Riitta Luoto: Oman roolin tunnistaminen tärkeintä antia

Julkaistu 21.1.2020
,
päivitetty 11.2.2020
Riitta Luoto kuvassa lapsuusajan kuvansa kera. Kuvassa teksti johtajaksi kasvetaan.
Ylilääkäri Riitta Luoto toimii Kelan Keskisen asiantuntijalääkärikeskuksen päällikkönä. Hän toimii tällä hetkellä hallintotehtävissä. Taustalla on pitkä kokemus kansanterveyteen liittyvistä tutkimus- ja kehittämistehtävistä.

Riitta Luoto valmistui SOTE EMBA:sta keväällä 2018.
– Koulutukseen lähtemisen taustalla minulla olivat oma-aloitteinen käytännön halu selviytyä tehtävistäni mahdollisimman hyvin, verkostoituminen sekä kiinnostus syventää omaa johtajuuttani. Tampereen EMBA:n valintaan vaikuttivat hyvä sijainti sekä halu tukea Tampereen yliopistoa ja alueellista toimintaa.

Koulutus antoi Luodolle monipuolisen kuvan johtamisesta ja kokonaisuuksien hallitsemisesta.
– Olen luonteeltani utelias, mikä ajaa minut oppimaan uutta ja kehittämään itseäni. Mutta en totta puhuen tiennyt ihan tarkalleen, mihin olin ryhtymässä; menin paikalle aivan koulutyttönä. Koulutus oli henkilökohtaisesti lopulta todella kehittävä. Tärkeintä antia koulutuksessa oli oman roolini tunnistaminen osana ison organisaation toimintaa sekä uskon vahvistuminen siihen, että esimiestoiminta on mahdollisuuksien luomista eikä pelkästään perinteistä esilläoloa. Prosessin alussa koin asioiden olevan yksinkertaisempia kuin mitä ne todellisuudessa olivatkaan, ja tieto laajensi kokonaisuutta hyvällä tavalla.

Tarvitaan halua mennä epämukavuusalueelle

– Suosittelen EMBA-ohjelman suorittamista kaikille, jotka ovat vastuutehtävissä. Mutta halun on toki lähdettävä omasta itsestä, ja mielen on oltava avoin. On haluttava tutustua paitsi itseensä, myös johtamisen ympäristöihin ja kokonaisuuksiin. On oltava vilpitön halu mennä hetkeksi epämukavuusalueelle ja tarkastella omaa toimintaansa kauempaa. Kukaan ei valmistu koulutuksesta muuttumattomana, mutta eri asia on, osaako sitä hyödyntää jatkossa.

”Taidot ja oppimiskokemukset ovat minulle valtavan tärkeitä. Tunnistan nykyään hyvin johtajuuden roolin ja esimiestoiminnan ytimen. Työ on edellytysten luomista. On myös tunnistettava, milloin on kyse ihmisten ja milloin asioiden johtamisesta. Koulutus ei ratkaissut kaikkia ongelmia tai antanut vastauksia, mutta minulla on nyt paremmat edellytykset löytää ne itse.”