AGCO Powerin ja Tampereen ammattikorkeakoulun kumppanuussopimus avaa uusia ulottuvuuksia yhteistyölle

Julkaistu 16.1.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin lehtori Jere Siivonen ja Agco Powerin henkilöstöjohtaja Petri Laakkonen.
TAMK on AGCO Powerille entuudestaan tuttu oppilaitos lähistöltä, joten yhteistyön aloittaminen tuntui heti hyvältä ajatukselta. Yrityksessä ei ole aiemmin tehty ammattikorkeakoulutasoista yhteistyösopimusta. Kuvassa lehtori Jere Siivonen TAMKista (vas.) ja henkilöstöjohtaja Petri Laakkonen AGCO Powerista.
Kansainvälisesti merkittävä työkonemoottorivalmistaja AGCO Power ja Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK ovat solmineet kumppanuussopimuksen. Tuoreen sopimuksen myötä yksittäiset yhteistyömuodot saadaan toimivammaksi ja entistä monipuolisemmaksi kokonaisuudeksi.

Maailman laadukkainta moottorin tuotantoa edustava AGCO Power on mukana kestävässä kehityksessä. Nokian Linnavuoren tehtaassa on moottorin valmistuksen ydin, Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella keskitytään tulevaisuuden teknologioihin ja Tesomalla on varavoimajärjestelmien tuotekehitys- sekä myynti- ja valmistustoiminta. Pirkanmaan toimipisteiden lisäksi tehtaita on myös Brasiliassa, Kiinassa ja Argentiinassa.

— Yritysyhteistyö on tärkeää, jotta pysymme ajan hermolla työelämätarpeissa. AGCO Power on tunnistettu edelläkävijä ja merkittävä toimija Pirkanmaalla, kuvailee lehtori Jere Siivonen Teollisuusteknologia-osaamisyksiköstä TAMKista.

— Ajatus vaikutti heti hyvältä ja se eteni nopeasti, koska TAMK oli meille entuudestaan tuttu, keskeinen ja iso oppilaitos lähistöltä. Asia on meille uusi, sillä ammattikorkeakoulutasoista yhteistyösopimusta ei ole aiemmin tehty, sanoo AGCO Powerin henkilöstöjohtaja Petri Laakkonen.

Koulutukset räätälöidään tarpeiden mukaan

— Kumppanuussopimuksen myötä voimme paremmin tuoda AGCO Poweria näkyväksi opiskelijoiden keskuudessa. Pirkanmaan toimipisteistämme löytyy monipuolisia ja monialaisia tehtäviä vastavalmistuneille, kertoo Laakkonen.

AGCO Powerin vierailuluennot TAMKissa ja opinnäytetyöt yrityksen aihepiireihin liittyen ovat esimerkkejä jo hyväksi havaituista yhteistyömuodoista. Tiedossa on myös rekrytointitapahtumia, opiskelijavierailuja, kumppaniyritysten verkostointia ja muita yhteisiä tapahtumia. Lisäksi yhteistyötä siivittää se, että AGCO Power on aktiivisesti lähtenyt mukaan kummiluokkatoimintaan.

TAMKin laajempi koulutustarjonta avautuu kumppanuussopimuksen myötä nyt puolestaan AGCO Powerille uusin ulottuvuuksin ja entistä laajemmin.

— TAMK on mukana tunnistamassa AGCO Powerin koulutus- ja osaamistarpeita, sillä koulutukset tarkentuvat osaamistarpeen selvityksen mukaisesti. Parhaillaan suunnitellaan ennakoivia toimintoja, kuten osaamistarpeiden tunnistamisen työpajaa, Laakkonen ja Siivonen kertovat.

— Voimme tarjota TAMKin modernia, pedagogisesti korkeatasoista koulutusta teollisuusteknologia-alan lisäksi muun muassa esimiestoimintaan, kouluttajaosaamiseen, tiimijohtamiseen, tiimityöskentelyyn ja työhyvinvointiin liittyen, Siivonen mainitsee muutamia esimerkkejä.

Modernit tilat ja pedagoginen osaaminen tekivät vaikutuksen

Laakkonen ja Siivonen ovat erityisen mielissään myös siitä, että TAMKin moderneissa tiloissa voidaan järjestää koulutusten lisäksi yritystapahtumia, koska tiloja voidaan vuokrata yhteistyökumppaneille. Esimerkiksi TAMK FieldLab -tila on lähtökohtaisesti rakennettu TKIO-periaatteella tarkoittaen tutkimista, kehitystä, innovaatiota ja oppimista.

— Ne eivät ole perinteisiä opetuslaboratorioita, vaan ne mahdollistavat yritysyhteistyön, opetuksen ja erilaiset kehitysprojektit, Siivonen täsmentää.

Laakkoseen teki vaikutuksen TAMKissa pedagogisen osaamisen lisäksi sekin, että esimerkiksi 3D-tulostukset ovat myös suuressa mittakaavassa mahdollisia.

Yhtenä esimerkkinä hyvin sujuneista yhteistyömuodoista on jo AGCO Powerille rakennettu robotiikan koulutusympäristö, jota TAMKin opiskelijat ovat olleet mukana suunnittelemassa, kehittämässä ja rakentamassa. AGCO Powerin robotiikka onkin viety huippuunsa.

— Opiskelijat voivat jatkossakin olla mukana vastaavissa ongelmanratkaisutehtävissä, joissa he voivat tarjota uusia näkökulmiaan ja ratkaisujaan erilaisine vaihtoehtoineen, Laakkonen ideoi.

— Kesätyöhaku on juuri avattu, joten opiskelijat voivat hakea töitä meiltä jo ennen valmistumistaan. Erilaisia mahdollisuuksia yhteistyöhön löytyy, kunhan vain otamme niistä kaiken hyödyn irti, iloitsee Laakkonen.

Lisätietoa:

Henkilöstöjohtaja Petri Laakkonen, AGCO Power, p. 040 7553 005, petri.laakkonen [at] AGCOcorp.com (petri[dot]laakkonen[at]AGCOcorp[dot]com)

Lehtori Jere Siivonen, Teollisuusteknologia, Tampereen ammattikorkeakoulu, p. 040 6378 468, jere.siivonen [at] tuni.fi (jere[dot]siivonen[at]tuni[dot]fi)

Lue lisää TAMKin kumppanuusmalleista

Teksti: Arja Lundan