Suomalaisten äitiysneuvolapalvelujen tulevaisuus kaupallisen, yhteiskunnallisen ja kokemuksellisen kehyksen kautta tarkasteltuna

Projektin kesto1.9.2022–1.9.2026
KärkialueTerveys, Yhteiskunta

Projektissa tarkastelen neuvolapalvelujen muutoksia ja niihin liittyviä odotuksia kaupallisen, poliittisen ja kokemuksellisen kehyksen läpi.

Äitiysneuvolapalvelut ovat pitkään olleet kansallinen ylpeydenaihe. Ne tarjoavat tukea ja neuvoja odottaville äideille ja perheille merkittävässä elämänvaiheessa.

Neuvolapalveluihin kohdistuu myös odotuksia ja muutospaineita. Uusien hyvinvointialueiden on päätettävä, kuinka palveluja tuotetaan. Lisäksi palveluja on kehitettävä, jotta ne kykenevät vastaamaan äitien ja perheiden monimuotoisiin tarpeisiin.

Julkisten palveluiden rinnalle on viime vuosien aikana kehittyneet myös yksityiset markkinat. Äitiysneuvolapalveluja tarjoavat suuret terveysyritykset, jotka markkinoivat palvelujaan suoraan kuluttajille esimerkiksi sosiaalisen median ja äitiysblogien kautta. Suomessa toimii myös lukuisia pienempiä kätilö- ja doulapalveluja sekö vapaa synnytys -konsultteja.

Projektin tulokset tarjoavat ikkunan suomalaisen hyvinvointipalveluiden ja kansanterveystyön tulevaisuuteen ja tuloksista hyötyvät poliittiset päättäjät, neuvolapalvelujen tuottajat sekä perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset.

Projektiin kuuluvat henkilöt