Anne Korhonen: Oppiminen on suuri seikkailu!

Julkaistu 1.2.2022
,
päivitetty 1.8.2023
Uuden oppiminen voi tuntua suurelta ja vähän pelottavaltakin seikkailulta. Oppimismaasto onkin tuntematon metsäalue, jonka polut ja kivikot tulevat yllättäen eteen. Ilman karttaa ja kompassia reitti saattaa olla turhan haastava ja eksymisen vaara on ilmeinen. Lisäksi jos ei tiedä minne on menossa, on vaikea päästä perille.

Tiimin yhteinen osaamistavoite on suunta oppimiselle. Se voi olla vaikkapa tietyn teeman, taidon tai kyvykkyyden lisääminen sopivassa aikajänteessä. Yhteisen osaamistavoitteen kirkastaminen vaatii asian äärelle pysähtymistä, yhteistä pohtimista ja aktiivista vuorovaikutusta.

Tee reittisuunnitelma

Organisaation strategia antaa parhaimmillaan jämäkät suuntaviivat; pysytään kuitenkin oman maakunnan alueella eikä harhailla ympäri Suomea, sekä poimitaan suosiolla pelkkiä metsämarjoja ja jätetään sienet muille organisaatioille.

Seuraava haaste on selvittää retkikohde, mistä löytyy strategiaa edistävät parhaat mustikkamättäät. Tämä voi vaatia joustavaa ja luovaa etsivätoimintaa taustalla, jotta sopiva oppimismaasto löytyy. Lisäksi on hyvä varmistaa, että oppimisen perusteet ovat kaikilla kunnossa ennen retkeä: jokainen retkikunnan jäsen tunnistaa mustikat ja tietää miten niitä poimitaan, sekä osaa riittävällä varmuudella kulkea vaihtelevassa maastossa.

Retkeläisten joukossa on hyvä olla konkareita ja aloittelijoita, sekä monipuolisesti erilaisia oppimisvahvuuksia. Uusien oppimistapojen hiominen retken aikana on täysin sallittua ja jopa suotavaa. Erilaiset näkökulmat varmistavat kirkkaat yhteiset oivallukset oppimisretken aikana.

Muista oikeat varusteet ja avoin mieli

Kun oppimisretki alkaa, on vielä tärkeä varmistaa sopivat retkivarusteet. Oppimisrepussa pitää olla kartan ja kompassin lisäksi sopivat eväät ja varusteita matkan varrella mahdollisesti ilmeneviin haasteisiin. Seikkailuasenne on tärkein: uuden oppimiseen on hyvä suhtautua avoimin mielin ja lämpimän uteliaasti. Oppimisretkellä on hyvä varautua myös yllättäviin olosuhteiden muutoksiin matkalla. Yllätykset antavat mahdollisuuksia myös uusiin kokeiluihin ja mokailuihin, ja taas on uuden yhteisen oppimisen paikka varmistettu!

Sopivan pituiset oppimisetapit on hyvä määrittää yhdessä ja panostaa riittävän pituisiin ja laadultaan erinomaisiin evästaukoihin matkan varrella. Oppimisretkellä on hyvä varautua myös päivittämään ennalta sovittua suunnitelmaa: häikäisevän kauniin lammen rannalle voidaan pysähtyä vähän pidemmäksi aikaa, ja kyllä niitä puolukoitakin voi kerätä samalla, jos sattuu hyvä saalispaikka löytymään.

Juhlitaan onnistumista määränpäässä

Kun mustikkakorit pullistelevat marjoja, on aika juhlia yhdessä onnistunutta oppimisretkeä. Vaikka olisi tullut muutama juuriin tai kiviin kompastuminen matkalla, on suuremmilta haavereilta kuitenkin vältytty. Oppimisretkellä on auliisi autettu toisia tiimiläisiä ja hyödynnetty tiimin vahvuuksia. Osa on keskittynyt nuotion virittelyyn taukopaikoilla, osa mustikkamättäiden havainnointiin, osa saaliin poimintaan, osa reitin suunnistamiseen.

Lopulta määränpäässä jopa tavoiteltua suuremmat oppimissaaliit koreissa on myös hyvä pysähtyä pohtimaan mikä retkessä meni hyvin, missä olisi voitu onnistua vielä paremmin, kerätäänkö jatkossa myös kantarelleja, jos niitä sattuu näkymään ja mitä muuta mahdollisesti voitaisiin jatkossa parantaa. Yhdessä voi myös pohtia uusia huikeita innovaatioita kerätyn saaliin jatkohyödyntämiseen.

Yhteisen oppimisen suunnitelmallisuudessa ja tavoitteellisuudessa on monessa työyhteisössä vielä kehitettävää. Onneksi tämänkin oppiminen on mahdollista, yhdessä. Oppiminen on yksi keskeinen työelämätaito ja osaaminen organisaation menestystekijä sekä kilpailuetu.

Millaiselle oppimisretkelle sinä haluaisit lähteä?

Nykyään oppimisen mahdollisuuksia on tarjolla valtavasti. Yksilöt voivat hyödyntää laajasti itseopiskelumateriaaleja kuten kirjoja, blogitekstejä, podcasteja ja verkkokursseja. Lisäksi yksittäisten täydennyskoulutusten lisäksi on tarjolla monipuolinen valikoima erilaisia pidempiä koulutusohjelmia ja valmennuskokonaisuuksia.

Onko sinun työyhteisössäsi ja tiimissäsi jo keskusteltu siitä, olisiko teillä joku tietty yhteinen teema osaamisen kehittämisessä? Tämä teema voi olla vaikka yhden kuukauden, yhden vuodenajan tai yhden kalenterivuoden mittainen. Teemoja voi olla päällekkäin useampiakin. Näistä voi sitten tiimissä tehdä vaikkapa pienen kilpailun; millä kaikilla tavoilla kyseisestä teemasta opitaan, ja oppijat voivat opettaa toisiaan. Jos ette vielä ole hioneet oppimissuunnitelmianne kuntoon, olisiko nyt alkuvuodesta sopiva hetki pohtia vuoden 2022 tärkeimpiä yhteisiä oppimistavoitteitanne?

Mustikat odottavat poimijoitaan oppimismaastossa ympäri vuoden. Kurkatkaapa, löytyykö Tree – Jatkuvan oppimisen palvelujen tarjonnasta juuri teidän oppimisretkellenne sopivia saaliita. Autamme mielellämme myös räätälöimään juuri teidän organisaationne tarpeisiin sopivia oppimisretkiä. Oppimisen iloa ja onnistuneita oppimisseikkailuja!

Kirjoittaja: Anne Korhonen