Jussi Nurminen: Rakennusmestarin on tärkeää tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa

Julkaistu 29.9.2021
,
päivitetty 8.12.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Jussi Nurminen_TAMK
TAMKista rakennusmestariksi valmistunut Jussi Nurminen toivoi jo opintojensa aikana pääsevänsä joskus mukaan isoon rakennushankkeeseen. Kuusi vuotta valmistumisensa jälkeen Nurminen toimii työnjohtajana SRV Rakennus Oy:ssä Nokia Arenalla.

Kuka olet?

Olen 30-vuotias rakennusmestari Lempäälästä. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta Ylistarosta. Asun rakentamassani omakotitalossa vaimoni ja kahden lapseni kanssa.

Mistä sait kipinän opintoihisi?

Kipinä lähti siitä, kun armeija-aikana huomasin, että minulla on potentiaalia johtotehtäviin. Rakentaminen on ollut intohimoni jo viisivuotiaasta lähtien. Aikaisemmalta koulutukseltani olen talonrakentaja. Tykkään tehdä käsilläni paljon, mutta päätin kuitenkin, etteivät ”timpurin” tehtävät riitä ja halusin edetä työelämässä.

Millaista opiskeluaika oli?

Parasta opiskeluaikana olivat erilaiset ihmiset ja oheistoiminta opintojen ohella, kuten opiskelijakerhotoiminta: rakennusalan opiskelijoiden kerho ANTURA, valtakunnalliset järjestötoiminnat Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL sekä Tampereen Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry. Verkostoituminen on erittäin tärkeää tällä alalla.

Paras yksittäinen asia oli ehdottomasti opintomatka luokan kanssa Saksaan rakennusmessuille. Se oli mieleenpainuva kokemus.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni aiheesta ”Itselleluovutus asuntorakentamishankkeessa”. Päädyin aiheeseen, kun olin Lemminkäinen Talo Oy:ssa kesätöissä. Siellä tapahtui työmaan organisaatiossa vaihtuvuutta. Tämä kohde tarvitsi henkilön toteuttamaan itselleluovutukseen liittyvät työt 95 asuntoa, kolme kerrostaloa ja neljä kaksikerroksista paritaloa kattavassa hankkeessa Tampereen Vuoreksessa.

Mikä on opintojen merkitys omalle urallasi?

Opinnoista sain paljon teknistä tietoa, mutta myös ymmärrystä siitä, mitä kaikkea tämä ala sisältää. Hyvin hoidetut harjoittelut ja verkostoituminen ovat edelleen isossa roolissa, kun mietin sitä, miten olen päätynyt nykyiseen työpaikkaani. Kiinnostuksen kohteeni on monipuolinen rakentaminen ja itsensä haastaminen eteenpäin.

Nyt olen ollut lähes kaksi vuotta mukana rakentamassa Suomen rakentamisen historian mittakaavassa merkittävää rakennushanketta. Eteenpäin on menty ja mennään edelleen.

Kenelle suosittelet rakennusmestarin opintoja?

Suosittelen koulutusta kaikille, jotka ovat rakentamisesta kiinnostuneita, omaavat päättelykykyä sekä osaavat hahmottaa asioita. Tärkein ominaisuus on, että tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa, sillä ihmisten johtamista ja kanssatyöskentelyä tämä työ on. Tsemppiä opintoihin!

Kuva: Jussi Nurmisen kuva on otettu Marriott-hotellin edustalla ennen koronarajoituksia.Tällä hetkellä työmaalla pidetään maskeja jatkuvasti.

Tutustu rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelmaan