Alumnimme Essi Isohanni: Pohjimmiltani olen nimenomaan toiminnan kehittäjä

,
päivitetty 18.11.2021
Essi Isohanni
Tekniikan tohtori Essi Isohanni järjestää työkseen mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ohjelmistoyritys Vincitin henkilöstölle. Pitkään Tampereen teknillisellä yliopistolla opettajana ja tutkijana toimineen Essin työkenttä vaihtui yritysmaailman puolelle syksyllä 2018. Nykyisessä tehtävässään Essi on nauttinut eniten siitä, että hän on päässyt rakentamaan jotain aidosti uutta.

Essi Isohannin työnantaja, ohjelmistokehityksen palveluntarjoaja Vincit on ponnistanut pienestä paikallisesta IT-firmasta yli 450 henkilöä työllistäväksi, kansainväliseksi organisaatioksi. Se on myös viime vuosina moneen kertaan palkittu työnantaja.

Nopean kasvun myötä yrityksessä huomattiin, että sisäinen viestintä ja osaamisenhallinta olivat muuttamassa muotoaan. Samat kahvipöytäkeskustelut eivät enää riittäneetkään kokonaisuuden hallitsemiseen, vaan oli luotava suunnitelmallisesti yhteisiä rakenteita.

Vincitin tarpeet ja Essin osaaminen kohtasivat sopivalla tavalla, ja Essi aloitti työt yrityksessä syksyllä 2018. Yritykseen on sittemmin perustettu sisäinen Univincity-koulutusorganisaatio, jonka avulla osaamista on kehitetty koko firman laajuisesti.

- Tunnen olevani pohjimmiltaan nimenomaan toiminnan kehittäjä, joten tehtävä tuntuu omalta. Täsmäkoulutukset firman sisällä ja esimerkiksi henkilökohtainen ohjaus vaikkapa mentoroinnin kautta ovat tässä toimintaympäristössä erityisen tarpeellisia, koska softakonsultit eivät useinkaan ehdi irrottautua tiiviistä asiakastyöstä ulkopuolisiin koulutuksiin tai laajoihin koulutusohjelmiin, Essi kertoo.

Avoin mieli kuljettaa uusiin suuntiin

Tekniikan alalle suuntautuminen ei ollut Essille itsestäänselvää. Hän uskoi vakaasti aina lukioikään asti tulevansa opettajaksi, ja koska matematiikka tuntui sujuvan helposti, hän uskoi suuntautuvansa matematiikanopettajaksi.

Valveutunut ja kannustava lukion opo avasi kuitenkin Essin silmiä uuteen suuntaan. Opo ehdotti Essille silloisella TTKK:lla tarjolla ollutta sähkötekniikan koulutusta, johon oli mahdollista sisällyttää diplomi-insinöörin tutkinnon lisäksi myös opettajankoulutus. Essi innostui asiasta ja pääsi sisään.

- Opintoihin kuului silloin peruskursseja monelta eri tekniikan alalta, muun muassa elektroniikasta, sähkötekniikasta ja ohjelmoinnista. Ja hyvä niin, koska juuri näihin peruskursseihin kuulunut ensimmäinen ohjelmointikurssi iski minuun kuin tuhat volttia. Se sai minut vaihtamaan tietotekniikan koulutusohjelmaan, Essi muistelee.

Essi valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 2002, jonka jälkeen hän on hankkinut opettajanpätevyyden sekä väitellyt tohtoriksi ohjelmistotekniikkaa ja opetusteknologiaa yhdistelleestä aiheesta vuonna 2013. Lisäksi hän opiskelee Tampereen yliopistolla sosiaalipsykologiaa ja sosiologiaa.

- Taidan kuulua siihen ihmisryhmään, joka janoaa jatkuvasti uutta tietoa ja oppia. On antoisaa järjestää näitä mahdollisuuksia työkseen muillekin ihmisille. Olen kyllä edelleen innostunut oppimaan itsekin uutta, parhaillaan haalin lisäoppia liiketoimintaosaamisesta, Essi nauraa.

Valmistuessaan ei tarvitse olla valmis

Essi on tyytyväinen, että tuli tehneeksi teknisen alan tutkinnon, koska se toimii hyvänä pohjana moneen eri suuntaan. Esimerkiksi yritysjohdossa on paljon tekniikan aloilta valmistuneita, samoin opettajina. Poliitikko Satu Hassikin on koulutukseltaan tekniikan lisensiaatti.

Essin mielestä ei myöskään kannata vältellä ajoittaisia hyppyjä pois mukavuusalueelta. Pienetkin keinot oman osaamisen laaja-alaistamiseen kannattaa hyödyntää, koska niistä saattaa olla yllättävänkin suurta hyötyä tulevaisuudessa. Esimerkiksi yllättävillä sivuaineyhdistelmillä saattaa löytää itsensä odottamattomien mahdollisuuksien ääreltä.

- Minulle itselleni on auennut mielenkiintoisia juttuja esimerkiksi tekniikan ja pedagogiikan yhdistelmästä. Sosiologian ja sosiaalipsykologian näkökulmasta taas pääsee tutkimaan, miten ihmiset käyttävät tietotekniikkaa, Essi kertoo.

Ja vaikka töihin päätyisi melko suoraankin koulutuksen ydintä vastaavalle tontille, toimintakentästä löytyy monenlaisia eri polkuja ja yhteisöjä. Isojen korporaatioiden ohella työpaikkoja tarjoavat myös pienet ja keskisuuret yritykset. Yhä useampi tekee tekniikan alan töitä myös freelance-pohjalta tai osuuskuntien kautta.

- Työkentän monipuolisuuden takia on mielestäni hyvä, jos dippainssillä on hallussaan osaamista myös muusta kuin omasta ydinalastaan. Esimerkiksi oman osaamisen esittelyyn, markkinointiin ja verkostoitumiseen liittyvistä taidoista on kaikille hyötyä, Essi huomauttaa.

Essi uskoo, että käytännössä kaikki tällä hetkellä valmistuvat hankkivat lisä- tai muuntokoulutusta jossain vaiheessa työuraansa. Hän myös uskoo, että työnantajat kilpailevat tulevaisuudessa nykyistä enemmän parhaista työntekijöistä sillä, kuka tarjoaa parhaat mahdollisuudet osaamisen kehittämiseen.

- Oppiminenhan on myös sitä, että pääsee tekemään erilaisia työprojekteja. Mielestäni meistä kenenkään ei kannata surra tai peitellä omaa keskeneräisyyttään vaan mieluummin muistaa, että oppia tulee jatkuvasti lisää työnteon ja muun elämän ohessakin. Tutkintonsa päättäneen ei siis todellakaan tarvitse olla valmistuessaan valmis, Essi toteaa.

Tutustu muihin alumnitarinoihin

Teksti Tiina Leivo