Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Wandile Zulu: Aikuiskoulutuksen opinnot antoivat pohjan työlle tasa-arvoisemman maailman puolesta

Julkaistu 10.11.2023
,
päivitetty 10.11.2023
Tampereen yliopisto
Alumnitarina_Wandile_Zulu
Eteläafrikkalainen Wandile Zulu puhuu intohimolla koulutuksen, tasavertaisten mahdollisuuksien ja tyttöjen oikeuksien puolesta. Hänen tämänhetkinen työnkuvansa jakautuu kahtia: hän edistää tyttöjen koulutusmahdollisuuksia STEM-aineissa ja toisaalta auttaa eteläafrikkalaisia startup-yrityksiä löytämään tukea ja rahoitusta. Wandilen oma polku on kulkenut maanpaosta opintojen kautta nykyisiin tehtäviin, ja hän ajattelee kaikessa olleen pohjimmiltaan kyse samasta asiasta: uusien mahdollisuuksien tarjoamisesta kaikille.

Wandile Zulun tarina on mielenkiintoinen ja hän on mukana monissa hankkeissa, joilla autetaan Etelä-Afrikan vähäosaisia ihmisiä ja nuoria yrityksiä. Wandilen kanssa keskustellessa ei voi kuitenkaan olla huomaamatta tiettyä piirrettä: hän puhuu itsensä sijaan mieluummin asioista, joiden puolesta hän taistelee.

Kaksi hänelle läheistä aihetta ovat eteläafrikkalaisten tyttöjen mahdollisuus kouluttautumiseen etenkin STEM-aineissa eli luonnontieteissä, teknologiassa, insinööritieteissä ja matematiikassa sekä eteläafrikkalaisten startup-yritysten auttaminen oman paikkansa löytämisessä ja menestymisessä. Näitä tavoitteita hän edistää Wandile Zulu Foundation -säätiön ja MIG Capital -investointiyrityksen kautta.

Tyttöjen puolella

Wandile Zulu Foundation on voittoa tavoittelematon säätiö, joka tuo yhteen nuoria, kansainvälisiä innovaattoreita ja ajattelijoita ja tarjoaa heille alustan yhteistyöhön. Wandile pitää kolmannen sektorin toimintaa arvokkaana Etelä-Afrikan taloustilanteessa. Tärkeä osa hänen omaa työtään on etsiä vapaaehtoisia ja tehdä heidän kanssaan yhteistyötä – kuten järjestää kouluvierailuja ja kertoa oppilaille erilaisista koulutusmahdollisuuksista.

– Pidän tärkeänä osoittaa, että aina voi tehdä jotain, vaikkei rahaa olisikaan valtavasti. Esimerkiksi Girls in STEM -hankkeessa lähettiläämme, usein eri tieteenaloilla työskentelevät naiset, käyvät kouluissa kertomassa STEM-aineista. Puhummekin representaation merkityksestä. Etelä-Afrikassa oppilaat valitsevat valinnaisaineita kymmenennellä luokalla, joten ajatus on kylvettävä jo aiemmin, Wandile sanoo.

Maailmanlaajuisesti vain noin 25 % tytöistä valitsee STEM-opintoja, joten haaste on yksittäistä valtiota laajempi. Yksi suurimmista tekijöistä, jotka määrittävät tyttöjen uravalintoja, on opettajan, vanhemman tai muun lähiaikuisen kannustus.

– Myös Suomessa osa luonnontieteitä valinneista ja niissä menestyvistä tytöistä jättäytyy näistä opinnoista pois korkeakouluvaiheessa, koska eivät pidä itseään riittävän hyvänä. Kyseessä on siten myös psykologinen kysymys, Wandile toteaa.

Etelä-Afrikassa tyttöjen kouluttautumismahdollisuuksia heikentävät entisestään monet käytännön syyt, kuten poissaolot oppitunneilta esimerkiksi perhe- tai työsyistä – tai vaikka niinkin yksinkertaisesta syystä kuin kuukautiset.

– Köyhät tyttöoppilaat ovat jo alkujaan heikommassa asemassa, ja ongelmaa lisää entisestään se, ettei kaikilla esimerkiksi ole varaa ostaa terveyssiteitä. On surullista, että Etelä-Afrikka on maailman epätasa-arvoisin maa, ja vaikka olemme olleet yhteydessä Etelä-Afrikan Ihmisoikeuskomissioon ja vedonneet tyttöjen perusoikeuteen käydä koulua, ongelma ei ole hävinnyt. Työtä riittää vielä paljon tehtäväksi, Wandile sanoo.

Puhemiehenä startupien ja sijoittajien välillä

Wandilen toinen työmaa liittyy Etelä-Afrikan startup-yrityksiin. Tavoitteena on löytää ja tukea nuoria, paikallisia teknologia-alan startupeja, ja auttaa niitä kasvamaan muun muassa linkittämällä niitä yhteen globaalien kumppanien kanssa.

