olla alusta pitäen tässä mukana, kiittelevät Koskinen ja Konttinen.

Kesällä he ovat itse tiskin takana, mutta tulevaisuudessa he haluaisivat työllistää muitakin.

Kaikilla meistä tiimiläisistä on erimuotoista kahvila- tai ravintolakokemusta taustalla, Konttinen sanoo ja lisää, että heitä kaikkia yhdistää intohimo, rohkeus ja luottamus.

Lisätietoa: Cafe Katto

Teksti: Arja Lundan