Alumnimme Ida Rimpiläinen: Kelpo Teekkarista liiketoiminnan konsultiksi

päivitetty 26.4.2024
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Dataohjautuvan liiketoiminnan konsultti Ida Rimpiläinen auttaa asiakkaita kehittämään toimintaansa datan avulla. Idan työssä olennaista on pohtia, mitkä ylipäänsä ovat ratkaisemisen arvoisia ongelmia ja mitä eri toimialat voisivat oppia toisiltaan. Ympäristö- ja energiatekniikan diplomi-insinööri Ida muistelee lämmöllä aktiivisia teekkarivuosiaan, joista hänet on myös palkittu Kelpo Teekkari -arvonimellä.

Mikä on ratkaisemisen arvoinen ongelma?

Ida työskentelee dataohjautuvan liiketoiminnan konsulttina IT-, data- ja designyritys Solitassa. Hän toimii suunnittelijana ja konsulttina projekteissa, joissa luodaan ja kehitetään liiketoimintaa datan avulla.

– Tärkeä osa työtäni on pohtia, mitkä ylipäätään ovat ratkaisemisen arvoisia ongelmia, ja mikä datan rooli voisi ratkaisussa olla. Meillä on lupa ja velvollisuuskin haastaa asiakasta sekä luoda kestäviä ratkaisuja. Vaikka teknologia antaakin nykyään monenlaisia mahdollisuuksia, oikea vastaus ei aina ole uusi tekoälyhilavitkutin, Ida toteaa.

Data design on palvelumuotoilua, asiakasymmärrystä ja suunnittelutyötä

Haastavaa Idan työstä tekee muun muassa se, että konsultteja ei yleensä palkata ratkomaan helppoja tapauksia. Moniulotteiset ongelmat vaativat myös monipuolista osaamista, ja Idankin työnkuva pitää sisällään muun muassa palvelumuotoilua, asiakasymmärrystä ja suunnittelutyötä. Hyvänä apuna toimii samasta talosta löytyvä monialainen osaajajoukko.

– Meillä ei juuri koskaan tehdä töitä yksin, vaan melkein aina tukena on vähintään työpari. Näin pääsee myös oppimaan koko ajan lisää muilta, työnteko pysyy mielekkäänä ja moniammatillisuus laajentaa näkökulmaa. Yhdessä tehden myös lopputuloksesta tulee parempi, Ida toteaa.

Meillä ei juuri koskaan tehdä töitä yksin, vaan melkein aina tukena on vähintään työpari. Näin pääsee myös oppimaan koko ajan lisää muilta, työnteko pysyy mielekkäänä ja moniammatillisuus laajentaa näkökulmaa. Yhdessä tehden myös lopputuloksesta tulee parempi.

Ida Rimpiläinen, dataohjautuvan liiketoiminnan konsultti, Solita Oy

Ida kertoo viihtyvänsä työssään erinomaisesti ja toteaa mukavalla työnantajalla ja työyhteisöllä olevan asiassa iso rooli.

– Data-asioissa tapahtuu aina jotain uutta ja kiinnostavaa. Koska työni hoitamiseen ei ole olemassa valmista sapluunaa, on arvokasta, että ympärillä on kollegoja, jotka osaavat auttaa eteenpäin, Ida sanoo.

Ympäristö- ja energiatekniikan etujoukoissa

Ennen työtään Solitalla Ida ehti olla töissä muun muassa Microsoftilla data-alustojen ja tekoälyratkaisujen parissa, IBM:llä pilvipalveluratkaisujen asiantuntijana ja ABB:llä markkinointitehtävissä. Koulutustaustaltaan hän on ympäristö ja energiatekniikan diplomi-insinööri.

– Tulin hakeneeksi ympäristö- ja energiatekniikan oppiaineeseen lukiokaverin siskon suosituksesta. Hän sanoi, että tällä tutkinnolla saa monia ovia auki ja että se on yleinen koulutus, josta voi lähteä moneen suuntaan. Toisaalta hän sanoi myös, että siellä on vihreät haalarit ja tyttöjäkin opiskelijoina, joten ehkä sekin osaltaan vaikutti, Ida nauraa.

Ympäristö- ja energiatekniikan tutkinto oli vielä verrattain uusi Idan aloittaessa opinnot vuonna 2006. Sivuaineena Ida luki silloisen Tampereen yliopiston puolella viestintää, josta piti myös kovasti ja josta on ollut hyötyä myös työelämässä.

Opiskelijakulttuuri tempaisi mukaansa

Opiskeluaikanaan Ida nautti suuresti Tampereen aktiivisesta teekkarikulttuurista. Ida oli intohimoinen järjestötoimija, ja opiskeluvuosien aikana hän toimi muun muassa tutorina, veti Ympäristöteekkarikilta YKI ry:n fuksitoimintaa, toimi ylioppilaskunnan hallituksessa ja johti jaostojen toimintaa.

Ida on myös palkittu aktiivisuudestaan Kelpo Teekkari -arvonimellä vuonna 2010, ja tästä konkreettisena osoituksena Idan kotoa löytyy iso Kelpo Teekkarin metalliavain. Arvonimen myöntää Tampereen teekkariyhteisön hallitus aktiivisesti toimineelle teekkarille, joka on edistänyt yhdistyksen tai teekkarijärjestöjen toiminnan päämääriä pyyteettömällä työskentelyllään.

– Teekkarielämä ja porukka todella imaisi mukaansa. Muutin itse Tampereelle pääkaupunkiseudulta ja moni muukin oli tullut ympäri Suomea. Tykkäsin fuksiajasta ja siitä, kun sai lukujärjestyksen käteen ja kaikki tuntui helpolta ja kivalta. Siihen aikaan työpaikka oli vielä kaukainen ajatus. Jälkikäteen ajatellen järjestötoiminnassa oppi kuitenkin tärkeitä työelämätaitoja ja sai samalla kontakteja, Ida toteaa.

Tykkäsin fuksiajasta ja siitä, kun sai lukujärjestyksen käteen ja kaikki tuntui helpolta ja kivalta. Siihen aikaan työpaikka oli vielä kaukainen ajatus. Jälkikäteen ajatellen järjestötoiminnassa oppi kuitenkin tärkeitä työelämätaitoja ja sai samalla kontakteja.

Ida Rimpiläinen, dataohjautuvan liiketoiminnan konsultti, Solita Oy

Ylpeys teekkari-identiteetistä ja tamperelaisuudesta on säilynyt Idalla vahvana vielä valmistumisen jälkeenkin.

– Muodostimme tiiviin porukan, ja valmistumisen jälkeen piti ihan herätellä itseään ulkomaailmaan. Vielä nykyäänkin, kun tapaa muita teekkareita, meillä on aina jotain yhteistä ja puhuttavaa riittää, Ida sanoo.

INFOLAATIKKO

Alumnin nimi: Ida Rimpiläinen

Tutkinto ja pääaine: diplomi-insinööri, ympäristö- ja energiatekniikka

Valmistumisvuosi: 2013