Hyppää pääsisältöön

Politiikan henkilöityminen hybridimediassa - Eduskuntavaalit 2019

Tampereen yliopisto
1.2.2020–31.12.2022
KärkialueYhteiskunta

Poliittinen keskustelu mediassa keskittyy henkilöhahmoihin. Asiat ja puolueet esitellään puolueen puheenjohtajien tai muiden johtavien poliittisten henkilöiden kautta. Suomessa vahvat henkilöhahmot, heihin kohdistuva kiinnostus ja henkilöbrändien vetovoima muuttaa poliittisia voimasuhteita ja vaikuttaa poliittisen keskusteluun. Sosiaalisesta mediasta on tullut vakiintunut osa poliittista viestintää, ja sen rooli kampanjaviestinnässä on merkittävä. 

Hankkeessa tutkitaan politiikan henkilöitymistä, huomion keskittymistä yksittäisiin poliitikkoihin puolueiden ja asioiden kustannuksella, hybridimedian kontekstissa. Aihetta on toistaiseksi erityisesti Suomen kontekstissa tutkittu vähän. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten puolueet ja poliitikot hyödynsivät henkilöitymistä kampanjoinnissaan eduskuntavaaleissa 2019. 

Hybridimedia, eli perinteisen ja sosiaalisen median toisiaan täydentävä ja hyödyntävä mediaviestintä, on poliittisessa kampanjaviestinnässä kiinnostava konteksti, jossa politiikan henkilöityminen voi sekä heikentää että edistää puolueiden eduskuntavaalikampanjointia. Media ja journalistit vaikuttavat valinnoillaan henkilöitymiseen, mutta erityisesti sosiaalisen median persoonaan keskittynyt viestintätapa ja -alustat kiihdyttävät henkilöitymiskehitystä. Henkilöitymiseen liittyy myös yksityisen ja julkisen roolin rajanvetoa - miten paljon suomalaisista poliitikoista kerrotaan ja miten yksityisiä asioita he itsestään kertovat rakentaessaan henkilöbrändiään poliitikkona.

Hankkeen aineisto on kerätty perinteisestä mediasta Helsingin Sanomista, Aamulehdestä, Ilta-Sanomista ja Iltalehdestä. Sosiaalisen median aineisto on kerätty puolueiden ja puoluepuheenjohtajien julkaisuista ja niiden kommenteista Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä sekä puolueen puheenjohtajien blogeista. 

Hanke tuottaa arvokasta tietoa medialle, politiikan toimijoille ja kansalaisille, sillä se laajentaa ymmärrystä vaalikampanjoinnista ja kampanjaviestinnästä. Tieteellisten ja populaarijulkaisujen lisäksi hankkeessa järjestetään henkilöitymistä hybridimediassa tarkasteleva seminaari maaliskuussa 2021. Seminaari tarjoaa ajankohtaista keskustelua ja tutkimustietoa kevään kuntavaalien alla.

Rahoituslähde

C.V. Åkerlundin mediasäätiö