Hyppää pääsisältöön
Projekti

A European Inclusion Reference Framework for Inclusion, Diversity and Equity (IncluDE)

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.1.2025–31.12.2025

Hankkeen yleistavoitteena on luoda osallisuutta koskeva viitekehys sekä välineet, joiden avulla tuetaan ja edistämään osallisuutta, tasa-arvoa ja monimuotoisuutta korkea-asteen koulutuksessa ja elinikäisessä oppimisessa.

Hankkeen tuotokset ovat:
- matriisipohjainen osallisuuden viitekehys
- osallisuuden arviointiväline
- osallisuuden seurantaväline
- osallisuutta käsittelevä konsulttiryhmä
- osallisuutta edistävä resurssiportaali korkea-asteen koulutusta ja
- ammatillinen täydennyskoulutus osallisuuden tukemiseen ja lisäämiseen.


Hankkeen koordinaattori:
EADTU

Hankekumppanit:
European students' union
Universidade Aberta
The open university
Fernuniversitat in Hagen
Hellenic Open University
Universidad Nacional de Educacion a Distancia
Tampereen ammattikorkeakoulu

Tavoite ja tehtävät

IncluDE-hankkeessa (A European Inclusion Reference Framework for Inclusion, Diversity and Equity) luodaan korkea-asteen oppilaitoksille osallisuuden viitekehys sekä käytännönläheisiä toimintamalleja, välineitä osallisuutta koskevien politiikkojen ja käytäntöjen arvioimiseksi ja parantamiseksi. Näin esimerkiksi johtajat, koulutuksen tukipalvelut, opetushenkilöstö ja opiskelijat voivat parantaa osallisuutta kaikilla tasoilla - opintojaksojen, opetussuunnitelman ja oppilaitoksen tasolla.

Hankkeen kaikissa peräkkäisissä vaiheissa kumppanit kehittävät synergiaa, hyödyntävät asiantuntemustaan ja kokemustaan. Hanke on linjassa Euroopan komission määrittelemien osallisuuden, tasa-arvon, monimuotoisuuden ja osallisuuden haasteiden käsitteiden kanssa, mikä vahvistaa yhteistä eurooppalaista kieltä ja lähestymistapaa. Osallisuuden haasteisiin kuuluvat vammaisuus, terveysongelmat, koulutusjärjestelmän esteet, kulttuurierot, sosiaaliset esteet, taloudelliset esteet, syrjintä ja maantieteelliset esteet (Erasmus+). Yksittäiset opiskelijat tai opiskelijaryhmät kohtaavat näitä haasteita koko akateemisen matkansa ajan, alkaen pääsyä edeltävästä valmistelusta, oikeudenmukaisesta sisäänpääsystä, yksilöllisestä oppimisesta ja opintojen etenemisestä, oikeudenmukaisista arvioinneista ja kokeista sekä riittävistä opintosuorituksista valmistautuminen tulevaan työuraan.

Osallisuuden viitekehys sisältää indikaattoreita, jotka perustuvat tutkimuskirjallisuudesta, kansainvälisestä ja kansallisesta politiikasta, nykyisistä institutionaalisista ohjeista ja parhaista käytännöistä johdettuihin periaatteisiin ja suosituksiin. Viitekehys tarjoaa näihin indikaattoreihin perustuvan diagnostisen osallisuuden arviointivälineen, jonka avulla oppilaitokset voivat arvioida nykytilannettaan, määritellä, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, ja määrittää, mikä on realistisesti saavutettavissa oppilaitoksessa. Se sisältää myös osallisuuden seurantavälineen, joka auttaa institutionaalisia toimijoita jäsentämään keskusteluja ja toimintasuunnittelua kaikilla tasoilla. Kaikki on integroitu inklusiivisen korkeakoulutuksen resurssiportaaliin ja IncluDE täydennyskoulutuksen, joka tarjoaa sidosryhmille työkaluja ja koulutusresursseja inkluusion hallintaan ja lisäämiseen.

Projektin yhteyshenkilöt: Sanna Ruhalahti (ARC) ja Maija Timonen (PERAKU)

Rahoituslähde

Erasmus+ Cooperation Partnerships (CP) 2021-2027

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu Oy (TAMK)

Partnerit

Tampereen ammattikorkeakoulu Oy (TAMK)

Yhteyshenkilöt

Sanna Ruhalahti
sanna.ruhalahti [at] tuni.fi