Ennätysmäärä kansainvälisiä vieraita Eye on TAMKin monipuoliseen ohjelmaan 20.-24.3.2023

Julkaistu 13.3.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Eye on TAMK -viikon järjestäjät Kirsi Jokipakka, Virpi Heinonen ja Henri Annala.
Kirsi Jokipakka, Virpi Heinonen ja Henri Annala.
Seminaareja, luentoja, paneelikeskusteluja, työpajoja, posterinäyttely, kouluvierailuja, saunakäynti ja aamu-uinti jäätyneessä Näsijärvessä. Tampereen ammattikorkeakoulun kansainvälinen viikko, Eye on TAMK, kokoaa yhteen 500 osallistujaa verkostoitumaan ja jakamaan asiantuntemustaan kollegoiden kanssa.

– Viikon teema on (Re)connecting professional networks. Se valittiin teemaksi, koska koronapandemian jälkeen ihmisillä on suuri tarve tavata toisiaan, luoda uusia kontakteja ja verestää vanhoja, kertoo Kirsi Jokipakka, Opiskelun tuen ja hyvinvointipalveluiden päällikkö ja Eye on TAMK -tapahtuman päällikkö.

Jokipakka on koordinoinut TAMKin kansainvälisiä viikkoja niiden alusta lähtien vuodesta 2010. Vuosien varrella kansainvälisten viikkojen koko ja merkitys on kasvanut. Tänä vuonna tapahtuma on entistä suurempi. Monet kansainvälisistä osallistujista tulevat TAMKin eurooppalaisista partnerikorkeakouluista. Tämänvuotinen tapahtuma on kuitenkin aidosti maailmanlaajuinen, sillä osallistujia saapuu myös Australiasta, Kiinasta, Palestiinasta, Ruandasta, USA:sta ja Uruguaysta.

Toisin kuin aiempina vuosina, jolloin kullakin koulutusalalla oli oma ohjelmansa, on tapahtumassa nyt ainoastaan kaksi ohjelmalinjaa: toinen opettajille ja muulle henkilökunnalle sekä toinen koulutusalan päättäjille ja toimijoille.

– Teaching/Education -linja tarjoaa sisältöä kaikille koulutusaloille. Halusimme rakentaa tarpeeksi kattavan ohjelman, jotta se kiinnostaisi kaikkien alojen opettajia ja opiskelijoita, esimerkiksi media-alan, liiketalouden ja hoitotyön, selittää Henri Annala, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -osaamisyksikön lehtori ja Teaching & Education -ohjelmalinjan pääkoordinaattori.

Eye on TAMK 2023 ei ainoastaan tuo yhteen kaikkia koulutusaloja vaan myös koulutusalan päättäjät ja toimijat.

– Educational Leadership -linja juontaa juurensa viime vuonna järjestetystä Educational Leadership Forum -tapahtumasta, joka johti hyvään yhteistyöhön muun muassa Latinalaisessa Amerikassa. Odotan innolla mitä tänä vuonna tapahtuu, kun tuomme koulutusalan toimijat ja päättäjät yhteen opettajien kanssa, kertoo Virpi Heinonen, TAMKin Global Education -yksikön asiakkuuspäällikkö ja Educational Leadership -ohjelmalinjan pääkoordinaattori.

Pikaverkostoitumista, huippupuhujia ja kouluvierailuja

Tämän vuoden toinen uutuus on pikaverkostoitumistapahtuma viikon avajaispäivänä.

– Heti alkuun järjestettävällä pikaverkostoitumisella haluamme auttaa osallistujia luomaan yhteyksiä, joita voidaan syventää viikon aikana, selittää Jokipakka.

Tiistai- ja keskiviikkoaamujen kaikille yhteinen seminaariohjelma sisältää tunnettuja puhujia, kuten ulkoministeri Pekka Haavisto ja Mikko Dufva Sitrasta.

Iltapäivisin ja torstaina linjojen ohjelmat ovat erilliset. Luentoja, avoimia oppitunteja, työpajoja, paneelikeskusteluja, postereita ja muuta sisältöä on tarjolla runsaasti.

– Toivon todella, että myös henkilökuntamme ja opiskelijamme hyödyntäisivät viikon mahdollisuudet, Jokipakka toteaa.

– Osallistumistapoja on monia: seminaareihin osallistuminen, oppituntien avaaminen muille, työpajoihin osallistuminen ja vieraiden kanssa verkostoituminen tapahtumaa varten rakennettavassa loungessa, Annala lisää.

Educational Leadership -linjan osallistujat vierailevat myös suomalaisissa kouluissa.

– Vierailemme kaikilla koulutustasoilla: esikoulussa, peruskoulussa ja toisella asteella. Suomalaista koulutusta arvostetaan paljon, ja opettajien ja lasten tapaaminen vaikuttaa olevan päättäjävieraille yksi viikon kohokohdista, Heinonen kertoo.

Kaikilla osallistujilla on myös hyviä tilaisuuksia tavata TAMKin opiskelijoita. Tänä vuonna opiskelijat ovat aktiivisesti mukana tapahtumassa: tarjoilemassa vieraille, juontamassa seminaareja, valokuvaamassa ja huolehtimassa tapahtuman tekniikasta.

Vapaa-ajan ohjelmaa ripauksella suomalaisuutta

Osallistujia vetää paitsi yleinen mielenkiinto Suomeen ja sen koulutusjärjestelmään, myös TAMKin maine. Monet osallistujista tulevat myöhemmin uudestaan. Viikkoa on kehuttu, mikä houkuttelee myös uusia osallistujia.

– TAMKilla on hyvä maine. Meillä on korkealaatuista sisältöä ja kiinnitämme huomiota rentoon ilmapiiriin, yhteisöllisyyteen ja avoimuuteen. Ketään ei jätetä yksin. Ja meillä on tietenkin vapaa-ajan ohjelmaa, johon sisältyy joitakin suomalaisia erikoisuuksia, Annala kertoo.

Tänä vuonna osallistujat voivat tavanomaisen juhlavastaanoton ja kiertoajelun lisäksi käydä saunassa, aamu-uinnilla jäätyneessä järvessä sekä joogatunnilla.

Viikko tulee olemaan kiireinen. Viikko, joka toivottavasti tarjoaa paljon uusia kontakteja, kumppanuuksia ja yhteistyötä yli maiden ja maanosien rajojen sekä paljon opittavaa toinen toisiltamme.

Tutustu Eye on TAMK -verkkosivuihin (englanniksi)

Lisätietoa:

Kirsi Jokipakka, Opiskelun tuen ja hyvinvointipalveluiden päällikkö ja Eye on TAMK -tapahtuman päällikkö, kirsi.jokipakka [at] tuni.fi (kirsi[dot]jokipakka[at]tuni[dot]fi)

Henri Annala, englannin kielen lehtori, kansainvälinen koordinaattori, digimentori, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -osaamisyksikkö ja pääkoordinaattori, Eye on TAMK, Teaching/Education -ohjelmalinja, henri.annala [at] tuni.fi (henri[dot]annala[at]tuni[dot]fi)

Virpi Heinonen, asiakkuuspäällikkö, Latinalainen Amerikka ja Karibia, Global Education ja pääkoordinaattori, Eye on TAMK, Educational Leadership -ohjelmalinja, virpi.heinonen [at] tuni.fi (virpi[dot]heinonen[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Helena Pekkarinen
Kuva: Saara Lehtonen