Täydennyskouluttautujan tarina: Erikoistumiskoulutuksesta uuteen työpaikkaan

Tampereen ammattikorkeakoulu
Moniammatillinen kotikuntoutus

Ulla Voutilainen, toimintaterapeutti

Toimintaterapeutti Ulla Voutilaisen kimmoke osallistua kotikuntoutuksen erikoistumiskoulutukseen tuli kollegalta. Hän sai mahdollisuuden siirtyä uusiin työtehtäviin perustamaan moniammatillista kotikuntoutusyksikköä. Koulutukseen osallistuminen mahdollisti uuden työn, ja toi myös käytännön eväitä yksikön perustamiseen, tekihän Vuotilainen myös koulutukseen kuuluvan kehittämistehtävän uudelle työpaikalleen.

“Lähdin kehittämään kuntouttavaa arviointijaksoa. Tehtävää tehdessä käytiin läpi erilaisia kotikuntoutusmalleja ja niistä etsittiin yhteneväisyyksiä. Tein suunnitelman, että saadaan hyvä systeemi, ja se on nykyisellään pohjana kaikessa toiminnassa”, Voutilainen kertoo.

Vuotilaisen työyhteisö eli mukana opinnoissa. Toinenkin tiimin jäsen opiskeli samassa koulutuksessa samaan aikaan, ja johto suhtautui koulutuksen kehittämistehtävän antiin erittäin positiivisesti.

“Kehittäminen meni niin hyvin, koska saimme täyden tuen johdolta ja hyvin vapaat kädet”, Voutilainen toteaa.

Moniammatillisen kotikuntoutuksen Voutilainen näkee inhimillisenä toimintana, jonka keskiössä olevan asiakkaan tarpeeseen ammattilaiset pyrkivät vastaamaan. Asiakkaan tyytyväisyyttä omaan arkeen kotona kasvatetaan kuntouttamalla matalalla kynnyksellä pienempiäkin vaivoja.

“Moniammatillisuus on se juttu, asiakas keskiössä ja me ammattilaiset siinä ympärillä”, hän kuvailee

Voutilainen on hyvin tyytyväinen uuteen, erikoistumiskoulutuksen mahdollistamaan urapolkuun.

“Unelmahomma ja tätä haluan nyt tehdä. Omat vahvuudet tulevat tässä esille. Hyvä että lähdin tähän! “