Alumnimme Jouni Ovaska: Kansanedustajan ja luokanopettajan työt limittyvät luontevasti yhteen

Julkaistu 21.9.2022
,
päivitetty 21.9.2022
Jouni_alumnitarina
Tampereen yliopistosta kasvatustieteen maisteriksi valmistunut Jouni Ovaska on paitsi luokanopettaja myös ensimmäisen kauden kansanedustaja. Jo opintojensa aikana Jouni tunnisti kasvavan kiinnostuksen politiikkaa kohtaan, ja uraansa hän on tehnyt vuorotellen kummankin työmaan puolella. Eduskuntatyössä hän kokee palkitsevaksi edistää paitsi suuria kokonaisuuksia myös yksittäisiä, ihmisten arkeen käytännössä vaikuttavia asioita.

Jouni Ovaska kuvailee urapolkuaan luokanopettajasta kansanedustajaksi omalla tavallaan tietoiseksi ja määrätietoiseksi prosessiksi, jossa sopivalla ajoituksellakin on ollut oma osansa. Kasvatustieteen opintojensa aikana hän huomasi kiinnostuvansa aina vain enemmän politiikasta, joten hän opiskeli yliopistossa myöhemmin myös valtio-oppia.

Tie eduskuntaan eteni pikku hiljaa, ylioppilaskunnan ja edustajiston toimintaan osallistumisesta kuntapolitiikan kautta valtakunnan tasolle.

– Tilastojen valossa meitä kasvatustieteilijöitä on eduskunnassa itse asiassa aika paljonkin. Ehkä me edustamme sopivanlaista ihmistyyppiä ja tietynlaista luonnetta. Puhuminen ja ongelmanratkaisu ovat meille luontaisia asioita. Kompromissejakin on osattava tehdä molemmissa töissä, Jouni toteaa.

Maailmanparannusta yksilöä unohtamatta

Jouni Ovaskan työpöydällä on tällä hetkellä varsin suuria kokonaisuuksia. Ulkoasiainvaliokunnan jäsenen ominaisuudessa hänen tehtävänään on pohtia muun muassa NATO-hakemukseen ja Turkin tilanteeseen liittyviä kysymyksiä. Tämän lisäksi hän on kahden muun valiokunnan jäsen sekä Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja. Kaikki nämä roolit tuottavat paljon lisätyötä rivikansanedustajan tontin päälle.

– Työtä on paljon, ja ajankäyttöön on pakko kiinnittää paljon huomiota. Usein on haastavaa mutta välttämätöntä vähentää asioita poissulkumenetelmällä, olla lukematta ja perehtymättä ihan kaikkeen. Me opettajat taidamme olla tyypillisesti aika pikkutarkkoja ja sotkeutua mielellämme kaikkeen, mutta kaikkeen ei voi sanoa kyllä. Onneksi kuluneet kolme vuotta kansanedustajana ovat tuoneet mukanaan tietynlaista selkeyttä, suunnitelmallisuutta ja rutiineja, Jouni toteaa.

Suurten kysymysten ohella Jouni Ovaska laittaa paljon painoarvoa myös yksilöille ja yksittäisiin käytännön asioihin vaikuttamiselle.

– Yksi innostavimmista asioista työssäni on se, että saan vaikuttaa myös ihan yksittäisiin asioihin, kuten tiehankkeisiin, bussilinjoihin ja liikuntahalleihin, Jouni kertoo.

Jounin ura politiikassa lähti alkujaan liikkeelle kuntatasolla ja erityisesti koulutuskysymyksistä, ja hän pyrkii edelleen nostamaan isosti esille esimerkiksi peruskouluun liittyviä asioita. Niistä ei hänen mielestään puhuta riittävästi, vaan ne jäävät helposti muiden asioiden jalkoihin.

– Peruskoulu on aihe, jonka olisi mielestäni pysyttävä jatkuvasti prioriteettilistamme kärjessä, Jouni toteaa.

Yhteisöllisyyttä ja yhteislauluja

Omaa opiskeluaikaansa Jouni muistelee lämpimästi. Erityisen positiivisesti on jäänyt mieleen muun muassa luokanopettajaopintojen yhteisöllinen opetustapa. Opintoryhmä toimi varsin luokkamaisesti ja toiminnallisesti, mikä antoi runsaasti ammennettavaa myös omaan myöhempään opettajantyöhön.

– Paljon tehtiin kaikenlaista yhdessä. Minusta oli hienoa, että lähiopetusta oli paljon, se hitsasi meidät yhteen ja toi erilaiset persoonat näkyviin. Hyvänä tasapainona kasvatushistorian luennoille laitettiin toisinaan estot kunnolla sivuun, ja vaan laulettiin ja leikittiin yhdessä, Jouni muistelee hymyillen.

Nykyinen kansanedustajan toimi taas vaatii ennen kaikkea analysointi- ja tulkintakykyä, tiedonhankintaa eri lähteistä, sosiaalisuutta sekä tietynlaista luonteenlujuutta ja kestävyyttä. On tärkeää osata pitää mielessä, mikä työn ydin itselle lopulta on, ja palauttaa välillä ihan tietoisesti mieleen, mitä työllään tavoittelee.

– Oma ajatus on pystyttävä pitämään kasassa, vaikka monelta suunnalta yritetään vaikuttaa. Samaan aikaan annan paljon painoarvoa myös kuuntelemisen taidolle.

Kuuntelemista Jouni itse harjoittaa silloin tällöin esimerkiksi Tammelantorilla, missä kanssaihmiset tulevat kertomaan mietteitään ja keskustelemaan mieltä painavista asioista. Jos keskusteluissa käy ilmi, että jokin asia vaatii selvittämistä, Jouni laittaa mielellään pyörät pyörimään ja avustajat selvitystöihin.

– Tampere on minulle koti, ja yliopisto on minulle aito ylpeydenaihe. On hienoa voida sanoa, että olen valmistunut oman kotikaupungin omasta yliopistosta. Olen aina ollut sitä mieltä, että Tampere on maailman paras kaupunki!

INFOLAATIKKO

Kuka: Jouni Ovaska

Työ: Kansanedustaja, Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja

Tutkinto: Kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja

Onnistuminen: ”Yksi parhaista onnistumisen tunteista oli se, kun Valtatie 3:n korjaushanke sai viimein rahoituksen. Valtio myönsi sille 60 miljoonan euron rahoituksen. Päätös tuntui erityisen hienolta siksi, että sen takana oli meiltä lähes 50 vuotta työtä!”

Vinkkejä nykyopiskelijoille: ”Ottakaa opiskeluajastanne kaikki irti. Hyödyntäkää akateemista vapautta, lähtekää vaihtoon, käykää vieraammillakin maaperillä ja hyödyntäkää myös laajat mahdollisuudet yliopiston sisällä. Samaan aikaan kannattaa silti pitää mielessä kohtuus. Myös tämä on tärkeä viesti meidän ajassamme.”

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Jonne Renvall