Silver Entrepreneurs - Entrepreneurship Simulation Program for Silver Economy in Central Baltic

Projektin kesto1.4.2023–30.9.2025

1.     80 yli 60-vuotiasta henkilöä on suorittanut Smart Seniors Academy for Entrepreneurship -ohjelman
2.     Partnereiden kesken on rakennettu yhteinen yrittäjyyden koulutusohjelma (simulaatiot) ja materiaalit
3.     Yksittäiset ja yhteistyöhön perustuvat yrittäjyyshankkeet, joilla on täytäntöönpanopotentiaalia
4.     Vähintään 50 organisaation ottaminen mukaan hanketoimintaan

Hankkeen tuloksilla on myönteinen vaikutus CB-maiden yli 60-vuotiaisiin kansalaisiin sekä kumppaniorganisaatioihin, koulutus- ja yritystukiorganisaatioihin sekä kansallisiin/paikallisiin viranomaisiin, jotka ovat sitoutuneet edistämään yrittäjyyttä, työllisyyttä ja yleistä elämänlaatua. Lisäksi hankkeen tulokset edistävät keskisen Itämeren alueen talouden kasvua ja kehitystä.

Tavoite ja tehtävät

Silver Entrepreneurs -projekti on 30 kuukautta kestävä hanke, joka on suunnattu aikuiskoulutukseen ja yrittäjyyden rakentamiseen yli 60-vuotiaille. Sen päätarkoituksena on voimaannuttaa ja varustaa kohderyhmää olennaisilla taidoilla ja itseluottamuksella, joita tarvitaan heidän yrityshankkeidensa kehittämiseen, jotta he voivat ylläpitää sosiaalista ja taloudellista aktiivisuutta.

Hankkeessa toteutetaan laaja yrittäjyyden simulointiohjelma, joka kattaa joukon monimutkaisia skenaarioita, jotka on räätälöity kunkin osallistujan yksilöllisiin tarpeisiin. Soveltamalla yksilöllistä lähestymistapaa hanke vastaa suoraan ikääntyvän työvoiman kohtaamiin haasteisiin (esim. vanhentuneet taidot), ja pyrkii vapauttamaan ikääntyneiden käyttämättömän potentiaalin. Tämän henkilökohtaisen yrittäjyyden simulointiohjelman avulla osallistujat saavat ohjausta ja tukea, jota tarvitaan navigoimaan yrittäjyysympäristössä ja parantamaan heidän menestymismahdollisuuksiaan.

Vaikuttavuus

TIETOA KOULUTUKSESTA:

Koulutuksen kesto: 1.4.2024-31.3.2025

Ensimmäinen tapaaminen Suomessa: 3.-4.4.2024

Ensimmäinen kansainvälinen tapaaminen Riikassa: 20.-23.5.2024

Koulutuksen kielet: Suomi ja englanti

Osallistujamäärä: 20 yli 60-vuotiasta henkilöä

Koulutuksen teemoja: yrittäjyystaidot, itseluottamus, hanketyö, markkinointi ja markkinaosaaminen, valmennus, palvelumuotoilu, pilotointi

Koulutus on sinulle, jos:

• olet 60+, olet alan ammattilainen ja haluat ansaita lisätuloja
  • sinulla on harrastus tai ehkä unelma, jota haluaisit jatkojalostaa
  • jos haluat lisätienestejä oman aikataulusi mukaisesti
  • jos sinulla ei ole vielä tekemistä, mutta haluat tehdä jotain uutta ja jännittävää
  • jos haluat mielekästä täytettä päiviisi

Sinulla on mahdollisuus osallistua maksuttomaan "Silver Entrepreneurs" -ohjelmaan ja saada neuvoja yrityskonsulteilta ja asiantuntijoilta yrityksen perustamissuunnitelman kehittämiseksi sekä oppia useiden menestyneiden yrittäjien kokemuksista vierailemalla yrityksissä. Tutustut koulutuksen aikana kurssikavereihin Latviasta, Ruotsista ja Suomesta.

Koulutuksen aikataulu:

• 3.-4.4.2024 Suomessa - koulutus, tutustumista ja vierailut yrityksien luona.
  • 20.-23.5.2024 Riikassa - yhteinen kolmipäiväinen koulutus koulutuksen osallistujille Latviasta, Ruotsista ja Suomesta sekä vierailut latvialaisissa yrityksissä.

TAI

• Syksy 2024 Uppsalassa - yhteinen kolmipäiväinen koulutus koulutuksen osallistujille Latviasta, Ruotsista ja Suomesta sekä vierailut ruotsalaisissa yrityksissä.
  • Syksy 2024/Talvi 2025 Tampereella - yhteinen kolmipäiväinen koulutus koulutuksen osallistujille Latviasta, Ruotsista ja Suomesta sekä vierailut suomalaisissa yrityksissä.

Koulutuksen tuloksena jokainen osallistuja on laatinut oman (tai yhdessä toisen osallistujan kanssa) yrityksen perustamissuunnitelman, joka esitellään kouluttajille ja muille osallistujille.

Hakuaika päättyy 15. helmikuuta 2024.

Hakulomake: https://forms.office.com/e/0QF6ruYMyh

Hankkeen kotisivut: https://centralbaltic.eu/project/silver-entrepreneurs/

Rahoituslähde

Interreg Central Baltic (CB) 2021-2027