Alumnimme Niko Riskilä: Rakennusinsinööri Riskilä peräänkuuluttaa yritysten yhteiskuntavastuuta

Julkaistu 26.10.2021
,
päivitetty 7.11.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Niko Riskilä_Jaakko Saarilampi
Tampereen ammattikorkeakoulu on valinnut Vuoden Alumniksi rakennusalan yrittäjä, rakennustekniikan insinööri (AMK) Niko Riskilän. Niko Riskilä valmistui rakennustekniikan insinööriksi TAMKista vuonna 2016. Riskilä työskentelee toimitusjohtajana perustamassaan Nikora Oy:ssä, joka on keskittynyt pientalojen suunnitteluun, rakentamiseen ja myyntiin. Yritys työllistää Riskilän lisäksi seitsemän muuta henkilöä.

Valinta Vuoden alumniksi oli Riskilälle mieluisa yllätys.

– Tuntuu hyvältä, ja olen kiitollinen tästä kunniasta.

Riskilä kertoo olleensa aktiivinen alumni siinä mielessä, että on mielellään kertonut kaikille TAMKista: opiskelu oli mukavaa, opetus oli hyvää, ja hän sai itselleen hyvät eväät työelämään. Maaliskuussa 2020 Riskilä palkittiin myös Pirkanmaan Vuoden nuorena yrittäjänä. Palkinnon saajasta päättää vuosittain alle 35-vuotiaista yrittäjistä koostuva Pirkanmaan Nuorten yrittäjien johtoryhmä.

Ideoita opiskelijoiden suunnittelukilpailusta

Nikora Oy:n tavaramerkki on rivitalo, jonka malli sai alkunsa TAMKin opiskelijoille suunnatusta kilpailusta. Valmistumisensa jälkeen Riskilä järjesti tuleville rakennusarkkitehdeille suunnittelukilpailun yhdessä rakennusarkkitehtikoulutuksesta vastaavaan lehtori Minna Nyström-Järvisen kanssa. Kilpailu onnistui hyvin ja tarjosi opiskelijoille arvokasta kokemusta suunnittelusta.

– Saimme todella hyviä ja persoonallisia töitä. Valitsimme niistä viisi parasta. Suunnitelmia ei käytetty sellaisenaan, vaan viidestä parhaasta työstä koostettiin lopullinen lopputulos, minkä me sitten rakensimme, Riskilä kertoo.

Riskilää kannusti erityisesti se, että hänen yhteistyötarjouksensa otettiin TAMKissa tosissaan, ja hän pääsi yhteistyöhön vanhan opinahjonsa kanssa.

Nuoren insinöörin yritystoiminta alkoi jo opiskeluaikana, vuonna 2013 toiminimellä. Liiketoiminnan kasvaessa ja keskittyessä yhä enemmän uudisrakentamiseen Riskilä perusti uuden yrityksen, Nikora Oy:n. Ylöjärveläisyritys toteuttaa nyt kohteita perustajaurakointimallilla sekä mittatilaustyönä henkilöasiakkaille.

Riskilä kertoo kuluneen alkuvuoden olleen kaupanteon kannalta hiljaisempaa, mutta kesäkuussa kun koronarajoitukset lieventyivät, Nikora teki jo kaupat kahdesta kohteesta ja kysyntä palasi ennalleen.

– Koko tämän vuoden olemme kuitenkin olleet täysin työllistettyä, ja seuraava hankkeemme on jo pikkuhiljaa lähdössä käyntiin, Riskilä sanoo.

Projektiaiheita opiskelijoille

Riskilä on aidosti kiinnostunut korkeakoulun ja työelämän yhteistyöstä. Hän näkee paljon mahdollisuuksia, kuinka voisi olla yrityksenä auttamassa opiskelijoita eteenpäin työelämässä.

– Voimme tarjota esimerkiksi kehitysprojekteja tai opinnäytetyön aiheita. Mielessäni on jo muutamia ideoita yhteistyön varalle, joista erityisesti rakentamisen ympäristökuormituksen vähentämisessä haluaisin tehdä tutkimusta ammattikorkeakoulun kanssa. Mielestäni yritysten velvollisuus yhteiskunnassa on kantaa oma vastuunsa, ja olen tässä mielelläni itse mukana.

Riskilällä on vielä tuoreessa muistissa oma opiskeluaikansa, kun hän mietti oman opinnäytetyönsä aihetta.

– Oma opinnäytetyön ohjaajani, lehtori Heikki Saarenpää oli mentori, joka kannusti ja rohkaisi eteenpäin omia pohdintojani.

Lähiopetus ja kohtaaminen tärkeää

Vaikka Riskilä kertoo katsovansa itse työssään aina tulevaisuuteen ja pyrkivänsä olemaan siinä edelläkävijä, hän kunnioittaa perinteistä lähiopetusta. Riskilä toivoo, ettei tulevaisuuden suunta ole lähiopetuksen vähentäminen. Toisille, varsinkin työssäkäyville, etäopetus sen sijaan sopii. Riskilä itse ei olisi nuorena opiskelijana ollut kypsä opiskelemaan tietokoneen välityksellä.

– Eipä siitä olisi mitään tullut, jos rakennustekniikan lehtori Risto Lilja, joka väänsi meille luokassa statiikkaa rautalangasta, olisi opettanut samaa asiaa tietokoneen välityksellä.

Myös yritystoiminnassaan Riskilä haluaa tavata ihmisiä kasvokkain.

– Vanha kunnon ihmisten kohtaaminen, arvostan sitä suuresti. Olen silti mukautunut tilanteeseen, että monia asioita joutuu nyt hoitamaan etänä tietokoneen välityksellä. Aika hyvin olen selvinnyt, sillä pidin elämäni ensimmäisen videoneuvottelun tänä keväänä.

Katso Niko Riskilän videotervehdys

Teksti: Arja Hautala