Alumnimme Fanny Heinonen: Omaa intuitiota kannattaa seurata rohkeasti

,
päivitetty 19.12.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Fanny Heinonen talvella Tammerkosken sillalla Finlaysonin alueella.
Fanny Heinonen oli lukiossa kympin oppilas, jonka oli tarkoitus lähteä opiskelemaan kauppa- tai oikeustieteitä. Mutkan kautta hän päätyi kuitenkin Tampereen ammattikorkeakouluun elokuva- ja tv-tuotannon opintoihin ja on nyt unelmatyössään Film Tampereen ohjelmajohtajana.

Luota intuitioon. Kaikkea ei tarvitse tietää etukäteen. Nämä kaksi ohjetta Film Tampereen tuore ohjelmajohtaja Fanny Heinonen haluaisi sanoa tämän päivän nuorille, jotka pohtivat opinto- ja urapolkuaan.

Heinosen oma ura on esimerkki siitä, että elämä voi viedä yllättäviin paikkoihin, kun kuuntelee kutsumustaan ja tarttuu rohkeasti uusiin haasteisiin.

Salossa kasvanut Heinonen oli lukiossa kympin oppilas ja kilpaurheilija, joka harrasti kunnianhimoisesti esteratsastusta. Tulevaisuuden suunnitelmatkin olivat selvät: kauppa- tai oikeustieteen opinnot, varma ja turvallinen ura, hyväpalkkainen työ.

Viime hetkellä kevään 2011 ylioppilaskirjoitusten korvilla Heinonen päätti kuitenkin hakea näyttelijän ja luokanopettajan opintoihin.

– Aloin vihdoin oikeasti kuunnella sitä, mitä itse haluan. Unohdin, mitä opo minulle ehdotti tai mikä oli muiden mielestä turvallinen valinta.

Teatterikorkeakoulun tai Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ovet eivät sillä kertaa auenneet, ja Heinonen päätyi Turkuun opiskelemaan mediaa ja journalismia. Vaikka opinnot kiinnostivat, jotain tuntui kuitenkin puuttuvan.

Seuraavana vuonna Heinonen haki ja pääsi opiskelemaan elokuva- ja tv-tuottamista Tampereen ammattikorkeakouluun. Täällä hän pääsi toteuttamaan monipuolisesti omia vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.

– Olen kiitollinen itselleni, että uskalsin kuunnella omaa intuitiotani. Jos jokin asia tuntuu kirkkaalta, kannattaa mennä sitä kohti, Heinonen kiteyttää.

Tampereelta Hollywoodiin ja takaisin

Film Tampere on elinkeinopoliittinen ohjelma, jonka tavoitteena on kehittää paikallista audiovisuaalisen alan teollisuutta sekä auttaa kansallisia ja kansainvälisiä elokuva- ja tv-tuotantoja sijoittumaan Tampereen seudulle. Ohjelma on osa elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tamperetta.

Fanny Heinonen on työskennellyt Film Tampereella reilut kaksi vuotta. Lokakuussa 2023 hänet nimitettiin ohjelmajohtajaksi, kun aiempi johtaja lähti uusiin haasteisiin.

– Teemme toimia, jotka liittyvät audiovisuaalisen alan kehittämiseen, kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen Tampereella. Houkuttelemme tänne kansainvälisiä elokuva- ja tv-tuotantoja ja toimimme linkkinä tuottajien ja paikallisten yritysten välillä. Lisäksi pyrimme kasvattamaan alan infraa ja kansainvälistä osaamista Tampereella, Heinonen kuvailee.

Haastattelua edeltävän viikon Heinonen vietti Hollywoodissa edustamassa Tamperetta, tapaamassa tuottajia ja studioiden edustajia sekä luomassa uusia kumppanuuksia. Tätäkin hänen työnsä on, verkostoitumista ja ihmisten kohtaamista.

– Työssäni minun on pakko mennä tilanteisiin, joissa en tiedä, mitä tässä tapahtuu, en osaa tätä vielä, mutta tämä voi olla mahdollisuus. Koulussa ei ollut kurssia, joka olisi valmistanut Film Tampereen johtamiseen. Pitää vain mennä rohkeasti uusiin haasteisiin ja kuunnella omaa tunnetta, mikä on oikein, hän pohtii.

Ennen Film Tamperetta Heinonen työskenteli useamman vuoden yrittäjänä omassa casting- ja maskeerauspalveluja tarjoavassa yrityksessään. Yrittäjän identiteetti hänellä on edelleen.

– Innostun työssäni siitä, että tässä ei ole yhtään samanlaista päivää. Mahdollistaminen, kehittäminen ja ihmisten kohtaaminen ovat asioita, joista sytyn.

Opinnoista sai eväitä uralle

Elokuva- ja tv-tuotannon opinnoista on ollut monenlaista hyötyä Fanny Heinosen uralla.

Ensimmäisenä Heinonen nostaa esiin työharjoittelut: mikään ei korvaa sitä, että on päässyt itse työskentelemään esimerkiksi tv-sarjan kuvauksissa, tapahtumatuotannossa tai mainostoimistossa.

Toiseksi hän mainitsee lopputyönsä, satasivuisen opuksen, joka käsitteli Tampereen seudun elokuva-, tv- ja videoyhtiöiden ansaintamalleja ja liiketoiminnan haasteita. Tutkielma oli melkein kuin ennakkotehtävä hänen nykyiseen työhönsä Film Tampereen ohjelmajohtajana.

Kolmantena Heinonen nostaa esiin opettajansa, mediatuotannon lehtori Carolina Pajulan, jolla oli merkittävä mentoroiva suhde oppilaisiinsa.

– Paitsi, että Pajula on pistämätön pedagogi ja ihmisjohtaja, hän rekrytoi eturivin ammattilaisia meille puhumaan, hän kiittelee.

Eräs helsinkiläisen tv-tuottajan vierailu on jäänyt Heinoselle erityisesti mieleen. Hän kävi tuottajan kanssa kiinnostavan keskustelun siitä, millaisia henkilökohtaisia uhrauksia työ voi vaatia.

– Oli merkityksellistä huomata, että menestyvätkin tuottajat ovat ihmisiä. Hekin ovat haavoittuvaisia, kuten me kaikki muutkin.

Fanny Heinonen

Tutkinto: Medianomi, elokuva- ja tv-tuotanto, 2016
Työ: Ohjelmajohtaja, Film Tampere
Vapaa-aika: Harrastaa kuntosalitreeniä, joogaa ja polkujuoksua. Nauttii myös kiinnostavista taidenäyttelyistä, pitkistä keskusteluista ja asioiden pohdiskelusta.

Teksti ja kuva: Virpi Ekholm