MIRO - Mixed Reality for Operating Mobile Machines

1.9.2020–31.10.2022
KärkialueTekniikka

MIRO (Mixed Reality for Operating Mobile Machines) on Business Finlandin rahoittama projekti, jossa valmistellaan tutkimusidean kaupallistamista. Projektin tavoitteena on kaupallistaa aiemmissa tutkimusprojekteissa kehitetty teknologia liikkuvien työkoneiden näkyvyysongelmien ratkaisemiseen. Lähtökohtana on Tampereen yliopistossa (ent. Tampereen teknillinen yliopisto) suoritetut projektit SeeWork (2016–2017) sekä Business Finlandin rahoittama RemoteFeel-projekti (2018–2020). SeeWork (Digital See- though Structures in Work Machines) on Tekesin rahoittama projekti, jonka tuloksena syntyi konsepti, jossa työkoneiden näköesteitä häivytetään yhdistelemällä erilaisia kamera- ja näyttötekniikoita. RemoteFeel-projektissa puolestaan kehitettiin liikkuvien työkoneiden etäohjausta, jonka avulla työkoneiden ohjauksen turvallisuutta, ergonomiaa, käytön joustavuutta ja tehokkuutta parannettiin.

Tavoite ja tehtävät

MIRO-projektissa hyödynnetään viime vuosien teknologisia kehitysaskeleita ja uutta kerättyä osaamista, ja valmistellaan teknologiasta kaupallisesti hyödynnettävissä oleva, vahvasti ohjelmistopainotteinen paketti, jolla voidaan tähdätä globaaleille työkonemarkkinoille.

Rahoituslähde

Business Finland: Research to Business -rahoitus