Yliopisto on auttanut muutoksen merkkien tulkinnassa

Julkaistu 27.6.2019
,
päivitetty 3.10.2023
Aulis Asikainen, Comatec
Tamperelainen Insinööritoimisto Comatec käyttää yliopistojen asiantuntemusta niin sisäisissä uudistuksissa kuin teknisissä kehityshankkeissaankin.

Comatecissa on monipuolista osaamista, mutta monesti asiantuntijan kutsuminen ulkopuolelta avaa näkökulmia hyvällä tavalla, sanoo teknologiajohtaja Kimmo Nurminen.

Vuonna 1986 perustettu, yhden miehen insinööritoimistona aloittanut Comatec on nykyään noin 550 työntekijän konserni. Se keskittyy vaativaan mekaniikka-, sähkö- ja automaatiosuunnitteluun ja projektitoimintaan. Comatec Groupilla on tytäryhtiöitä Suomen lisäksi Virossa ja Puolassa.

Viisas pöllö on Comatecin tunnus. Monesti viisautta on hankittu myös yliopistosta oman ajattelun tueksi ja sparraajaksi. Aulis Asikaisella on yhteistyöstä pelkästään hyvää sanottavaa.

Yliopistoyhteistyöhön on Comatecissa suhtauduttu aina myönteisesti. Aluksi se oli asiakasselvitysten teettämistä, myöhemmin sparrausapua yhtiön suurissa muutoksissa. Nykyään puhutaan jo laajasta ja monipuolisesta oppilaitosyhteistyöstä, johon kuuluu yliopistojen lisäksi ammattikorkeakouluja.

Olemme koonneet verkostomme Comatecin tarvitsemien koulutusalojen ja osaamisen mukaan. Tamperelaiset toimijat ovat siinä hyvin edustettuina, Nurminen sanoo.

Tampereen yliopisto selvitti tulevaisuutta

Comatec on ottanut historiansa aikana selkeitä kehitysloikkia, joihin ponnistaminen juuri oikeaan aikaan on vaatinut kykyä lukea muutoksen merkkejä.

Comatecin perustaja, konsernijohtaja Aulis Asikainen muistaa hyvin siirtymisen 2D-suunnittelusta insinöörityötä suuresti mullistaneeseen 3D-suunnitteluun.

Selvisimme 90-luvun lamasta melko pienin ruhjein, joten vuosikymmenen lopussa pystyimme suunnittelemaan tulevaisuutta. Käytimme tuolloin 2D-ohjelmistoja, mutta ilmassa oli selkeitä muutosodotuksia. Niinpä tilasin yliopistosta selvityksen suunnittelualihankinnan kehittymisestä lähitulevaisuudessa ja mitä asiakkaat siltä odottavat, hän kertoo.

Tieto auttaa sopeutumaan

Selvitys avasi selkeän näkymän: kolmen vuoden kuluttua jo yli puolet toimeksiannoista tehtäisiin 3D-suunnitteluna.

– Aloitimme uuden osaamisen hankkimisen heti. Investoimme henkilöstön koulutukseen, laitteisiin ja ohjelmiin. Panostus osaamisen uudistamiseen oli yhtiölle iso ja vei monta vuotta, mutta se tehtiin ajoissa, Asikainen sanoo.

Seuraava iso uudistus tuli ajankohtaiseksi vuonna 2005. Talous pyöri hyvin ja Comatecin tilauskirjat olivat täynnä, mutta Aulis Asikainen vainusi muutoksia.

– Tilasin uuden selvityksen. Tulokset kertoivat entistä vaativammista asiakasodotuksista ja suunnitteluaikojen merkittävästä lyhenemisestä.

Comatec sopeutui seuraavaankin muutokseen hyvin. Olimme valmiit sekä toimintatavoiltamme että henkisesti, hän kertoo.

Hallitus täydentyy professoreilla

Kolmas kehitysvaihe alkoi vuonna 2010. Aiemmasta, alueisiin jaetusta organisaatiosta luovuttiin ja tilalle tuli asiakastarpeiden ja osaamisen perusteella rakennettu organisaatio. Uudistuksen sparraajaksi kutsuttiin liikkeenjohdon ja markkinoinnin asiantuntija, professori Lasse Mitronen.

Tänä päivänä Comatec jatkaa strategiatyötään, jonka tavoitteena on kansainvälisyys ja vahva jalansija globaaleilla markkinoilla. Työtä tukee hallitus, johon Mitrosen lisäksi kuuluu toinen yliopistomies, digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija, professori Matti Sommarberg. Hänet valittiin äskettäin uuden Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnan dekaaniksi.

Olen hyvin tyytyväinen hallituksen nykyiseen kokoonpanoon. Toimialajohtajat saavat siltä ylintä viisautta, Asikainen sanoo.

Uusia osaajia kasvatetaan

Uuden strategiansa mukaisesti Comatec pyrkii yhä enemmän teknologiakehittäjäksi. Tätä varten yhtiöön perustettiin äskettäin teknologiayksikkö, jota Kimmo Nurminen johtaa.

Meillä on hankkeita, joissa testataan ja tutkitaan ilmiöitä ja joiden tuloksia sovelletaan ratkaisuissa. Näissä hankkeissa yliopisto laboratorioineen on erinomainen kumppani, hän sanoo.

Yhteistyöllä Comatec lisää tunnettuuttaan tutkijamaailmassa ja opiskelijoiden eli mahdollisten uusien työntekijöiden parissa.

Vuorovaikutus opettajien kanssa on hyödyllistä, jotta voimme pitää heitä ajan tasalla nykyaikaisen suunnittelutyön tarpeista, Nurminen sanoo.

Kuva ja teksti: Päivi Eskelinen