Alumnimme Mina Lim: Nautin Suomen työelämässä itsenäisestä otteesta ja matalasta hierarkiasta

Julkaistu 14.3.2024
,
päivitetty 12.4.2024
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
Mina Lim, jolla on pitkät mustat hiukset ja sininen villaneule, katsoo suoraan kameraan ja hymyilee. Taustalla näkyy suurikokoinen viherkasvi.
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Mina Lim työskentelee digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana suomalaisessa Dinolift Oy:ssa, joka valmistaa henkilönostimia. Alkuperäiseltä koulutukseltaan Mina on opettaja, joksi hän on kouluttautunut sekä Suomessa että kotimaassaan Etelä-Koreassa. Eroistaan huolimatta opettajan työllä ja markkinoinnilla on myös paljon yhteistä.

Markkinointi on osittain kouluttamista

Mina Limin työ Dinoliftin digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana keskittyy ennen kaikkea brändin tunnettuuden lisäämiseen ja myynnin tukemiseen. Hän markkinoi yrityksen tuotteita digitaalisissa kanavissa, tekee yhteistyötä myyntitiimin kanssa ja hallinnoi myös yrityksen CRM-järjestelmää.

– Kun tulin Suomeen Teacher Education -maisteriopintoihin vuonna 2018, perustin oman YouTube-kanavan, jolla kerroin elämästäni Suomessa. Kanavasta tuli suosittu ja se sai paljon seuraajia, joten ajattelin, että ehkä sisällöntuotanto on asia, jota oikeasti osaan ja jossa olen hyvä. Näin tulin alkujaan tutustuneeksi viestinnän maailmaan, Mina kertoo.

Maisteriksi valmistuttuaan Mina päätti jäädä Suomeen ja ajatteli, että hän tarvitsi pitkän aikavälin suunnitelman. Hän haki erilaisiin suomalaisissa yrityksissä auki olleisiin työtehtäviin, ja henkilönostimia valmistava Dinoliftin kanssa kysyntä ja tarjonta tuntuivat kohtaavan luonnollisella tavalla.

– Monet perinteisen alan yritykset eivät panosta digitaaliseen markkinointiin, mutta Dinolift haluaa olla edelläkävijä. He näkivät koulutustaustani ja sisällöntuotantotaitoni hyödyttävän heidän liiketoimintaansa. Sisällöntuotanto on itse asiassa suurelta osin yleisön kouluttamista, sillä voidaan muun muassa parantaa käyttäjäturvallisuutta, Mina toteaa.

Suomalaisen koulutuksen ja onnellisuuden salaisuutta etsimässä

Mina hakeutui maisteriopintoihin Tampereen yliopistoon vuonna 2018 monestakin eri syystä. Ensinnäkin hän halusi hyödyntää ja kehittää eteenpäin aiempaa Etelä-Koreasta hankkimaansa kokemusta opettajankoulutuksesta, ja Tampereella tarjolla ollut ohjelma vaikutti tarkoitukseen sopivalta. Toisekseen päätöstä helpotti täysi stipendi opintoja varten. Kolmanneksi hän koki Tampereella houkuttelevaksi sen, että niin luonto kuin keskustan palvelutkin olivat lähellä.

Yksi syy siihen, miksi Mina halusi suorittaa maisteriopintonsa nimenomaan Suomessa, oli hänen uteliaisuutensa suomalaisen koulutuksen salaisuutta kohtaan.

Mina Lim, Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, Dinolift Oy

– Suomalaista koulutusta arvostetaan Koreassa todella isosti. Molemmat maat tunnetaan korkeatasoisesta koulutuksestaan, mutta ero on opiskelijoiden onnellisuudessa. Halusin kokea omakohtaisesti, miten suomalaiset voivat menestyä hyvin opinnoissa ja elää samalla onnellista elämää.

Suomi vaikutti Minasta myös turvalliselta paikalta asua. Lisäksi hän huomasi opiskelijoille olevan tarjolla paljon etuuksia – sellaisista hän ei ollut Koreassa koskaan kuullutkaan.

Kaksi kotia mahdollistaa tuplasti onnellisia kotiinpaluita

Mina Lim on syntynyt ja varttunut Soulissa, maailman toiseksi tiheimmin asutussa kaupungissa Tokion jälkeen. Muutto Suomeen ja Tampereelle niin intensiivisestä kaupungista oli aluksi pieni shokki, mutta pian Mina alkoi viihtyä.

– Pidän todella siitä, että täällä on enemmän tilaa. Bussissa tai kahvilassa on helppo löytää istumapaikka, eikä tarvitse jonottaa. Ihmiset näyttävät täällä myös enimmäkseen rennoilta ja rauhallisilta. Olen asunut täällä jo useita vuosia, mutta nautin edelleen rauhasta ja luonnosta. Elämä voi olla Suomessa todella yksinkertaista, jos niin haluaa, ja arvostan sitä todella paljon, Mina sanoo.

Työelämässä Mina kertoo suomalaisten työnantajien tarjoavan ja odottavan suurempaa itsenäisyyttä kuin Koreassa.

Mina Lim, Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, Dinolift Oy

– Suomessa saan tehdä töitä itsenäisesti ja itseohjautuvasti, mistä todella nautin. Alkuun oli hieman vaikea tietää, missä määrin voin oikeasti tehdä päätöksiä itsenäisesti. Olen oppinut sen ajan myötä, ja aina kun epäröin, tiedän voivani soittaa jollekulle ja kysyä.

Nykyään Mina kokee, että hänellä on kaksi kotia: yksi Koreassa ja toinen Suomessa. Hän sanoo omaksuneensa tietoisesti ajattelutavan, jossa hän kiinnittyy vähemmän paikkoihin ja enemmän siihen, että olonsa voi tuntea kotoisaksi missä tahansa.

– Ympärillä olevilla ihmisillä on tietenkin suuri vaikutus. Aina kun matkustan takaisin kotiini Koreassa, olen onnellinen päästessäni äidin patojen äärelle. Mutta kun saavun kansainväliselle lentokentälle, lähestyn Finnairin lähtöporttia ja alan kuulla suomea, tunnen oloni äkkiä hyvin kotoisaksi. Olen löytänyt Suomesta hyviä ystäviä, verkostoja ja myös uusia hauskoja harrastuksia, Mina toteaa.

Nimi: Mina Lim

Tutkinto ja pääaine: Filosofian maisteri, Teacher Education -maisteriohjelma