ECIU alkaa myöntää digitaalisia osaamistodistuksia ensimmäisenä yliopistoallianssina Euroopassa

Julkaistu 31.10.2023
Tenure track -professori Henri Pirkkalainen tiimeineen on ollut edistämässä digitaalisten osaamistodistuksien käyttöönottoa koko Euroopan tasolla.
ECIU-yliopisto alkaa Euroopan ensimmäisenä yliopistoallianssina myöntää digitaalisia osaamistodistuksia pienistä osaamiskokonaisuuksista. Vaikka kokonainen korkeakoulututkinto opiskelijalta puuttuisikin, on oma osaaminen helppo osoittaa osaamistodistuksen avulla esimerkiksi työnantajalle.

Tampereen yliopisto on jäsenenä ECIU-yliopistossa, joka on yksi eurooppalaisista yliopistoalliansseista.  ECIU-yliopistossa opiskelijat voivat opiskella muun muassa jäsenyliopistojen tarjoamia pieniä osaamiskokonaisuuksia, mikromoduuleita. Niiden avulla opiskelijat voivat laajentaa tai päivittää osaamistaan oman kiinnostuksensa tai vaikka nopeasti muuttuvan työelämän vaatimusten mukaisesti.

Joustavasti suoritettavien pienien osaamiskokonaisuuksien nähdään tukevan elinikäistä oppimista ja työllistyvyyttä Euroopassa. ECIU-yliopisto on ollut edelläkävijä niiden pilotoinnissa jo parin vuoden ajan. Nyt se alkaa ensimmäisenä eurooppalaisena yliopistoallianssina myöntää niiden suorittamisesta digitaalisia osaamistodistuksia.

Tampereen yliopistossa tenure track -professori Henri Pirkkalainen tiimeineen on ollut edistämässä digitaalisten osaamistodistuksien käyttöönottoa koko Euroopan tasolla. Tiimi on auttanut Euroopan Unionin oman työkalun kehittämisessä ja pilotoinnissa, jonka avulla digitaalisia todistuksia kokonaisista tutkinnoista tai osaamismerkkejä yksittäisistä pienistä osaamiskokonaisuuksista voidaan tietoturvallisesti myöntää. Työkalu on European Digital Credentials for Learning (EDC).

– Euroopassa ajetaan koulutusdatan digitalisaatiota. Ajatuksena on, että opiskelijoille jäisi koko opintoajan suorituksista aina peruskoulusta täydennyskoulutukseen asti digitaalista varmennettavaa dataa, Pirkkalainen sanoo.

ECIU-yliopistossa eri jäsenyliopistojen tarjoamat opinnot on koottu yhteiselle digitaaliselle alustalle. Opiskelija kirjautuu alustalle ja valitsee sieltä haluamansa opinnot. Kun ne on hyväksytysti suoritettu, myöntää ECIU-yliopisto digitaalisen osaamistodistuksen EDC-työkalun avulla.

– Osaamistodistusta ei voi väärentää ja se vakuuttaa, että opiskelijan suorittamat opinnot täyttävät ECIU:n jäsenyliopistojen laatustandardit. Ne myös kuvaavat yksityiskohtaisesti oppimisprosessin aikana saatuja taitoja, sanoo Pirkkalainen.

Esimerkiksi työ- tai opiskelupaikkaa hakevan on helppo osoittaa tietonsa, taitonsa ja osaamisensa liittämällä digitaalinen osaamistodistus vaikkapa Euroopan alueella käytettävään Europass-ansioluetteloon tai työpaikkahakemukseen. Työnantaja tai oppilaitos voi puolestaan luottaa suoritusten paikkansapitävyyteen.

Mikä on digitaalinen todiste?

EU-kehittää kansalaisen omia digitaalisia todisteita aina ajokortista tutkintotodistuksiin. Vain tietyillä tahoilla on valta allekirjoittaa virallisia todisteita. Todisteen myöntämiseen käytetään usein e-sinettiä, joka on digitaalisista allekirjoituksista voimakkain. Todisteen väärentämisen yrittäminen murtaa sinetin, joten väärentäminen on tehty erityisen vaikeaksi. Tällä hetkellä pilotoidaan myös lohkoketjuja vaihtoehtoisena tapana myöntää digitaalisia todisteita. Yliopistoissa digitaalisilla todisteilla pyritään paitsi paperittomuuteen myös helpottamaan aiemman osaamisen ja koulutuksen tunnistamista.

Lue aiheesta lisää ECIU-yliopiston verkkosivuilta (englanniksi)