– Järjestämme tapaamisia, joissa neuvotaan, konsultoidaan ja pitchataan vapaamuotoisessa ympäristössä, maksuttomassa tilassa ja pienen tarjoilun äärellä. Osallistujilla voi olla innovatiivisia ideoita minkä tahansa aiheen ympäriltä, ja kokoamme ihmisiä yhteen ratkaisemaan osallistujien ajankohtaisia haasteita. Monet yrityksistä toimivat teknologian alalla, mutta liiketoiminta voi olla jotain ihan muutakin, Wandile selittää.

Wandile kuvailee omaa työtään vuorovaikutuksen mahdollistamiseksi startupien ja pääomasijoittajien välillä. Wandile on seurannut startup- ja sijoitusmarkkinaa sekä Etelä-Afrikassa että Suomessa ja näkee niissä sekä eroja että samankaltaisuuksia.

– Monissa maissa startupit jäävät yksin, ja niiden on hoidettava käytännössä kaikki itse. Tampereella kaupunki on luonut suotuisat puitteet startup-keskittymien, kuten Platform6:n rakentamiselle, Wandile kehuu.

Maaliskuussa 2023 Wandile osallistui Platform6:n startup-tapahtumaan ja nosti siellä paneelikeskustelussa esiin tasa-arvokysymyksen. Hän kysyi panelisteilta – joihin kuului sekä mies- että naispuoleisia sijoitusalan toimijoita – kokivatko he osoittavansa rahoitusta tietoisesti ja aktiivisesti myös moninaisuudelle ja inkluusiolle.

– Kysymykseni sai aikaan hyvää keskustelua. Jopa naispanelistit myönsivät, että rahoituksen painopiste on enemmän miehissä kuin naisissa. Kyseessä on yhteiskunnallinen haaste.

Alumnien seuraava sukupolvi

Platform6-tapahtuman ohella Wandilen keväiselle Tampereen-vierailulle oli myös toinen mieluisa syy: hänen tyttärensä valmistui Tampereen yliopistosta lääkäriksi. Kaikki Wandilen kolme lasta ovat syntyneet ja kasvaneet Tampereella, joten hän on käynyt Suomessa ja Tampereella monet kerrat myös sen jälkeen, kun hän muutti takaisin Etelä-Afrikan Johannesburgiin vuonna 1994.

– Minusta Tampere on edelleen sama Tampere, ratikkaa ja Nokia Arenaa lukuun ottamatta toki, hän sanoo.

Wandile opiskeli Tampereen yliopistossa aikuiskasvatusta ja valmistui filosofian maisteriksi vuonna 1993. Hän tuli Suomeen alun perin maanpakolaisena oltuaan aktiivinen apartheidin vastaisen kampanjan ja Mandelan kannattaja. Hän aloitti opinnot Tampereen yliopistossa Rauhankasvatusinstituutin stipendillä.

– Tuohon aikaan Tampereella oli hyvin vähän tummaihoisia, ja olin omassa koulutusohjelmassani ainoa musta opiskelija. Muistan kuitenkin opiskeluajan olleen todella mukavaa ja saaneeni upeasti tukea muulta ryhmältä, Wandile kertoo.

Polku opinnoista nykyiseen työhön on hänen silmissään sisältänyt selkeän punaisen langan.

– Monen eteläafrikkalaisen on vaikea hankkia itselleen koulutus. Heidän opintonsa saattavat esimerkiksi keskeytyä 2–3 vuodeksi perheen perustamisen tai töiden takia, minkä jälkeen he kokevat hankalaksi palata koulunpenkille. Meidän on kuitenkin pystyttävä antamaan näillekin ihmisille osaamista ja koulutusta, samalla kun he työskentelevät perheensä elannon eteen.

Vaikka Wandilen omassa historiassa on riittänyt haasteita ja hän työskentelee nykyäänkin varsin mutkikkaiden asioiden parissa, hän ei myönnä lannistuvansa. Pettymystä hän saattaa toisinaan tuntea, mutta siitäkin tunteesta hän kerää itselleen lisää voimaa.

– Sen sijaan, että vain etsisin syyllisiä ja osoittelisin sormella, käärin mieluummin hihat ja yritän tehdä asioille jotain, Wandile toteaa.

 

INFOLAATIKKO

Kuka: Wandile Zulu

Tutkinto: Filosofian maisteri (Aikuiskoulutus), 1993

Työ: Wandile Zulu Foundation ja MIG Capital

Sitaatti: ”Kun palasin Etelä-Afrikkaan ensi kerran valmistumiseni jälkeen, työskentelin IBM:llä markkinoinnissa. Se oli hyvin mielenkiintoista eikä itse asiassa kovinkaan kaukana koulutuksen maailmasta – nämä asiat ovat yhteen kietoutuneita. Markkinoinnissa myydään tuotteita ja koulutetaan asiakkaita niiden ominaisuuksista. Yleisölle kerrotaan, kuinka tuote voi auttaa heitä, ja tavallaan myydään heille heidän tulevaisuuttaan.”

 

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Wandile Zulu

Tutustu muihin alumnitarinoihin