Alumnimme Eeva Putro: Tarinat ovat tärkeässä roolissa siinä, että tasa-arvo toteutuu

Julkaistu 3.3.2022
,
päivitetty 3.3.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Näyttelijä Eeva Putro halusi opiskella käsikirjoittamista saadakseen lisää työkaluja tärkeiden tarinoiden ja roolien kirjoittamiseen. Viime syksynä ensi-iltansa saanut Tove oli hänen ensimmäinen tuotantoon asti päätynyt pitkän elokuvan käsikirjoituksensa.

Kuka olit ennen TAMKia?

Ennen TAMKia olin sama ihminen kuin nytkin, näyttelijä Eeva Putro. Olin valmistunut teatteritaiteen maisteriksi vuonna 2008 Pietarin valtiollisesta teatteritaideakatemiasta.

Kuitenkin ennen TAMKia olin vähän vähemmän käsikirjoittaja, kuin koen nyt olevani.

Miksi päätit hakea TAMKille opiskelemaan käsikirjoittamisen YAMK-tutkintoa?

Kun toimin freelancer-näyttelijänä, näin, millaisia käsikirjoituksia ja rooleja alalla on tarjolla. Minä kaipasin jotain muuta. Kaipasin enemmän ja toisenlaisia naisrooleja.

Olin kesäteatterissa töissä, ja pohdiskelin ääneen, että eräästä naisesta pitäisi jonkun kirjoittaa elokuva. Eräs näyttelijäkollega vastasi kysymällä, miksen kirjoita sitä itse. Sen myötä ryhdyin kirjoittamaan sitä tarinaa ja myöhemmin toista, josta tuli Tove-elokuva.

Kun kirjoitin kahta käsikirjoitusta näyttelijän koulutuksella, tajusin, että minulla ei riitä työkalut. Juuri silloin kuulin TAMKin hausta.

Millaiset tarinat inspiroivat sinua kirjoittamaan?

Minua inspiroivat ihmiset ja erilaiset ihmiskohtalot, ihmismieli ja sen kummallisuudet. Olen sellainen käsikirjoittaja, jota aina lähtee kiehtomaan, jos jossakin on särö tai outous. Kun asia jää vaivaamaan, siitä tulee potentiaalisesti lähtökohta jollekin tarinalle.

Minua kiinnostaa kirjoittaa enemmän ja erilaisia naisrooleja, kuin olemme tottuneet näkemään. Mieshahmoille sallitaan paljon laajemmalla skaalalla erilaisia asioita kuin naishahmoille. Sikailevia mieshahmoja on todella paljon, mutta onko meillä sikailevia naishahmoja? Onko sitä puolta ihmisyydestä sallittua tutkia?

Naisrooleja ei myöskään yksinkertaisesti ole niin paljoa kuin miesrooleja. Se ärsyttää minua kahdesta eri syystä. Ensinnäkin, kun työt ja naiset katsovat televisiota, he näkevät usein miehen keskiössä. Siitä voi syntyä mielikuva, että miehet olisivat tärkeämpiä. Toisekseen meillä on paljon upeita naisnäyttelijöitä, jotka ovat miehiä useammin työttömiä. Toivoisin osaaville kollegoilleni enemmän töitä.

Koen, että tarinat ovat tärkeässä roolissa siinä, että tasa-arvo toteutuu.

Millaista käsikirjoittamisen opiskelu oli?

Opiskelun uudelleen aloittaminen kymmenen vuoden jälkeen tuntui todella luontevalta. Olin todella innostunut ja tuntui kiinnostavalta saada syventää sitä, mitä jo tiesin käsikirjoittamisesta. Pystyin sulauttamaan opinnot senhetkiseen elämänvaiheeseeni: kävin vuoron perään töissä ja luennoilla ja kirjoitin omalla ajallani tehtäviä.

Minulla oli todella luovia ja innostavia opiskelukavereita, joiden kanssa olen edelleen yhteyksissä. Koen, että ryhmä oli lämmin ja tukeva. Olimme innostuneita toistemme tarinoista.

Mitä olivat tärkeimmät opit opinnoissasi?

Tärkein oppi oli käsikirjoittamisen teoria, ja se oli juuri sitä, mitä lähdin hakemaankin. Olen näyttelijän taustastani johtuen hahmolähtöinen ja olen tottunut sukeltamaan syvälle persoonaan. Teorian ja rakenteen ymmärtäminen on minulle nykyään tukipilari, jonka kautta voin aina katsoa käsikirjoitusta ja ratkaista sen ongelmia.

Olen tosi kiitollinen siitä, että tämä koulutusohjelma sattui olemaan englanniksi. Tämänhetkisessä työelämässä tuntuu, että englannin kielen osaamisesta on tosi paljon hyötyä, koska minulla on nyt muutama kansainvälinen projekti käynnissä.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Jatkossa olisi ihanaa, jos pystyisin yhdistämään näyttelijän työn ja kirjoittamisen orgaanisella tavalla. Minulla voisi esimerkiksi olla lisää projekteja, joissa olen sekä käsikirjoitustiimissä että näyttelijänä.

Tove-elokuvaa tehdessä käsikirjoittamisen ja näyttelemisen yhdistäminen oli todella luontevaa ja helppoa. Sain hypätä tuttuun näyttelijän rooliin käsikirjoittamisprosessin jälkeen. Se oli ihanaa – ei ehkä siksi, että se oli juuri minun käsikirjoitukseni, vaan koska pystyin todistamaan, että näin voi työskennellä.

Mitä haluaisit sanoa nykyisille ja tuleville alan opiskelijoille?

Jos menee opiskelemaan, kannattaa keskittyä siihen. Jos tekisin omissa opinnoissani jotain toisin, olisin enemmän läsnä ja paikalla. Toisaalta myös elämä on elettävä. Minulla oli töitä myös opintojen aikana, ja sitten oli vain pakko luovia niiden välissä.

Toisaalta ei kannata ottaa liian raskaasti mitään. Opinnot eivät yksin määrittele sinua. Elämä kyllä johdattaa.

KUKA

Nimi: Eeva Putro

Valmistunut: Master of Arts, Screenwriting, 2019

Nyt: Näyttelijä ja käsikirjoittaja. Putron ensimmäinen tuotantoon päätynyt pitkä elokuvakäsikirjoitus Tove keräsi paljon kiitosta ja seitsemän Jussi-palkintoa.

Teksti: Maria Kasdaglis-Zabyshnyi
Kuva: Jaakko Saarilampi ja Saara Lehtonen