Alumnimme Tran Ngo: Arvostan Suomessa henkilökohtaisen kasvun korostamista kilpailun sijaan

Julkaistu 8.2.2024
,
päivitetty 11.3.2024
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta
D. P. in Energy and Environmental Engineering
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Vietnamilaissyntyinen Tran Ngo on englanninkielisestä Environmental Engineering -maisteriohjelmasta valmistunut diplomi-insinööri ja itseoppinut data-analyytikko, jonka erikoisalaa ovat biopohjaisten materiaalien hyödyntäminen ja muovien kiertotalous. Tran tiesi jo nuorena haluavansa tulla kiertotalouden innovaattoriksi, ja hän on työskennellyt tavoitteen eteen siitä lähtien. Tran kokee, että hänellä on Suomessa ympärillään kannustavia ihmisiä ja toisaalta myös riittävästi henkilökohtaista tilaa ja mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kasvuun.

Ihmeitä kumpuaa ihmisten perusarjesta

Tran Ngo työskentelee tutkijana Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä Materiaalien käsittely ja kiertoratkaisut -tiimissä. Hän on erikoistunut muovien kierrätykseen ja materiaaliratkaisuihin, jotka liittyvät biopohjaisten materiaalien talteenottoon. Tranin mielestä yksi tärkeimmistä tavoitteista on tehdä materiaalien kiertokulusta arkipäiväistä ja jokapäiväinen tapa niin tuottajille kuin kuluttajillekin.

– Tiimimme keskittyy materiaalien käsittelyyn eri näkökulmista, ja tavoitteenamme on luoda kiertopohjaisia arvoketjuja muovien kierrätykseen ja biopohjaisten materiaalien talteenottoon. Itse olen parhaillaan mukana neljässä eri hankkeessa, joten jokapäiväinen työni vaatii hieman jonglööraamista. Mukana on sekä eurooppalaisia että suomalaisia hankkeita, Tran kertoo.

Tran arvostaa VTT:llä sekä kannustavaa työyhteisöä että sitä, että työ antaa hänelle mahdollisuuden tavoitella elämän mittaista päämääräänsä: tulla kiertotalouden innovaattoriksi. Työ näin vaativien ja monimutkaisten aiheiden parissa voisi kauhistuttaa monia, mutta Tranilla on rauhoittava viesti: avain löytyy oppimishalukkuudesta.

Tran Ngo, tutkija, VTT

– Eri projekteissa on erilaisia vaatimuksia, ja myös teknologia muuttuu jatkuvasti. Siksi oppiminen on avainasemassa. Nykyistä työtäni varten minun on esimerkiksi täytynyt sisäistää poliittisia ja hallinnollisia asioita, jotka eivät olleet minulle ennestään tuttuja. Neuvoni onkin: älä pitäydy siinä, mitä jo tiedät. Ole mieluummin avoin ja oppimishaluinen.

Kansainvälinen maisteritutkinto Tampereella

Ennen VTT:llä työskentelyä Tran suoritti diplomi-insinöörin tutkinnon englanninkielisessä Environmental Engineering -maisteriohjelmassa Tampereen yliopistossa. Opintojen aikana hän oli tutkimusharjoittelijana Tampereen kaupungilla, ja opintojensa loppuvaiheessa hän löysi työpaikan VTT:ltä ja teki siellä myös opinnäytetyönsä.

– Opintoni olivat yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä erilaisista ympäristöön liittyvistä aiheista, kuten vedestä, maaperästä, biotekniikasta ja uusiutuvista energialähteistä. Opinnot pitivät sisällään myös paljon laboratoriotyötä, teimme kokeita pienoismittakaavassa ja selvitimme materiaalien ominaisuuksia testilaitteiden avulla. Tekniikan opinnot valmistivat minua työhön biopohjaisten materiaalien talteenoton parissa, mutta toki olen joutunut opiskelemaan työtä varten vielä lisääkin, esimerkiksi muoveista ja sähkötekniikasta, Tran kertoo.

Osana opintojaan Tran kävi myös lyhyessä opiskelijavaihdossa Saksan Wolfenbüttelissä ja toimi Tampereen yliopiston opiskelijalähettiläänä.  Lähettiläät ovat yliopiston opiskelijoita, jotka auttavat uusia opiskelijoita ja potentiaalisia hakijoita tutustumaan opiskeluun Tampereella.

Nämä valinnat ovat kenties hieman yllättäviä henkilöltä, joka kuvailee itseään verrattain ujoksi ja yksityisyyttään arvostavaksi.

Tran Ngo, tutkija, VTT

– Olen aika introvertti, joten keskustelun aloittaminen ei ole minulle aina helppoa tai luontevaa. Mutta toki keskustelu sujuu ja on mukavaa, kunhan se vain lähtee käyntiin. Nautin ajastani opiskelijalähettiläänä, kun sain tavata uusia opiskelijoita, jutella, kannustaa sekä jakaa tietoa ja tarinoita. Joskus potentiaaliset hakijat halusivat vain keskustella jonkun sellaisen kanssa, joka on opiskellut täällä Tampereella, ennen kuin tekevät oman hakupäätöksensä. Sain aikanaan paljon tukea omilta opiskelijatutoreiltani ja -lähettiläiltä, joten halusin jakaa samaa myös eteenpäin uusille opiskelijoille.

Henkilökohtainen kasvu ja vapaus

Merkittävä asia, joka on saanut Tranin tuntemaan olonsa kotoisaksi Suomessa, on suomalainen ajattelutapa ja ilmapiiri. Hän on itse lähtöisin viiden miljoonan asukkaan Hanoista, jossa vallitsee melkoinen paine ja kilpailuhenkinen ilmapiiri, joten Suomen hitaampi tahti ja matalampi painetaso ovat tuntuneet virkistäviltä.

Tran Ngo, tutkija, VTT

– Pidän Suomessa siitä, että täällä voi seurata omia kiinnostuksen kohteitaan ja keskittyä henkilökohtaiseen kasvuun. Vietnamilaisissa kouluissa esimerkiksi koetulokset julkistetaan avoimesti kaikille, joten kaikki näkevät, miten kukakin sijoittuu – kuka pärjää hyvin ja kuka ei. On vaikeampaa keskittyä omiin kiinnostuksen kohteisiin, kun on pakko olla paras kaikessa, Tran sanoo.

Tran kokee, että Suomessa ihmiset voivat vapaammin valita, mihin haluavat keskittyä, ja pääpaino on henkilökohtaisessa kasvussa. Hän on todennut suomalaiset ihmiset mukaviksi ja kokee heidän antavan jokaiselle mahdollisuuden kasvaa ja osallistua.

– Täällä Suomessa olen itse ainoa henkilö, joka painostaa minua tavoittelemaan parempia tuloksia. VTT:llä tavoitteeni on keskittyä hyviin tuloksiin projekteissani. Eräs kollegani sanoi mielestäni hyvin: koska työmme edistää parempaa maailmaa ja koska rahoituksemme tulee EU:lta ja valtiolta, meillä on vastuu tehdä parhaamme.

Lähitulevaisuuden suunnitelmana Tranilla on asua edelleen Suomessa ja jatkaa hyvässä vauhdissa olevaa tutkimus- ja kehitystyötään.

Nimi: Tran Ngo

Tutkinto ja pääaine: Diplomi-insinööri, Environmental Engineering -tutkinto-ohjelma

Valmistumisvuosi: 2023

Nykyinen työ: VTT:n tutkija