Nuorten mielenterveyden tuki työelämässä ja työelämään siirryttäessä (Mielihyvin duunissa)

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.9.2023–31.3.2025

Tampereen ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulun osahanke vastaa hankkeessa koulutussektorin kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja osaamisen kehittämisestä Silta-Valmennusyhdistyksen kanssa. Kehitämme ammatillisen toisen asteen oppilaitosten mielenhyvinvointiosaamista oppilaitosjohdon, opettajien ja opettajaopiskelijoiden kanssa yhdessä nuorten ääntä kuullen. Kokoamme pedagogisen menetelmäpakin, kokoamme opettajakouluttajat yhteisen teeman ympärille ja osallistamme opettajaopiskelijoita ottamaan huomioon pedagogisessa työssään mielen hyvinvoinnin tekijät.  Kaikki hankkeen toimenpiteet tehdään nuoria kuullen ja kohdaten.

Hankkeen rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jolla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nousua sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita.
Kesto 1.9.2023–31.3.2025

Hankkeen viralliset kotisivut löytyvät täältä: https://mielihyvinduunissa.fi/

Lisätietoja:
Kirsi Purhonen, osahankkeen projektipäällikkö, Tampereen ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu
p. 050 528 8135, kirsi.purhonen [at] tuni.fi

Hankejohtaja Mira Roine, Valo-Valmennusyhdistys & Silta-Valmennusyhdistys
p. 040 868 2127, mira.roine [at] valo-valmennus.fi

Tavoite ja tehtävät

Nuorten mielenterveyden tuki työelämässä ja työelämään siirryttäessä eli Mielihyvin duunissa -hankkeessa vahvistetaan työnantajien, oppilaitosten ja työterveyshuollon osaamista nuorten työntekijöiden mielenterveyden ja työkyvyn tukemista erilaisin menetelmin. Lisäksi hanke tarjoaa työuran alussa tai sille siirtymässä oleville työikäisille matalan kynnyksen mielen hyvinvointia ja työelämätaitoja vahvistavia tukea.

Hanketta hallinnoi Silta-Valmennusyhdistys ja sen osatoteuttajia ovat Diakonia-ammattikorkeakoulu, Kuntoutussäätiö, Mielenterveyden keskusliitto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Valo-Valmennusyhdistys, Vaasan yliopisto ja Väestöliiton Hyvinvointi Oy.

Rahoituslähde

STM