TAMKin talotekniikan opiskelijat tapaavat työelämän edustajia jo opintojensa alussa

Julkaistu 2.9.2022
,
päivitetty 2.9.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Talotekniikka_TAMK
TAMKin talotekniikan opiskelijat pääsevät vuosittain tapaamaan alan yrityksien edustajia heti opintojensa alussa Learning Cafe -tapahtumassa. Tutustumispäivällä on iso merkitys opiskelijoille siinä, minkälaisia uramahdollisuuksia he itselleen tunnistavat. Tapaamiset ovat tärkeitä myös alan yrityksille.

Tänä vuonna opintojen aloitusviikolla Learning Cafe -tapahtumaan osallistui noin 40 yrityselämän edustajaa monipuolisesti talotekniikka-alan eri osa-alueilta. Lähes 90 uutta sähköisen talotekniikan ja LVI-talotekniikan opiskelijaa kävi pienryhmittäin juttelemassa yritysten tapaamispisteillä.

Talotekniikka_TAMK

Tutustumispäivän lopussa työelämän edustajat ja opiskelijat kokoontuvat tutkintovastaavien johdolla auditorioon keskustelemaan päivän sisällöstä.

Palautteen perusteella moni opiskelija tunsi saaneensa päivän aikana uutta tietoa talotekniikan toimijoista, mahdollisista urapolkuvaihtoehdoista ja erilaisista työnkuvista. Opiskelijoiden mielestä tällainen matalan kynnyksen verkostoitumistilaisuus on erittäin tärkeä motivaattori jo heti opintojen alkuvaiheessa.

Talotekniikka_TAMK

Learning Cafe -nimellä kulkeva vuosittainen tilaisuus on tärkeä osa talotekniikan koulutuksen perinteistä työelämäyhteistyötä korostavaa toimintaa.

Vuosittain talotekniikan tutkinto-ohjelma järjestää opiskelijavoimin myös perinteiset TATE-treffit, jolloin työelämän edustajat tulevat vieraaksi TAMKin pääkampukselle. Talotekniikan opiskelijat pääsevät TATE-treffeillä tutustumaan alan eri toimijoihin ja tiedustelemaan mahdollisia harjoittelu- ja työpaikkoja.

Keväällä 2022 toteutettiin ensimmäistä kertaa kaksipäiväinen talotekniikan alumnitilaisuus, motivoituneiden opiskelijoiden voimin. TAMKista valmistuneet talotekniikan alumnit olivat kertomassa omista urapoluistaan ja vastaamassa opiskelijoilta ennakkoon kerättyihin kysymyksiin. Erittäin positiivisten kokemusten perusteella myös tätä tilaisuutta voidaan toivottavasti jatkossa kutsua yhdeksi talotekniikan koulutuksen perinteeksi.

Teksti ja kuvat: Aki Kortetmäki