EU-hanke EPSULA kokoontuu Tampereella

Julkaistu 24.1.2024
EPSULA partners meeting in TAU 23.1.2024
Kuva: Wen Xu
Tampereen yliopistossa Kielten yksikössä kokoontuu 22.1.-25.1.2024 hybridi-työskentelyyn kolmen eurooppalaisen ja neljän latinalaisamerikkalaisen yliopiston muodostama EPSULA-konsortio (Educational Portal for Sustainable Cultural Diversity in Latin America). Tässä monikansallisessa, Erasmus+ Capacity building -hankkeessa kehitetään latinalaisamerikkalaisten vähemmistökansojen aseman parantamiseen tähtäävä verkkoportaali kansainväliseen, monialaiseen koulutuskäyttöön.

Latinalaisamerikkalaisten vähemmistöjen aineellista ja aineetonta kulttuuriperintöä keräävä ja näkyväksi tekevä EPSULA (2023-25) pyrkii lisäämään tietoisuutta alkuperäiskansojen aseman haavoittuvuudesta ja vaikuttamaan alueen turismin kehittämiseen alkuperäiskulttuurien asemaa suojelevalla, kestävän kehityksen periaatteita noudattavalla tavalla.

Työstettävä, monikielinen portaali tarjoaa oppimisympäristön korkeakouluille ja muille instituutioille monialaiseen koulutuskäyttöön. Samalla portaalin avulla tuetaan oppimislähtöistä, 21. vuosisadan taitoja edistävää korkeakoulutusta paikallisissa, El Salvadorin ja Ecuadorin korkeakouluissa.

Tampereen yliopiston Kielten yksikkö on Johanna Vaattovaaran johdolla konsortiossa mukana partnerina, joka vastaa innovatiivisten oppimis- ja opetusmenetelmien työstämisestä ja mallintamisesta koulutusportaaliin, joka perustuu El Salvadorin ja Ecuadorin syrjäseuduilla alkuperäiskansojen parissa kerättäviin materiaaleihin.

Hanketta koordinoi tsekkiläinen Masarykin yliopisto, jonka kanssa yhteistyö portaalin kehittämisessä on tiivistä. Tampereen vierailulla hankkeen akateeminen koordinaattori, PhD Athena Alchazidu pilotoi portaaliin tuotettavaan materiaaliin pohjaavaa koulutusta Kielten tutkinto-ohjelman Sosiolingvistiikka tutkimusalana -kurssilla. Englanninkielinen luento, jonka aiheena on Echoes of Oral Traditions: Bridging Indigenous Orality with Global Literature on avoin myös kurssin ulkopuolisille osallistujille. Luento pidetään torstaina 25.1. klo 12:15-13.45 Päätalon salissa D13.

Opimme kaikki tässä hankkeessa kaiken aikaa uutta. Itselleni tämä hankeyhteistyö on jännittävä sukellus espanjankieliseen maailmaan ja myös konkreettinen muistutus siitä, että englanti ei ole ainoa maailmankieli akatemioissa.

Johanna Vaattovaara

Hankkeen päätyökieli on espanja, ja englantia käytetään vain apukielenä.

”Yhteistyön sujumista auttaa, että Tampereen tiimissä työskentelee kaksi mainiota kumppania, Lois Atanes Barciela ja Monica Sanchez Torres, joille espanja on äidinkieli.”

Projektin verkkosivusto: https://www.epsula.eu/en

Projektin sivu (TAU): https://www.tuni.fi/fi/tutkimus/epsula-latinalaisamerikkalaisen-kestavan-kulttuurisen-monimuotoisuuden-koulutusportaali