Henna Hovilainen: ”Röntgenhoitajaopinnoissa parasta on ollut ryhmämme hyvä henki”

Julkaistu 13.6.2022
,
päivitetty 14.6.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Henna Hovilainen_TAMK
Henna Hovilainen opiskelee röntgenhoitajan AMK-tutkintoa Jyväskylässä, TAMKin ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteutettavassa koulutuksessa. Hovilainen on tyytyväinen opiskelupaikan valintaansa: opiskelu on ollut antoisaa ja mielenkiintoista.

Kuka olet?

Olen 34-vuotias perheen äiti ja ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelija Jyväskylästä. Pohjakoulutukseltani olen lapsiin ja nuoriin erikoistunut lähihoitaja.

Mistä sait kipinän hakea opiskelemaan röntgenhoitajaksi?

Joka kevät minut on vallannut tunne, etten tiedä, mikä haluan olla isona. Selasin vaihteeksi keväällä 2021 JAMKin sivuja ja näin, että täällä alkaa TAMKin toteuttama röntgenhoitajakoulutus. Se oli uutta ja erilaista, joten päätin hakea enkä ole katunut.

Millaista opiskelu on ollut?

En todellakaan tiennyt ammattikorkeakouluun hakiessani, mitä kaikkea röntgenhoitajan työhön kuuluu. Opinnoissa parasta on ollut meidän Jyväskylän ryhmän henki. Koronan tuoma etäopetus toi tietyissä tilanteissa helpotusta arkeen, mutta tietyt asiat on ollut hankala sisäistää etänä. Tästä syystä olemme opiskelleet ja kerranneet tentteihin porukalla. Tampere-päivät, joita ensimmäisen vuoden aikana oli jokunen, sisältäen kahden viikon intensiivijakson, olivat pitkiä ja aika rankkojakin. Ensimmäisen vuoden tentti- ja tehtävämäärä oli myös aika hurja, ensimmäisen puolen vuoden aikana meiltä otettiin kyllä kaikki luulot pois.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Valmistumisen jälkeen suunnitelmissani on päästä oman alan töihin. Onneksi alallamme tarvitaan työntekijöitä.

Mitä haluat sanoa röntgenhoitajan AMK-tutkintoa harkitseville?

Voin suositella opintoja kaikille. Koulutus vaatii tietynlaista asennetta, koska asiaa on niin paljon ja sitä tulee lyhyessä ajassa reilusti. Olen itse kokenut, että kun opiskelee teoriaopinnot kunnolla, niin se tukee orientoivan harjoittelun tunneilla asioiden sisäistämistä ja työharjoitteluista selviämistä.