Hyppää pääsisältöön
miesopettaja taululla

Opetusosaamisen arviointi

Miksi opetusosaamista arvioidaan?

Opetusosaamisen arvioinnilla toteutetaan Tampereen korkeakouluyhteisön koulutus- ja tutkimusstrategioiden tavoitteita korkeakouluyhteisön pedagogsesta uudistumisesta, opetuksen ja tutkimuksen tiiviistä yhteydestä sekä opettajuuden arvostuksesta ja tukemisesta. 

Opetusosaamisen arvioinnin tehtävänä on tuottaa hyvä ja perusteltu kuva hakijoiden opetusosaamisesta sekä motivaatiosta kehittyä opettajana. Hyvin toteutettu arviointi antaa myös hakijoille tietoa opetusosaamisen kehittämiseksi. 

Opetusosaaminen arvioidaan:
1. rekrytoitaessa henkilöitä opetustehtäviin (esim. yliopisto-opettajat, yliopistonlehtorit, professorit, tenure track 
-tehtävät)
2. myönnettäessä dosentin arvoa sekä
3. arvioitaessa henkilön etenemistä tenure track -vakinaistamispolulla.

Arviointitavoista

Opetusosaamista voidaan arvioida esimerkiksi opetusportfoliolla, arvioitavalla opetusnäytöllä, kehitystehtävällä tai edellä mainittujen yhdistelmällä.

Opetusportfolio

Opetusosaamisen arvioimiseksi laadittavassa opetusportfoliossa hakijat esittävät osaamistaan seuraavilla osa-alueilla:

  1. Opetusajattelu (opetusfilosofia): käsitys oppisesta ja sen tukemisesta opetuksella.
  2. Pedagoginen koulutus ja pedagogisen osaamisen ylläpitäminen: (Yliopisto)pedagogiset opinnot ja muu pedagoginen koulutus.
  3. Opetus- ja ohjauskokemus: Opetetut opintojaksot, ohjatut opinnäytteet, toiminta opettajatuutorina / hops-ohjaajana, opiskelijoiden oppimista ja osaamista edistävät opetus- ja ohjauskäytänteet. Oppimateriaalien, fyysisten ja virtuaalisten oppimisympäristöjen ja/tai menetelmien hyödyntäminen.
  4. Opetuksen ja ohjauksen kehittäminen: Oppimateriaalien (esim. esitysmateriaalit, videot, julkaisut, oppikirjat ja muut oppimateriaalit) ja oppimisympäristöjen hyödyntäminen ja kehittäminen. Opetuskäytänteiden, palautteen ja tutkimuksen hyödyntäminen opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä. Oman kehittämistyön näkyväksi tekeminen.
  5. Opetusyhteistyö ja yhteisöllinen opetuksen kehittäminen: Opettajien, opiskelijoiden, työelämän sekä muiden sidosryhmien kanssa tapahtuva yhteistyö ja yhteisöllinen oppimisprosessien kehittäminen (mm. opintojaksojen ja tutkinto-ohjelmien kehittäminen, opetussuunnitelmatyö), toimiminen erilaisissa yhteistyöverkostoissa, tieteidenvälinen sekä kansainvälinen yhteistyö.

Opetusnäyttö

Opetusnäytön tarkoituksena on todentaa opetusportfoliossa esitettyjä kompetensseja ja antaa arvioijille käsitys opettajan toiminnasta vuorovaikutteisessa tilanteessa. Näyttö annetaan mahdollisuuksien mukaan aidossa opetustilanteessa tai erikseen järjestettävänä opetusnäyttönä. Opetusnäyttönä voidaan luennon vaihtoehtona käyttää myös esimerkiksi vuorovaikutteista verkkokurssia, ohjaustilannetta tai muuta soveltuvaa tapaa. Samaan tehtävään hakeneiden opetusnäyttö arvioidaan samalla tavalla. Opetusnäyttötilanteessa samaa tehtävää hakeneet eivät voi olla läsnä. Opetusnäytön arvioinnin suorittaa valmisteluryhmä, esihenkilö, tiedekunnan arviointipooli, dosenttitoimikunta tai vastaava, ei esimerkiksi julkisen luennon kuulijat.

Haastattelu

Haastattelun tarkoituksena on selventää ja varmistaa muissa hakemusasiakirjoissa esitettyjä seikkoja kuten opetusajattelun toteutumista käytännön toiminnassa sekä kartoittaa hakijoiden kiinnostusta opetuksen kehittämiseen ja kyvystä toimia aktiivisena yhteisöllisten toimintatapojen kehittäjänä.

Arvioinnin pohjana käytetään yliopiston opetusosaamisen arviointikriteerejä tehtävän luonne huomioiden.

Avoimet työpaikat Tampereen yliopistossa

Tampereen yliopisto työnantajana