Täydennyskouluttautujan tarina: Työnohjaajakoulutuksella paremmaksi johtajaksi

,
päivitetty 10.6.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
"Sain oivalluksia siitä, miten ottaa asioita puheeksi, miten kuunnella toista, ja miten yhdessä etsiä ratkaisuja."

Maria Länsiö, Tampereen Ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja

Maria Länsiö päätyi työnohjaajakoulutukseen toiveenaan ymmärtää paremmin silloisen työpaikkansa haasteita. Hän oli aiemminkin etsinyt apua ongelmiin seminaareista ja kirjallisuudesta, mutta koki, etteivät ne tarjonneet tarpeeksi työkaluja monisyisten ongelmien ratkomiseen.

“Välillä tuntui, että sanoi tai teki mitä tahansa, niin se haluttiin nähdä aina negatiivisesti. Itselläni oli tunne, että tarvitsen jotain laajempaa ymmärrystä työpaikan ilmiöistä, ja etsin tähän sopivaa koulutusta jonkin aikaa”, Länsiö kertoo.

TAMK EDUn järjestämästä työnohjaajakoulutuksesta Länsiölle löytyi paitsi ymmärrystä työpaikan ilmiöistä, myös konreettisia eväitä niiden ratkaisemiseen.

“Itselleni parasta antia koulutuksessa oli ne monet kerrat, kun silmäni aukesivat kesken koulupäivän ja hoksasin, että tästähän siinäkin ikävässä asiassa olikin lopulta kyse. Sain oivalluksia siitä, miten ottaa asioita puheeksi, miten kuunnella toista, ja miten yhdessä etsiä ratkaisuja. Kaikki hyviä taitoja työnohjaajalle, mutta myös johtajalle”, hän iloitsee.

Työnohjaajakoulutuksen myötä Länsiö kokeekin kasvaneensa aivan uudenlaiseksi johtajaksi, jolla on kykyä ja rohkeutta käsitellä työpaikan vaikeitakin kysymyksiä. Tulokset näkyivät myös työpaikan ilmapiiritutkimuksissa, jonka tulokset lähtivät hurjaan nousuun Länsiön koulutuksen aikana. Halu ja uskallus kasvaa johtajana siis kannatti.

Länsiö suosittelee työnohjaajakoulutusta aivan erityisesti toisille johtajille. Koulutus auttaa ymmärtämään lisää paitsi työstä, myös itsestä johtajana.

“Usein jäin pohtimaan, miksi reagoin siten kun reagoin, ja miten voisin jatkossa toimia toisin, kenties paremminkin”, Länsiö summaa koulutuksen herättämiä ajatuksia. “Koin, että koulutus vahvisti minua positiivisella tavalla johtajana, ja siitä olen todella kiitollinen.”